ID : 27492191
معلم خلاق مهریزی:

دانش آموزان شیفته صحنه واقعی آموزش هستند


محمدمهدی قادری گفت: دانش آموزان شیفته صحنه واقعی آموزش هستند و علیرغم شور و اشتیاق دانش آموزان به این روش تدریس، والدین آنها استقبال چندانی نکرده اند و ناگفته پیداست که جاافتادن شیوه های نوین و موثر در تدریس و عملی کردن طرح های نو در مدارس ، نیاز به گذشت زمان و اطلاع رسانی و آمادگی ذهنی مسئولین مدارس و نیز والدین دانش آموزان دارد.

مهارت های زندگی، مهارت های شخصی و اجتماعی است که کودکان و نوجوانان باید آنان را در کنار دروس مدرسه یاد بگیرند تا بتوانند به عنوان یک انسان اجتماعی در کل اجتماع به طور موثر و شایسته عمل کنند.

انتقاد مهمی که  به تعلیم و تربیت وارد است، تاکید آموزش و پرورش بر سواد و تمرکز دانش آموزان بر علوم محض و عدم آموزش  برخی مهارت های حرفه ای برای زندگی آینده دانش آموزان است.

در این راستا با معلم خلاق و مبتکر مدرسه شهید طوسی مهریز گفتگویی انجام داده ایم که با هم می خوانیم:

محمدمهدی قادری فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی و دبیر مدرسه ابتدایی پسرانه شهید طوسی مهریز در گفتگو با خبرنگار صبح مهریز گفت: برای تدریس درس مطالعات اجتماعی، با  برگزاری کارگاهی، مهارت های زندگی را به دانش آموزان پایه ششم ابتدایی آموزش دادیم.

وی ادامه داد: نظام آموزشی تنها بر سواد و انباشته شدن اطلاعات غیرکاربردی در ذهن دانش آموزان تاکید می کند؛ درحالیکه نظام جدید آموزشی بر پویایی تدریس و کاربردی بودن آن متکی است. 

این معلم خلاق خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم آموزش مهارت های زندگی در دوره ابتدایی، فرد را برای زندگی اجتماعی در جامعه آماده می کند تا بتواند به نحو احسن از عهده وظایف فردی و اجتماعی خود برآید.

قادری افزود: آموزش خواندن و نوشتن صرف و تاکید بر علوم تئوری هرچند در المپیادهای علمی موثر واقع می شود اما نسل فعال و توانمندی برای  دستیابی به پیشرفت های علمی در کشور  پرورش نمی دهد، درست برعکس بسیاری از کشورهای جهان که بر  علوم محض و آموزش های مکانیکی کمتر تکیه  کرده و بر آموزش مهارت های زندگی اجتماعی و شغلی تاکید بیشتری می کنند.

این دبیر مبتکر با بیان اینکه موضوع پایان نامه او، طراحی یک نوع بازی برای آموزش املاءنویسی است تصریح کرد: قرار است این بازی را که کامل تر و مفصل تر از بازی «لی لی» است و  به علاقه مندی دانش آموزان دوره ابتدایی به املانویسی کمک می کند، به ثبت آثار  علمی برسانم.

وی از نحوه تدریس خود در کلاس درس به روش ایفای نقش برای یادگیری عمیق دانش آموزان  یاد کرد و گفت: دانش آموزان شیفته صحنه واقعی آموزش هستند و علیرغم  شور و اشتیاق دانش آموزان به این روش تدریس، والدین آنها استقبال چندانی نکرده اند و ناگفته پیداست که جاافتادن شیوه های نوین و موثر در تدریس و عملی کردن طرح های نو در مدارس ، نیاز به گذشت زمان و اطلاع رسانی و آمادگی ذهنی مسئولین مدارس و  نیز والدین دانش آموزان دارد.

قادری به اهمیت اینگونه یادگیری ها در  بالابردن  سطح اعتماد  به نفس دانش آموزان و ارتقای مهارت های آنان اشاره کرد و افزود: دانش آموزان باید در کنار درس خواندن،  به یک شهروند خوب و خودساخته و انتقادپذیر که به قانون و جامعه و حقوق دیگران احترام می گذارد تبدیل شوند و مهارت های لازم را جهت تحقق این مهم در مدارس فرا بگیرند.

وی ادامه داد: یکی از همکارانم که با شیوه های جدید آموزشی آشنایی دارد می گفت از دانش آموزان خواستم در صورت لزوم به نظافت کلاس بپردازند و متاسفانه این موضوع باعث سوء تعبیر  و اعتراض والدین دانش آموزان شد؛ در حالیکه قصد من چیزی جز نهادینه کردن فرهنگ سالم و تمیز نگه داشتن محیط در دانش آموزان نبود.

محمدمهدی قادری با بیان اینکه مسئولین مدارس در این گونه موارد بسیار محتاطانه رفتار می کنند  خاطرنشان کرد: اوقاتی که دانش آموزان در مدارس سپری می کنند علاوه بر یادگیری خواندن و نوشتن و افزایش اطلاعات عمومی باید فرصتی باشد برای یادگیری خودساختگی و یادگیری مهارت هایی که در زندگی به آنها نیازمند هستند.

وی افزود: اگر دغدغه های مالی معلمان برطرف شود و رضایت شغلی در آنها ایجاد شود، می توان با مطالعه و تحقیق پیرامون روش های موثر در امر آموزش، کیفیت آموزش و یادگیری در مدارس را ارتقاء بخشید.

 

انتهای پیام/ج

 

 






آخرین عناوین آخرین عناوین