ID : 33226837
شاعر انقلابی استان یزد:

در نقد پهلوی شعر می‌سرودم اما ردی بر جا نمی‌گذاشتم/ نقش موثر شعر در تهییج احساسات مردم در دوران انقلاب


شاعر توانمند و انقلابی استان یزد گفت: در نقد پهلوی شعر می سرودم اما به دلیل خفقان دوران پهلوی اثری به جا نمی‌گذاشتیم که بفهمند شاعر شعر کیست و یا در محافل بسیار خصوصی و محرمانه شعرها را می‌خواندم.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدندا؛ «رضا شاکر اردکانی» جوان شاعر و مبارز روزهای انقلاب و شاعر انقلابی و پیشکسوت امروز، راه گم نکرده در انقلابی مانده است.

در سال ۱۳۴۱ در شهرستان اردکان به دنیا آمد، پس از اخذ دیپلم ، چند سالی به تحصیلات حوزوی پرداخت  و سپس وارد دانشگاه شد، تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته الهیات و معارف اسلامی و شاخه علوم قرآنی و حدیث ادامه تحصیل داد.

وی در گفتگو با خبرنگار یزدندا از شرح حال خود و تاثیر شعر شاعران در دوران انقلاب می‌گوید.

شاکر اردکانی با بیان اینکه قصه انقلاب قصه بلندی است گفت: مردم ما با تبعیت بیانگذار نظام جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) توانستند به سلطه نظام‌های شاهنشاهی در ایران خاتمه دهند و خود بر کشورشان مسلط شوند.

وی اظهار کرد: من در دوران قبل از انقلاب جوان دبیرستانی بودم و سراسر شور و نشاط، طبع شاعری داشته و در آن ایام علاوه بر دیوار نویسی، حضور در راهپیمایی‌ها و غیره، در نقد حکومت پهلوی شعر می‌سرودم اما به دلیل خفقان آن سال‌ها اثرای به جا نمی‌گذاشتیم که بفهمند شاعر شعر کیست و یا در محافل بسیار خصوصی و محرمانه شعرها را می‌خواندم.

شاکری اردکانی ادامه داد: با پیروزی انقلاب بعد از شهادت شهید صدوقی و رفتن آیت الله خاتمی به یزد، آیت الله بهجتی که عالم بزرگوار و شاعر توانمندی بودند امام جمعه اردکان شدند و من با ایشان در تماس بودم و در همان سال‌ها انجمن شعر شفق اردکان را تاسیس، شعرها را در آنجا می‌خواندیم و از محضر آیت‌الله بهجتی برای نقد شعرها و برگزاری کلاس‌ها بهره می‌بردیم و همین شد که من به صورت رسمی وارد عرصه شعر و شاعری شدم.

وی افزود: شعرهایم در آن زمان در مجلات مختلف چاپ، می‌شد و بعد در روزنامه‌ها و بعدها که زمان جلو رفت شعرهایم را چاپ کردم که تا امروز بیش از 10 مجموعه شعر از من به چاپ رسیده است و آخرین کتاب مجموعه غزلیات من با عنوان «صبح باران زده» بود.

شاعر توانمند استان یزد عنوان کرد: با شروع جنگ تحمیلی با توجه به نیاز ایجاد شور و برانگیختن هیجانات مردم سبک شعری من از سمت غزلیات قدیمی شکلی نو و حماسی به خود گرفت و از آن پس نیز اشعار و موضوعات بروز شد.

شاکر اردکانی همچنین با اشاره به نقش شاعران در دوران انقلاب گفت: شاعر با احساسات مردم سر و کار دارد و موضوعات را به صورت مهیج جلوه می‌دهد، اعتقادات مردم را با زیبایی بیشتری انتقال می‌دهد و همین باعث می‌شود شعر پذیرفته شود و تاثیر گذار باشد و از همین رو شعر و سرود بیشتر در دوران انقلاب تاثیر گذار بودند.

انتهای پیام/ج






آخرین عناوین آخرین عناوین