ID : 29852253
نویسنده ادبیات کودک و نوجوان:

فضای مجازی؛ رقیبی بی‌رحم برای کتابخوانی کودکان/ بی‌توجهی مسئولین به پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران


نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: امروزه فضای مجازی به رقیبی بی‌رحم برای کتابخوانی کودکان بدل شده است.

به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدرسا؛ به بهانه سالگرد درگذشت مهدی آذریزدی، خالق قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب با «هادی حکیمیان» نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در یزد به گفت و گو پرداخت.

هادی حکیمیان ادبیات کودک و نوجوان را دارای شاخصه‌ها و ضوابط خاص دانست و گفت: ادبیات کودکان ونوجوان برای مقطع سنی کودک باید دارای جذابیت، جنبه آموزشی و پندآموزی متناسب با شرایط بومی، اقلیمی و فرهنگی هر منطقه‌ باشد و نویسندگان با رعایت این ضوابط می‌توانند در زندگی کودکان بسیار راهشگا باشند.

وی با اشاره به اینکه در ادبیات کودک و نوجوان نویسنده باید از جلد خودش بیرون بیاید، از روحیاتش فاصله بگیرد و خود را جای کودک بگذارد، افزود: ادبیات کودک و نوجوان برخلاف عقیده بسیاری از مردم بسیار سخت است و فقط ظاهر قضیه دیده می‌شود؛ در حالی که نوشتن برای کودک و نوجوان به مراتب سخت‌تر از نوشتن برای مخاطب بزرگسال است.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان در خصوص ویژگی های مهم ادبیات کودک و نوجوان تصریح کرد: این ادبیات باید با زبان، بیان، درک زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان متناسب باشد و به رشد و پرورش شخصیت خواننده کمک کند.

حکیمیان آشنایی نویسنده با زبان و روحیات کودک را از مهم‌ترین تکنیک نویسنده در این حوزه عنوان کرد و افزود: این رده سنی ادبیات خاصی دارند و فرد نویسنده باید زبان و روحیات کودکانه را به خوبی درک کند تا به خوبی بتواند موثر واقع شود.

این نویسنده یزدی با بیان اینکه فضای مجازی و بازی‌های رایانه ای از رقبای اصلی در حوزه کتابخوانی هستند، تأکید کرد: در حال حاضر ادبیات کودک و نوجوان به شدت تحت محاصره فضای مجازی قرار گرفته و خوانندگان کمتری به سراغ کتاب رفته و از کتاب دور شده‌اند که این خود مشکل ساز است.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ادبیات کودک و نوجوان در وضعیت نابسامانی به سر می برد، اذعان کرد: با حاکمیت فضای مجازی بر زندگی کودکان تجربه کودک و نوجوان بیشتر از دوره‌های قبل شده است و از این رو نویسنده باید این موارد را در نظر بگیرد و انتظار می‌رود مسئولین و مردم نسبت به آن بی تفاوت نباشند.

حکیمیان با بیان اینکه عمده کارهایی که در زمینه ادبیات کودک و نوجوان وجود دارد ترجمه است، افزود: در این مقوله لازم است توجه بیشتری شود و بودجه بیشتری اختصاص داده شود.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد: مخاطبان نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته است ولی نسبت به جمعیت اگر در نظر بگیریم طیف بیشتری تمایل دارند کتاب نخوانند و به سراغ فضای مجازی روند و لازم است در زمینه الگوسازی کتابخوانی کارهای بیشتری صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: الگوی کودکان و نوجوانان ما آن چیزی نیست که برنامه‌های کودک امروز و فضای مجازی به آن ها آموزش می‌دهند؛ بلکه این برنامه و فضاها در حال الگو فروشی به این قشر هستند.

حکیمیان ادامه داد: ادبیات کودک و نوجوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تحول و دگرگونی همراه شد و در میان جامعه اهمیت بیشتر پیدا کرد در این میان تنها کسی که به فکر ساده‌نویسی قصه برای کودکان افتاد مرحوم استاد مهدی آذر یزدی بود که این مهم زمینه‌ساز نگارش نخستین جلد وی تحت عنوان «کتاب قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شد.

این نویسنده یزدی با بیان اینکه مرحوم آذر یزدی از جایگاه خاصی در عرصه شعر کودک و نوجوان قرار دارند، اذعان کرد: مرحوم آذر یزدی چهره‌ای ماندگار در تاریخ یزد است و کسی است که 50 سال از عمر و جوانی خویش را دلسوزانه صرف شعر برای مخاطبان خویش کرد ولی متاسفانه مسئولین اهمیت زیادی برای این شخصیت بزرگ قائل نیستند.

وی تصریح کرد: مهدی آذر یزدی درست در زمانی که آثاری برای نسل نو پا وجود نداشت و بهایی به ادبیات کودکان و نوجوانان داده نمی‌شد دست به اقدام بزرگی زد و با اینکه بی سواد بود اما با همت و تلاش مضاعف خود توانست با عنوان« پدر ادبیات کودک ایران» افتخاری ماندگار برای دیارمان به ارمغان آورد.

انتهای پیام/ج

 






آخرین عناوین آخرین عناوین