ماجرای کشف «بمب تایمری» داخل هواپیمای مسافربری در سال ۸۸ توسط سپاه
به گزارش صبح مهریز به نقل از یزدرسا، سید محمد طاهری - حسین دلیریان: از سال 1363 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فرمان حضرت امام(ره) عهده دار حفاظت از فرودگاهها و تامین امنیت خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایران شده است. از آن زمان تا کنون سپاه توانسته است با اتکا به توان داخلی و برخورداری از نیروی انسانی متخصص و متعهد به خوبی امنیت صنعت هوانوردی کشورمان را با وجود تمام تهدیدات تامین کند.
سپاه حفاظت هواپیمایی در طول حدود 33 سالی که از تاسیس آن میگذرد، توانسته است عملکردی قابل قبول از خود بجا بگذارد که این امر مورد تایید سازمانهای بین المللی هوانوردی هم هست.
به همین بهانه و به منظور کسب اطلاع از نحوه تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی و اقدامات این یگان در برقراری امنیت خطوط هوایی جمهوری اسلامی با سردار صفر علی موسوی فرمانده سپاه حفاظت هواپیمایی به گفتوگو نشستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه را میخوانید.
- تسنیم: با تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، برای سوال اول روایتی از نحوه تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی و دلایل ایجاد این یگان بفرمایید.
- سردار موسوی: سال 49 قبل از انقلاب در یک سال 3 فروند هواپیمای ما ربوده شد و سال 50 و 51 به بعد حراست سازمان هواپیمایی و خود شرکتهای هواپیمایی افرادی را برای حفاظت از هواپیما آموزش دادند. این روند تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت اما بعد از انقلاب، مسئله گارد پرواز و امنیت زمینی تضعیف شد و حدود 10 فروند هواپیمای ما را ربوده شده بود.
درست زمانی که ما درگیر جنگ بودیم و در کردستان با گروهکها و در داخل کشور هم ضد انقلاب مشکلاتی ایجاد کرده بود و مباحث سیاسی هم در داخل کشور وجود داشت، دشمن جبهه جدیدی روبروی ما باز کرد که در سال های 62 و 63 ما هواپیماربایی داشتیم و این امر نشان دهنده هرج و مرج در کشور بود و نبود امنیت باعث میشد سرمایه گذاری هم در کشور انجام نشود.
هیچ کس باورش نمیشد در آن موقعیت حضرت امام، سپاه را که هم در جبهه جنوب و در داخل با ضد انقلاب درگیر است را مسئول این کار کنند و اصرار هم کنند که سپاه سریع در فرودگاه مستقر شود. شاید در همان روز اول صدور این فرمان 2 بار به فرمانده کل سپاه تاکید کردند که سپاه در فرودگاه مستقر شود و حتی پیگیری هم کردند که چه شد؟ سپاه مستقر شد؟
از آن موقع هم که سپاه در فرودگاه مستقر شد، این ماموریت را صد در صد موفقیت آمیز انجام داده است و از سال 63 با فرمان امام و بعد از آن هم با دستور رهبر انقلاب این ماموریت را ادامه میدهیم.
- تسنیم: تا قبل از ورود سپاه مسئولیت حفاظت از هواپیماها با کدام ارگان بود؟
- سردار موسوی: قبل از آن این وظیفه برعهده حراست و تیپ 65 نوهد ارتش بود.
- تسنیم: چه زمانی سپاه حفاظت هواپیمایی رسما تشکیل شد؟
- سردار موسوی: سال 63 که امام دستور تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی را دادند. در آن زمان 10 مورد ربایش هواپیما در هوا و 12 مورد در زمین خنثی شد. این روند تا سال 67 ادامه داشت.در این سال چون جنگ تمام شده بود، ارگانها و سازمانهایی که در فرودگاه بودند گفتند خوب حالا که جنگ تمام شده، دیگر اتفاقی نمیافتد و سپاه دیگر نیاز نیست در فرودگاه حضور داشته باشد.
فرمانده وقت سپاه مکاتبهای با حاج احمد آقا کردند و گفتند کارنامه فعالیت ما در فرودگاه چیست اما حالا که جنگ پایان یافته مسئولان فرودگاه میگویند دیگر نیازی به حضور سپاه نیست و هرچه شما بفرمایید فصل الخطاب باشد. 67/10/1 حضرت امام زیر نامه آقا محسن پاراف کردند که سپاه همچون گذشته مسئول امنیت فرودگاهها است و اگر اتفاقی بیافتد سپاه مسئول است.
سال 63 که امام دستور تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی را دادند. در آن زمان 10 مورد ربایش هواپیما در هوا و 12 مورد در زمین خنثی شد. این روند تا سال 67 ادامه داشت.
- سردار موسوی: بله این مطلب درست است با آنها هم تعاملات نظارتی و آموزشی داریم. تعداد محدودی از شرکتهای هواپیمایی توسط ارتش حفاظت میشوند. این کار بر اساس صلاحدید شورای عالی امنیت ملی انجام شده و نیروهای ارتش در هماهنگی کامل با ما هستند.
- تسنیم:هماهنگی بین ارتش و سپاه در حفاظت از هواپیماها چگونه انجام میشود؟
- سردار موسوی: شاید شما امنیت را فقط در آسمان میبینید اما، ما امنیت را از کنترلهای روی زمین میبینیم. یعنی پیشگیریها در روی زمین مهم است و در آسمان آخرین اقدامات انجام میشود. ارتش تنها در بخش آسمان فعال است و در این زمینه هم نظارت و کنترل ما پابرجاست.
- تسنیم: امنیت خطوط هواپیمایی ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان چگونه است؟
- سردار موسوی: کشورها متفاوت هستند. اگر در ذهنتان یک نگاه گذار داشته باشید میبینید آنچه ارزش امنیت ما را بالا میبرد آن است که ما در نقطهای هستیم که دور تا دور کشور ما در ناامنی است و دشمن در این کشورها پایگاه دارد. با توجه به شرایطی که ما امروز داریم، هدف اول استکبار ما هستیم و با توجه به دشمنانی که ما داریم، هیچ کشوری به اندازه ما دشمن ندارد و از همین منظر نمیشود ما را با سایر کشروها مقایسه کرد.
- تسنیم: سازمان بین المللی هوانوردی در بازرسیهای خود از فرودگاههای ایران چه نمرهای را به سپاه حفاظت هواپیمایی میدهد؟ وضعیت ما در حوزه تجهیزاتی چگونه است؟
- سردار موسوی: ایکائو در بازرسیها خود بخش امنیت را به صورت مجزا بررسی نمیکند و حوزه امنیت را به همراه بخش تسهیلات مسافر و ایمنی مورد بازرسی قرار میدهد. در بازرسیهای به عمل آمده از فرودگاههای کشور، ایکائو بهترین امتیاز را به بخش امنیت داده است و عملکرد ما در این حوزه را صد در صد تایید کردهاست و ما برای تامین امنیت، یکسری تاکتیکها و روشهایی داریم که دارای طبقه بندی هستند و نمیتوانیم آنها را اعلام کنیم.
سعی ما بر این است، تا هم امنیت را تامین کنیم و هم دیده نشویم زیرا احساس امنیت مهمتر از خود امنیت است. همکاران من زحمت می کشند و به روزترین آموزشها را در آموزشگاههای سپاه حفاظت هواپیمایی ارائه میدهند، هم در بحث برخورد با مردم و هم در بحث اطلاعاتی و امنیتی.
در اکثر کشورها در حوزه های امنیتی از مردم نظر نمیخواهند اما ما در بسیاری از فرودگاههایمان مثل مشهد، حضرت امام و مهرآباد، نظرات مردم را از طریق صندوق انتقادات و پیشنهادات و شماره تلفنی که دادهایم و دفتری که برای این امر اختصاص دادهایم جویا میشویم. البته بعضیها هم انتقادات بسیار تندی به ما داشتهاند. در بحث تجهیزاتی هم بیشتر نظر ما به سمت تامین تجهیزات از داخل کشور است.
- تسنیم: یعنی در تجهیزات خودکفا هستیم؟
- سردار موسوی: بله خود کفا هستیم. هر نوع تجهیزاتی را که میخواهیم دوستان وزارت دفاع میتوانند بسازند. ما هر وسیلهای خواستیم کسی نگفته نمیتوانیم بسازیم. شاید دیر و زود بشود ولی ساخته شده است.
در بحث دستگاههای ایکس-ری هم در داخل توان ساخت آن وجود دارد ولی تامین این تجهیزات برعهده سازمان ما نیست، برعهده سازمان هواپیمایی کشوری است. ولی اگر خواست ما باشد میخواهیم که از تجهیزات داخلی استفاده کنیم.
درخواستهایی برای آموزش امنیت پرواز به نیروهای کشورهای خارحی بوده و آموزشهایی هم به آنها داده شده است
- تسنیم: با توجه به اینکه دستگاههای ایکس-ری از خارج کشور تامین میشود آیا شما هم نظارتی روی امن بودن این دستگاهها دارید؟
- سردار موسوی: بله، ما نیروهایی را فرستادیم آموزش دیدهاند و به این دستگاهها کاملا مسلط هستند.
- تسنیم: در حوزه انتقال تجربیات به کشورهای دیگر هم اقداماتی انجام دادهاید؟
- سردار موسوی: در این باره هم درخواستهایی بوده و هم آموزش داده شده است و هر موقع لازم باشد نام این کشورها برده میشود که تعدادی از آنها از کشورهای منطقه بودهاند. اقدامات ما در پرواز حتی توسط کشورهایی که با ما خوب هم نیستند، تایید شده است و وقتی نیروهای آنها وارد پروازهای اعزامی ایران به خارج میشوند ( که البته حق دارند این کار را بکنند) از اقدامات سپاه تشکر کردهاند که اسناد آن هم موجود است.
- تسنیم: برنامهای برای انجام اقدامات آموزشی منسجم دارید؟
- سردار موسوی: ما تمام آموزشها را در مراکز آموزشی خودمان انجام میدهیم و از یک سال پیش دانشکدهای خاص موضوع حفاظت و حفاظت هواپیمایی در دانشگاه افسری امام حسین(ع) تشکیل شده است.
- تسنیم: امروز غربیها به تکنولوژیهایی رسیدهاند که خیلی چیزها را از ایکس-ری عبور میدهند. باتوجه به اینکه دستگاههای ایکس-ری هم از خارج خریداری میشود اقدامی برای مقابله با این تهدید کردهاید؟
- سردار موسوی: این دستگاهها مورد تایید ما هستند ولی بحث ما اقتصاد مقاومتی است. در گذشته این محدودیت را برای ما بوجود آوردند و به ما دستگاه بازرسی نفروختند. زمانی که بازرسان ایکائو به ایران آمدند به آنها گفتیم مگر دستگاه ایکس-ری در راستای امنیت نیست؟ گفتند بله. گفتیم خوب شما که بازرس ایکائو هستید چرا به ما ایکس-ری نمیدهید؟ بالاخره این کار امنیت شرکتهای هواپیمایی خارجی که به ایران میآیند را نیز تامین میکند.
دشمن، دشمن است و هر کاری از دستش برآید انجام میدهد. ما هم به صورت خودجوش نیروهایی را فرستادیم که دوره دیدهاند و یه این دستگاهها تسلط کامل دارند. دستگاههایی هم که امروز از آنها استفاده میکنیم مورد تایید است و جزو پیشرفته ترین دستگاهها هستند.
- تسنیم: بعد از اتفاقی که در مجلس افتاد آیا فرودگاه ها هم مورد تهدید واقع شد؟
- سردار موسوی: فرودگاهها در همه جای دنیا مکانهای حساس هستند و برای همین هم همیشه علیه آنها تهدید وجود دارد. اما ما با مشکل خاصی در فرودگاهها مواجه نبودیم.
- تسنیم: سال 93 یکی از معاونین سپاه حفاظت هواپیمایی گفته بودند تکفیریها به دنبال هواپیماربایی بودند که با اقدامات سپاه خنثی شد. مقداری در این باره بفرمایید؟
- سردار موسوی: من با ایشان صحبت کردم. ایشان منظور دیگری داشتند که طور دیگری منتقل شده است. زمانی که در مجلس حادثهای اتفاق افتاد ما اقدامات امنیتی را تشدید کردیم. تهدید همیشه بوده و کم هم میشود ولی از بین نمیرود.
- تسنیم: در چند سال اخیر اقدامی برای هواپیماربایی در کشور صورت گرفتهاست؟
- سردار موسوی: خیر، عملیات صورت نگرفته است. تمام عزم ما این است که روی زمین پیشگیری انجام شود تا در هوا اتفاقی نیافتد. در بعضی کشورها از زمانی که بلیط خریداری میشود مسافر تحت نظر است و او را رصد میکنند. ما باید کاری کنیم که حوادث امنیتی اصلا به فرودگاه نکشد.
- تسنیم: درباره ماجرای بمب گذاری در پرواز سال 1388 مقداری توضیح دهید؟
- سردار موسوی: در سال 88 در پروازی بمبی جاسازی شده بود که کشف شد و موضوع جمع شد. به هر حال این رخنه و نفوذ انجام شد و حتما نباید از زیر دست نیروهای امنیتی عبور کنند. در این موضوعات وزارت اطلاعات ورود میکند و صریح آمده است که وزارت اطلاعات ورود پیدا کند. مسافرین بازرسی شدند ولی مشخص نشد کار چه کسی بوده است. این بمب دست ساز بود و تایمر داشت و وقتی هواپیما را بازرسی کردیم متوجه وجود آن شدیم.
- تسنیم:وقتی نیروهای شما در پروازهای خارجی وارد فرودگاههای سایر کشورها میشوند، نحوه برخورد با آنها چگونه است؟
- سردار موسوی: هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد ونیروهای امنیتی ما هم شناخته شده هستند.
- تسنیم: مثل اینکه انگلیس مشکلاتی برای ورود نیروهای سپاه به فرودگاههای این کشور ایجاد کرده است؟
- سردار موسوی: ما این موضوع را از وزارت خارجه پیگیر هستیم. البته دنیای استکبار و اذناب منطقهای آن از عمق نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی در جای جای دنیا هراس دارند.
- تسنیم: در دستگیری ریگی هم سپاه حفاظت هواپیمایی نقش داشته است؟
- سردار موسوی: ما نقش خاصی در این موضوع نداشتیم و نقش ما فقط در زمین و در فرودگاه بندرعباس بود.
- تسنیم: برخی اوقات روند بازرسیها مردم را کلافه میکند؛ راهکاری برای حل این موضوع دارید؟
- سردار موسوی: بازرسی قاعده خودش را دارد. این هم یک روند بین المللی است. غیر از این قاعده نمیشود حرکت کرد و ما هم سختگیرتر از سایر کشورها نیستیم. بازرسی اول در فرودگاه به عهده ناجا است که در این مرحله بار مسافر چک میشود.
اما در مرحله بعد که توسط سپاه انجام میشود شاید خیلی چیزها میتواند در بار مسافر باشد که نمیشود همراه مسافر به داخل پرواز برود. در چک دوم، اشیاء ممنوعه بازرسی میشود که بینالمللی هم هست. اگر ما در روند بازرسیها مسائل بین المللی را رعایت نکنیم به ما ایراد میگیرند. مثلا اخیرا بر اساس قوانین ایکائو ورود مایعات به داخل هواپیما ممنوع شده است. آمریکاییها در بحث لب تاپ و موبایل بیشترین سختگیری را دارند. البته برخی مواقع هم بعضی چیزها بنا به شرایط و تهدیدات ورودشان به هواپیما ممنوع میشود.
انتهای پیام/ج
Related Assets:
آخرین عناوین
- برای تخریب همه آزمایشگاههای بیولوژیک آمریکا در منطقه اقدام کنید (Opens New Window)
- درمان در ایران همطراز آلمان است (Opens New Window)
- سردار نقدی: ترور شهید سلیمانی از اثرات مذاکره با آمریکا بود/ آماده مقابله با شیطان بزرگ هستیم (Opens New Window)
- کلیپ/ موشک های صلح آمیز (Opens New Window)
- هشتگ #نمازجمعه_تاریخ_ساز فضای مجازی را پر کرد (Opens New Window)
- هشتگ #نمازجمعه_تاریخ_ساز فضای مجازی را پر کرد (Opens New Window)
- خبرگزاری دولت روحانی: ارتباط هواپیمای اوکراینی، یک دقیقه قبل از شلیک با مرکز قطع شده بود (Opens New Window)
- متن دستنوشته سپهبد شهید قاسم سلیمانی در فراق یاران شهیدش+ عکس (Opens New Window)
- هشتگ #کاسبان_خون ترند اول توییتر فارسی شد (Opens New Window)
- وقتی تیر ضدانقلاب باز هم به سنگ خورد! (Opens New Window)
- تقاضا کردیم پروازها متوقف شود/ اپراتور هواپیما را موشک کروز تشخیص داده بود+فیلم (Opens New Window)
- شجاعت صداقت در حادثه تلخ هواپیمای اوکراین/ وقتی بین مردم و حاکمیت پنهان کاری معنا ندارد+ اينفوگرافيك (Opens New Window)
- شجاعت صداقت در حادثه تلخ هواپیمای اوکراین/ وقتی بین مردم و حاکمیت پنهان کاری معنا ندارد+ اينفوگرافيك (Opens New Window)
- تلاش اوکراین و آمریکا برای شانه خالی کردن از سقوط هواپیمای اوکراینی و مرگ بیش از ١٤٠ ایرانی/١٣ نخبه ایرانی قربانی "تابوت پرنده" آمریکا/لزوم احضار سفرای اوکراین و سوئیس به وزارت خارجه (Opens New Window)
- ید طولای هواپیماهای بوئینگ در سقوط/ مرگ ۵۲۲ نفر در "تابوت پرنده" آمریکایی طی یک سال اخیر (Opens New Window)
- سیلی هشتگی کاربران ایرانی پس از «سیلی موشکی» (Opens New Window)
- میتوانستیم در گام اول ۵۰۰ کشته به آمریکا تحمیل کنیم (Opens New Window)
- ساخت بازی رایانه ای بزرگ #انتقام_سخت در سازمان فضای مجازی بسیج کلید خورد (Opens New Window)
- فارسی زبانان ضدانقلاب ناگهان متوجه تشییع حاج قاسم شدند!+تصاویر (Opens New Window)
- فیلم/ تصاویر هوایی بهتآور از شکوه و عظمت حضور میلیونی مردم در تشییع سردار دلها در شهر کرمان (Opens New Window)
- همه بر انتقام خون حاجقاسم تاکید دارند بجز ارگان دولت!/ زمینه سازی جنگ با شعار "انتقام نگیریم" توسط روزنامه دولتی و اصلاح طلبان تندرو (Opens New Window)
- هشتگ #پروژه_انتخاباتی_FATF ترند اول توییتر فارسی شد (Opens New Window)
- وقتی مردم پاسخ «نه» به تلاش دیماه رسانههای معاند دادند (Opens New Window)
- فیلم/ مستند رو در رو با قاتل (Opens New Window)
- واکنش تند کاربران شبکه های اجتماعی به فرار رئیس جمهور از آلودگی هوا (Opens New Window)
- فیلم/ مصاحبه منتشر نشده با تروریستهای ماهشهر (Opens New Window)
- هشتگ #نهم_دیماه ترند اول توییتر فارسی شد (Opens New Window)
- داغ مجازی بر پيشانی فتنه گران (Opens New Window)
- فیلم/ مستند پویا بختیاری و خانواده اش بدون روتوش (Opens New Window)
- وعده دولت برای کولبران فقط مصرف انتخاباتی داشت؟ (Opens New Window)
- ببینید| مستندی تلخ از آخرین وضعیت آبگرفتگی در کوت عبدالله (Opens New Window)
- شهادت سردار فضلی تکذیب شد (Opens New Window)
- فیلم/ صداي پاي جهاد در آب (Opens New Window)
- واکنش گسترده فعالان مجازی به پروژه انتخاباتیFATF (Opens New Window)
- داغ مجازی بر پیشانی غربگرایان +عکس (Opens New Window)
- دلیل اصلی بازداشت «کیانوش راد» چیست؟ (Opens New Window)
- مرخصی «جهرمی» مسبب قطعی 10 روزه اینترنت در کشور/ دستگاه قضا به خسارتهای وارد آمده به مردم و کشور ورود میکند؟ (Opens New Window)
- فیلم/ مستند شبی در بزرگراه (Opens New Window)
- زخم بنزین/ ابعاد جدید اغتشاشات در تبریز + اعتراف بازداشتشدگان (Opens New Window)
- آشوب با روتوش هنر؛ کاربران فضای مجازی، سلبریتیهای اجاره ای را داغ کردند +تصاویر (Opens New Window)