ID : 5933870

پزشكان؛ فرشتگان حياتبخش زميني


پزشك واژه‌اي است كه با شنيدنش به ياد درد و دردمند مي‌افتيم اما مهم‌تر از اين درد و دردمند، تسكيني است كه پزشك در جايگاه وسيله‌اي براي شفا به آلام و دردهاي بيماران دردمندش هديه مي‌دهد. امروز، روز پزشك است كه مصادف با زادروز حكيم و طبيب شهير ايران، ابوعلي سيناست. پزشكان فرشتگان حياتبخشي بر روي زمين هستند كه واسطه‌هاي فيض براي حفظ سلامت و جان مردمانند. تاريخ شكوهمند اين مرز و بوم، پزشكان بزرگ و حكيمان ارزنده‌اي همچون بوعلي سينا را به ياد دارد كه بر تارك پزشكي دنيا مي‌درخشند و براي خدمت به مردم از هيچ ايثاري دريغ نكرده‌اند. مصداق اين بزرگان ارجمند و ستارگان بي‌بديل، ايثار و شهادت و علم، شهيد دكتر رهنمون و شهيده دكتر عزت‌الملوك كاووسي هستند كه در هشت سال دفاع مقدس، يار و ياور رزمندگان اسلام بوده‌اند و بزرگترين يادگاران جامعه پزشكي كشورند. روز پزشك را به تمامي پزشكان اين سرزمين عزيز تبريك مي‌گوييم و ياد شهداي جامعه پزشكي را گرامي مي‌داريم. بدون شك آنچه كه امروز، ذهن تمام پزشكان و حوزه سلامت كشور را به خود معطوف داشته، اجراي درست و اصولي پزشك خانواده و نظام ارجاع در كشور است. نظام ارجاع را مي‌توان مهم‌ترين ركن حل معضلات نظام سلامت در كشور دانست كه اميد مي‌رود مسئولان وزارت بهداشت با درنظر گرفتن نظرات پزشكان در اين باره، طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع را به درستي اجرا كنند و از اجراي شتابزده و غيركارشناسي آن بپرهيزند. قطعاً پزشكان به ويژه پزشكان عمومي مي‌توانند با همياري و درك موقعيت بسيار حياتي اجراي پزشك خانواده، بيش از گذشته ياري رسان و خدمتگزار مردم سرافراز ايران اسلامي باشند؛ منظور همان پزشكان عمومي هستند كه در اقصي نقاط كشور از دورترين مناطق تا مركزي‌ترين نواحي، خدمتگزار مردمند و از هيچ تلاشي براي حفظ سلامت و جان مردم فروگذار نكرده‌اند. از اين رو مسئولان امر بايد بدانند كه با تدوين قوانين درست و كارشناسي در حوزه سلامت مي‌توانند انتقادها به برخي از بي‌اخلاقي‌هاي پزشكي را كه توسط گروهي از پزشكان انجام مي‌شود، كاهش دهند. با نگاهي تيزبينانه مي‌توان پي برد اندك پزشكاني كه در سايه برخي قوانين ناقص و مبهم، دچار سوء رفتار و بي‌اخلاقي پزشكي شده‌اند با تدوين قوانين راهگشا و شفاف از سوي مسئولان، قابل هدايت و كنترل هستند.

پزشك واژه‌اي است كه با شنيدنش به ياد درد و دردمند مي‌افتيم اما مهم‌تر از اين درد و دردمند، تسكيني است كه پزشك در جايگاه وسيله‌اي براي شفا به آلام و دردهاي بيماران دردمندش هديه مي‌دهد. امروز، روز پزشك است كه مصادف با زادروز حكيم و طبيب شهير ايران، ابوعلي سيناست.

پزشكان فرشتگان حياتبخشي بر روي زمين هستند كه واسطه‌هاي فيض براي حفظ سلامت و جان مردمانند. تاريخ شكوهمند اين مرز و بوم، پزشكان بزرگ و حكيمان ارزنده‌اي همچون بوعلي سينا را به ياد دارد كه بر تارك پزشكي دنيا مي‌درخشند و براي خدمت به مردم از هيچ ايثاري دريغ نكرده‌اند. مصداق اين بزرگان ارجمند و ستارگان بي‌بديل، ايثار و شهادت و علم، شهيد دكتر رهنمون و شهيده دكتر عزت‌الملوك كاووسي هستند كه در هشت سال دفاع مقدس، يار و ياور رزمندگان اسلام بوده‌اند و بزرگترين يادگاران جامعه پزشكي كشورند. روز پزشك را به تمامي پزشكان اين سرزمين عزيز تبريك مي‌گوييم و ياد شهداي جامعه پزشكي را گرامي مي‌داريم.

بدون شك آنچه كه امروز، ذهن تمام پزشكان و حوزه سلامت كشور را به خود معطوف داشته، اجراي درست و اصولي پزشك خانواده و نظام ارجاع در كشور است. نظام ارجاع را مي‌توان مهم‌ترين ركن حل معضلات نظام سلامت در كشور دانست كه اميد مي‌رود مسئولان وزارت بهداشت با درنظر گرفتن نظرات پزشكان در اين باره، طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع را به درستي اجرا كنند و از اجراي شتابزده و غيركارشناسي آن بپرهيزند.

قطعاً پزشكان به ويژه پزشكان عمومي مي‌توانند با همياري و درك موقعيت بسيار حياتي اجراي پزشك خانواده، بيش از گذشته ياري رسان و خدمتگزار مردم سرافراز ايران اسلامي باشند؛ منظور همان پزشكان عمومي هستند كه در اقصي نقاط كشور از دورترين مناطق تا مركزي‌ترين نواحي، خدمتگزار مردمند و از هيچ تلاشي براي حفظ سلامت و جان مردم فروگذار نكرده‌اند.

از اين رو مسئولان امر بايد بدانند كه با تدوين قوانين درست و كارشناسي در حوزه سلامت مي‌توانند انتقادها به برخي از بي‌اخلاقي‌هاي پزشكي را كه توسط گروهي از پزشكان انجام مي‌شود، كاهش دهند. با نگاهي تيزبينانه مي‌توان پي برد اندك پزشكاني كه در سايه برخي قوانين ناقص و مبهم، دچار سوء رفتار و بي‌اخلاقي پزشكي شده‌اند با تدوين قوانين راهگشا و شفاف از سوي مسئولان، قابل هدايت و كنترل هستند.






آخرین عناوین آخرین عناوین