Skip to Content


«ماما» همسایه دیوار به دیوار قلب مادر و کودک/ نبود امنیت شغلی و حقوق مناسب مهمترین دغدغه ماماها


ماماها نقش بسیار مهمی در مراقبت از مادران و کودکان دارند و حافظ جان آن ها و دارای وظیفه ای خطیر و حساس هستند و این قشر از جامعه همانند فرشته‌ای مهربان تمام 9 ماه انتظار را همراه مادر است.

به گزارش یزدبانو به نقل از تفتان ما، زنان مهمترین عضو اصلی یک خانواده و محور سلامت هستند و مرگ، میر و ناتوانی زنان همه ابعاد زندگی خانواده را تحت تاثیرقرار می دهند و اهمیت و ارزش نقش مادران در خانواده بر هیچ شخصی پوشیده نیست.

در این عالم بزرگ با دنیایی از اتفاقات جالب و زیبا یک حکایت قشنگ، یک حس ناب وجود دارد و تولد یک کودک، آغاز عشقی وصف ناپذیر که باهیچ فرآیندی قابل قیاس نیست.

لحظه ای که صاحب بزرگترین خوشبختی جهان می شوید!! آیا تا حالا فکر کرده اید زمانی که به این خوشبختی دست پیدا می کنید چه کسی کنار مادر و کودک شما با حضور گرم و پر مهرش مانند یک فرشته قوت قلب و آرامش بخش است؟ ماما شخصی است که با عشق، علاقه، صبر و حوصله ی بسیار در شرایط سخت زایمان، مراقب و همراه مادر و کودک است و از لحاظ عاطفی مادر را حمایت می کند.

علی ای حال مامایی شغلی است طاقت فرسا و سراسر استرس اما متاسفانه گاهی برداشت می شود فقط مربوط به دوران بارداری و زایمان است اما اینگونه نیست و یک زن در تمام زندگی خود برای افزایش سلامتی خویش می تواند از ماما کمک بگیرد با توجه به نقش کلیدی زن درخانه وخانواده سلامت روحی وجسمی یک زن با اهمیت است و از این لحاظ شغل مامایی کمتر از شغل پزشکی و روان پزشکی نیست.

 

 

ماما نیر نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در یکی از مهمترین مراحل زندگی مادران دارند و مراقبت ماما در دوران بارداری از بانوان باردار از مهمترین وظایف این قشر از جامعه است که شروع این مراقبت ها از دوران قبل از حاملگی آغاز شده و تا بعد از زایمان نیز ادامه دارد.

علی ای حال پشتکار، علاقه، صبر، خستگی ناپذیری، محیط کاری استرس زا و تحمل شیفت های طولانی از شرایط حساس کاری یک ماما برای انتخاب این حرفه است تا او را برای قبول مسئولیت جان دو نفر آماده می کند و این حرفه دارای اصالتی خاص، مقرون به صرفه و خدماتی موثر است و ماما با هدایت روند زایمان، حاملگی و تولد بعنوان روندی کاملاً طبیعی در عین حال ارزیبای موارد خطر و تشخصی مشکلات را نیز به عهده دارد.

در واقع مامایی هنری که علم و دانش را به خدمت می گیرد تا عشق و محبت را در معرکه تجلیلگاه پروردگار متعال به نمایش بگذارد و معجزه راز آفرینش را تداعی می کند.

در زمان های قدیم به ماما قابله می گفتند و به رعایت نکات بهداشتی کمتر توجه می‌شد و جان مادر و فرزند بیشتر در معرض خطر بود اما در عصرکنونی ماما با انجام مراقبت های قبل و بعد زایمان امکان مرگ و میر را کاهش داده است.

اولین آموزشگاه مامایی درایران به نام مدرسه قابلگی در سال1298 با10 شاگرد تاسیس شد و پس از10سال آموزشگاه عالی مامایی در سال 1308 با اعطای مدرک معادل لیسانس آغاز به کار کرد.

حمیده فاضلی مامای نمونه شهرستان خاش که با بدترین شرایط کار خود را آغاز کرده و اکنون با ده سال و نیم سابقه مشغول خدمت است.

* علت انتخاب رشته مامایی عشق و علاقه به مادرای باردار و حس همدوستی بود

وی در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بیان اینکه علت انتخاب رشته مامایی در دانشگاه را عشق و علاقه به مادرای باردار و حس همدوستی دانست و اظهار کرد: به صورت ناپیوسته کارشناسی مامایی را از دانشگاه گرفتم.

فاضلی خطاب به همه دانشجویانی که می خواهند رشته مامایی را در دانشگاه بخوانند، گفت: دانشجویان این رشته که دلسوزانه علاقه مند به آموزش مادران از دوران پیش از بارداری، بارداری و پس از زایمان را دارند و تمایل به کمک به مادران زائو را در زایمان دارند می توانند به راحتی و با میل باطنی و علاقه این رشته را انتخاب و تحصیل کنند..

وی بیان کرد: به دلیل عوارض زایمان های تسریع شده طبیعی توسط داروها و سایر مداخلات مامایی از جمله پاره کردن کیسه آب، اپی زیاتومی و غیره و نیز عدم انجام زایمان فیزیولوژیک در زایشگاه ها به دلیل نداشتن فضا، نیرو و امکانات مناسب و تغییر سبک زندگی زنان و بی تحرکی، کافی نبودن نیرو در زایشگاه ها سبب فشار و افزایش کاری زیاد بر ماما و کاهش بازده کاری مفید و خستگی و پرخاشگری ماماها و ترس و اضطراب مادران و متاسفانه تمایل به زایمان سزارین در آن ها شده است.

* درصد زایمان الکتیو سزارین در شهرستان خاش بسیار کاهش پیدا کرده است

این ماما با بیان اینکه درصد زایمان الکتیو سزارین در شهرستان خاش بسیار کاهش پیدا کرده است، گفت: بیشتر موارد سزارین به دستور پزشک متخصص انجام شده اما عوارض زایمانی و فشار روانی وارده به مادران زائو نیز زیاد است زیرا محیط زایشگاه بسیار استرس آور و زایمان فیزیولوژیک و بدون مداخله در حال حاضر اجرا نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ماماها بسیار خطیر و حساس است و نقش بسیار مهمی را در حفظ و نگهداری از جان مادر و فرزند دارند که در حقیقت باروری، زاد و ولد سالم مشروط به وجود ماماهای متخصص، دلسوز و توانا است.

فاضلی افزود: مادر و نوزاد با داشتن محدودیت های مصرف دارو، جراحی، ناتوانی جسمی و سایر مسائل تولد در معرض آسیب هستند که مراقبت ماماها می تواند اطمینان بیشتری را در این جهت به حفظ سلالمتی آن ها بدهد.

* مشکلات و دغدغه های ماما سبب کاهش بازدهی آن ها شده است

وی گفت: ماماها با معیارهای روحی و روانی مراجعه‌کنندگان خود آشنایی دارند و وجود مشکلات و دغدغه‌های فراوان شاغلین این رشته، موجب کاهش بازدهی کار آنها می‌شود.

فاضلی تصریح کرد: زایمان فیزیولوژیکی که حریم خصوصی بیمار حفظ شود، مادر توسط همراهی آموزش دیده در کلاس آمادگی برای زایمان ساپورت می شود و ماساژ و ریلکسیشن ها و موسیقی درمانی و رایحه تراپی را داشته باشد و در تمام روند زایمانش با ماما همکاری کند خاطره بسیار خوش و خوبی را در ذهن ماما باقی می گذراند.

فاضلی با اشاره به بهترین خاطره در دوران خدمت بعنوان ماما، اظهار کرد: زایمان سه قلوها در تسهیلات زایمانی روستای چانف شهرستان نیکشهر داشتم که مادر سونوگرافی نداده بود و شکم خیلی بزرگی نیز نداشت و نخستین بار بود که زایمان چند قلو می گرفتم سه تا پسر کوچک مو فرفری بود هر سه تا راحت به دنیا آمدند اما به خاطر نارس بودن به ایرانشهر اعزام شدند که بعد از چندسال که به همون روستا مسافرت کردم سه قلوها هفت ساله و کیف به پشت عازم مدرسه بودند که با دیدنشان بسیار خوشحال شدم و این یکی از بهترین خاطره های دوران خدمت من بود.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری