Skip to Content

گفتگو/ یک کارشناس بهداشت حرفه ای

سندرم عصبی مچ دست در زنان بالای 40 سال شایع است/ راه پیشگیری و علاج چیست؟


یک کارشناس بهداشت حرفه ای در گفتگو با یزدبانو یکی از مشاغل پرخطر برای زنان بالای 40 سال را « تایپیست» عنوان کرد و علل بروز سندرم مچ دست و راههای پیشگیری و درمان این بیماری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، تایپ کردن از جمله شغل های است که در آن « فرد برای مدت طولانی باید در یک محل ثابت بنشیند تا کار خود را به پایان برساند.در این شغل و شغل های مشابه، رعایت وضعیت مناسب نشستن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های اندام ها و ستون فقرات بسیار مهم است که برای آشنایی بیشتر با این موضوع گفتگویی را انجام داده ایم.


*بیماری عصبی مچ دست
مهندس محمد حسین فلاح کارشناس بهداشت حرفه ای در خصوص عوارض گریبانگیر تایپیست ها با اشاره به بیماری عصبی مچ دست اظهار داشت : « سندرم تونل کارپال» که بیماری عصبی مچ دست است که در تایپیست ها از نامناسب بودن وضعیت قرارگیری مچ دست به مدت طولانی ناشی می شود.
وی افزود : در این بیماری عصب مدیان که یکی از پنج عصب اصلی اندام فوقانی است، در ناحیه مچ تحت فشار قرار می گیرد و باعث درد ماهیچه ای، گزگز و ضعف از مچ به پایین می شود.
این کارشناس بهداشت حرفه ای تصریح کرد: این سندرم بیشتر در زنان بالای 40 سال دیده می شود و در کسانی که به طور مداوم تایپ می کنند دیده می شود و به خصوص آ نهایی که وضعیت مناسب نشستن را رعایت نمی کنند رخ می دهد.
فلاح، علل ایجاد سندرم عصبی مچ دست را شامل چاقی، حاملگی، آرتریت، امیلوئیدوز، میلیوم مولتیپل و دیابت برشمرد و افزود :
علائم این سندرم معمولا به طور متناوب ظاهر می شوند.


*جراحی مچ دست آخرین مرحله درمان سندرم مچ دست در زنان
وی در خصوص راههای درمان این بیماری گفت : در صورت پیشرفت بیماری در نهایت باید با عمل جراحی، غلاف در برگیرنده عصب مدیان در مچ دست باز شود تا فشار از روی این عصب برداشته شده و علایم بیماری برطرف شود.
این کارشناس بهداشت حرفه ای یکی از راههای پیشگیری  از ابتلا به این سندرم را به توصیه  پزشکان استفاده از آتل هایی معرفی کرد که مچ دست را صاف نگه می دارند.
مهندس فلاح توصیه کرد : این افراد از تمرینات کششی استفاده کنند و استراحت دادن به دست ها در فواصل تایپ کردن را از یاد نبرند.
وی به بانوان و افرادی که دارای شغل تایپیست هستند هشدار داد : هرگز برای مدتی بیش از سه ساعت به طور مداوم تایپ نکنند و به ازای هر یک ساعت تایپ کردن 10 دقیقه استراحت لازم است و در این مدت می توانند از حرکات کششی استفاده کنند و در اتاق راه بروند.


*طراحی صفحه کلید های استاندارد
این کارشناس بهداشت حرفه ای در خصوص امکانات موجود در بازار برای راحتی تایپیست ها و جلوگیری از این سندرم گفت : صفحه کلیدهایی برای تایپیست ها طراحی شده است که هنگام تایپ کردن، دست در وضعیت مناسب قرار می گیرد و کمتر خسته می شود .
فلاح افزود : هنگامی که یک تایپیست پشت میز نشسته است باید دقت کند که امتداد چشم او عمود بر بالای صفحه مانیتور باشد و 45 تا 60 سانتی متر از مانیتور فاصله بگیرد.
وی تصریح کرد : زاویه بین بازو و ساعد و زاویه بین ران و ساق پا باید 90 درجه باشد و مچ دست صاف و کمر باید از تکیه گاه مناسب برخوردار باشد به گونه ای که بدن صاف قرار گیرد.
این کارشناس بهداشت حرفه ای در خصوص صندلی مورد نیاز تایپیست ها هم گفت : پشتی صندلی باید با محل نشستن صندلی زاویه 90 درجه بسازد  و هنگام نشستن باید پاهایتان روی زمین قرار گیرد در غیر اینصورت باید تکیه  گاهی زیر پاهای خود قرار دهید تا پاها هنگام نشستن آویزان نباشند.
فلاح داشتن بدنی سالم را از پرداختن به هر کاری مهم تر خواند و افزود : البته ورزش و فعالیت خارج از محل کار نباید فراموش شود.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری