Skip to Content

علل افزایش طلاق از زبان زنان مطلقه

شوهرم، شوهر بودن را بلد نبود!/ مهارت برخورد با خواسته های همسرم را نداشتم


مسئله مهم این است که پسران و دختران ما یا اصلا برای همسری و شوهری تربیت نشده اند یا ما بعد از تشکیل زندگی مشترکشان نمی توانیم قبول کنیم که آنها بزرگ شده اند و باید روی پای خود ایستاده و ما فقط ناظر بر عملکرد آنها باشیم نه داخل زندگی شان...

به گزارش یزدبانو، به نقل از طنین یاس، طلاق واژه ای که این روزها در جامعه بسیار استفاده می‌شود؛ واژه طلاق یکی از مفاهیم تلخی است که به تازگی نه تنها طعم گزنده خود را از دست داده است بلکه دیگر عملیاتی کردن آن در طول زندگی مشترک قبح نداشته و گاها مثل ازدواج جشن‌هایی هم برای آن گرفته می‌شود.

قطعا گفتن و گفتن از طلاق و عوامل آن از دید روانشناسی و رفتارشناسی و گاها مطالعات زنان و خانواده با تیترهای همراه است که کمتر به پیدا کردن مصادیق آن در جریان واقعی زندگی پرداخته است، در این گزارش، خبرنگار طنین یاس بر آن شده تا با هم صحبتی با تعدادی از زنان مطلقه به دنبال تیترهای علل طلاق در زندگی آنها باشد.

طنین یاس در این گزارش به نقل قول های بانوان مطلقه پرداخته است....

طلاق؛ منفورترین حلال در اسلام

در اسلام منفورترین حلال نامیده شده‌است و از این واقعه عرش الهی می‌لرزد .  عوامل ذکر شده زیر اگرچه به عنوان عامل های اصلی نه اما می تواند از چند موردی باشد که در صورت عدم رعایتشان به جدایی زوجین ختم شوند :

آمادگی شروع یک زندگی مشترک

دختر یا پسر زمانی که در مسیر تشکیل یک زندگی قرار می گیرند ، باید قبل از هر چیز آمادگی شروع یک زندگی مشترک را در خود احساس کنند  در تعیین سن ازدواج دختران و پسران دو دیدگاه اصلى وجود دارد: یکى دیدگاه دینى و دیگرى دیدگاه روان شناختى که مکمل یکدیگرند. در کلام خداوند سن معینى براى ازدواج مطرح نشده است، ولى از واژگانى چون «بلوغ»، «بلوغ حُلم»، «بلوغ نکاح» و «بلوغ اشد» مى توان سن ازدواج را به دست آورد. خداوند در سوره نساء می فرمایند: یتیمان را آزمایش کنید تا هنگامى که بالغ شده و به نکاح تمایل پیدا کردند و آنان را به درک مصالح زندگانى خود آگاه یافتید، اموالشان را به آنان بدهید. شیخ طوسى در تفسیر آیه مى نویسد: معناى بلوغ نکاح آن است که به مرحله تولید نسل برسند... بنابراین معیار سن ازدواج از نظر قرآن همان قدرت داشتن بر ازدواج و تولید نسل است

توجه به علایق شخصی 

مرحله بعدی در راستای تشکیل زندگی توجه به علاقه های شخصی دختر و پسر است . یک زوج باید مسیرشان را با توجه تحصیلات ، علایق یا هر فعالیت اجتماعی ، فرهنگی و ... مشخص کرده باشند تا در نهایت زمانی که قرار شد با یکدیگر زیر یک سقف زندگی کنند ، بدانند هر کدام جدا از زندگی مشترک ، تکلیفشان در آینده چگونه رقم خواهد خورد . یک زن و شوهر ، یک پدر و مادر یا یک فرد شاغل در جامعه خواهند بود و یا هر سه مورد را در کوله بار زندگی خود به همراه خواهند داشت، تا با توجه به حفظ نقش اصلی خود به عنوان یک همسر نیز یک برنامه ریزی مناسب نسبت به علایق خود داشته باشند . کم توجهی به این موضوع یا عدم توجه به مرور زمان نارضایتی یکی از زوجین یا هر دو را در پی خواهد داشت

اگر زوج یا زوجه به تازگی به علایق خود در زندگی شخصی دست یافته اند ، باید برای شروع زندگی مشترک خیلی احتیاط کنند، بعضی از افراد نیاز دارند نقطه شروع آن حرفه مورد علاقه را در کنار خانواده آغاز کنند تا بتوانند با توجه به مسئولیت اصلی ای که در عرصه زندگی هنوز به عهده نگرفته اند، خود را به جایگاه قابل قبولی به لحاظ اجتماعی ، فرهنگی و ... برسانند که اگر زمانی بعد از شروع زندگی مشترک بنا به دلایلی حرفه خود را دنبال نکنند ، با توجه فعالیت های گذشته خود باز هم در نزد دیگران فردی قابل قبول به حساب بیایند . مریم ایمانی می گوید: من تا قبل از آشنایی با همسرم تقریباً سه ماه بود که مشغول نوشتن داستان زندگی یک شهید بودم . ایشان در کنار شغلش که نوشت افزار بود ، رایانه ای در مغازه اش داشت که کارهای تایپ ، اینترنتی ، تحقیقاتی و .... مشتریانش را هم راه می انداخت . او به من پیشنهاد داده بود که نوشته هایت را به من بده تا من نیز به تاپیستم بدهم که برایت تایپشان کند ؛ این اتفاق افتاد و زمانی که به منزلمان در تهران آمد ، آنها را تحویلم داد .                                                                                                              

در دوره عقدم، یک سفر به شهر همسرم رفتم یک شب در بیرون از منزل سر مسئله ای مشاجره کردیم زمانی که به منزل رسیدیم با توجه به اینکه نوشته‌هایم هم همراه هم بود کبریت به دست گرفت تا آنها را بسوزاند اما من به هر نحوی بود جلویش را گرفتم با توجه به شروع زندگی مشترکمان مدتی بعد با موافقت همسرم، تصمیم به ادامه تحصیل گرفتم و در یک دبیرستان شبانه ثبت نام و درس خواندن را شروع کردم.  در این بین از یک معلم زبان هم خواستم به منزلمان بیاید و به من در یادگیری بیشتر این درس ، کمک کند . این اتفاق در حالی رخ داد که مادر شوهرم هم متوجه حضور آن خانم در منزلمان شد . مدتی بعد از زبان همسرم متوجه شدم که خانواده‌شان گفته است، چرا من معلم زبان به خانه آورده ام در کنار این موضوع ، من با یک معلم ریاضی هم صحبت کرده بودم که به منزلمان بیاید ، این موضوع را قدری دیر با همسرم در میان گذاشتم که در نهایت همسرم با این موضوع مخالفت کرد! اینکه این مخالفت به مخالفت مادر ایشان متصل بود  ، نمی توانست دور ازانتظار باشد با این حال عملکرد ایشان باعث شد، من روز بعد خانه را ترک و به منزل پدرم بروم.                                                                                                

انتخاب صحیح، درصد حفظ یک زندگی را بالا می برد

اگر دختر و پسر در انتخاب یکدیگر درست عمل کرده باشند حتی اگر یکی از نزدیکان یا دوستان باعث این آشنایی شده باشند و در نهایت خود آنها به این نتیجه برسند برای یکدیگر مناسب هستند.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری