Skip to Content

به مناسبت روز جهانی دوچرخه؛

مجموعه کارناوال «حمل‌ونقل پاک» در یزد اجرا می شود


مسئول حمل‌ونقل پاک شهرداری یزد با اشاره به اینکه فرهنگ دوچرخه‌سواری راهی برای رسیدن به شهر و شهروند سالم است، گفت: به مناسبت روز جهانی دوچرخه چندین کارناوال دوچرخه‌سواری در سطح شهر یزد برگزار خواهد شد.

به گزارش یزد بانو؛ «مهدی شهریاری» مسئول حمل‌ونقل پاک شهرداری یزد در گفتگو با خبرنگار ما خاطرنشان کرد: به مناسبت روز جهانی دوچرخه برنامه‌های مختلفی در سطح شهر یزد برگزار خواهد شد؛ برگزاری کارناوال نمادین حمل‌ونقل پاک ازجمله این برنامه‌ها است.

وی با تأکید بر اینکه باید از رویکرد خودرو محوری فاصله بگیریم، اذعان کرد: امروز دوچرخه‌سواران با هدف ترویج دوچرخه‌سواری به سطح شهر می‌آیند و شهروندان و خودروهای تک‌سرنشین را به استفاده از دوچرخه دعوت می‌کنند.

شهریاری با اشاره به برگزاری نمایشگاه حمل‌ونقل پاک تصریح کرد: نمایشگاه حمل‌ونقل پاک، زمینه‌ساز کاهش ترافیک و آلودگی هواست؛ این نمایشگاه به همت شهرداری یزد و با همکاری شرکت نمایشگاه‌های استان یزد برگزار خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری از فراگیر شدن فرهنگ دوچرخه‌سواری در یزد گفت: باید نگرش و رویکرد خودرو محوری به انسان‌محوری و زیست محوری تغییر پیدا کند.

مسئول حمل‌ونقل پاک شهرداری یزد با بیان اینکه امروز کشورهای بزرگ و توسعه‌یافته به این نتیجه رسیده‌اند که حمل‌ونقل پاک راهکار اصلی است، خاطرنشان کرد: اینکه شرایط بهتر را برای افزایش خودرو ازجمله تعریض معابر فراهم می‌کنیم، به نفع انسان و محیط‌زیست نیست؛ چقدر می‌توان عرض خیابان‌ها را بیشتر کرده تا بیشتر خودروها به خیابان بیایند  و بیشتر از ما کشته بگیرند، هوا را آلوده کنند و ما را تنبل کنند؟

وی با بیان اینکه  باید نگاهمان را به سمت نگاه زیست محور و انسان‌محور تغییر دهیم و شهر را به‌عنوان یک موجود زنده در نظر بگیریم، ادامه داد: باید بدانیم که به‌جای اختصاص بودجه کلان عمرانی به تعریض خیابان کمکی به‌سلامت انسان و محیط‌زیست نخواهد کرد و تنها به ترویج استفاده از خودرو کمک کرده‌ایم؛ درحالی‌که می‌توان با اختصاص بخشی از همین بودجه شرایط را برای فراگیر شدن حمل‌ونقل پاک فراهم کرد.

شهریاری گفت: در نگرش خودرو محوری چیزی جز افزایش تصادفات و ترافیک، کم‌تحرکی و دیگر مشکلات اجتماعی، فرهنگی و سلامت عایدمان نخواهد شد.

وی با بیان اینکه باید شهروندان را ترغیب کنیم که ضمن تغییر سبک زندگی‌شان از وسایل پرتحرک‌تری برای حمل‌ونقل استفاده کنند، اذعان کرد: با ترویج دوچرخه‌سواری می‌توان با یک تیر چند هدف را نشانه قرار داد؛ کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش آلودگی هوا، تضمین سلامت شهروندان و ... ازجمله مزایای ترویج دوچرخه‌سواری است.

انتهای پیام/ش

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری