Skip to Content

مدير عامل آب منطقه اي يزد:

کنترل چاه هاي آب کشاورزي هوشمند مي شود


مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه بابیان اینکه نصب کنتورهوشمند در چاههای کشاورزی راهکارمناسبی برای برداشت بی رویه آب است، خاطرنشان کرد:امسال تاکنون 35دستگاه کنتورهوشمند روی چاههای کشاورزی مناطق مختلف این شهرستان نصب شده است.

به گزارش یزدبانو به نقل ازیزدرسا «حسین غفوری» در جلسه شورای حفاظت منابع آبی ابرکوه که با حضور فرماندار و جمعی از مسوولان این شهرستان تشکیل شد، افزود: هم اکنون دستگاههای هوشمند در حال نصب است که این طرح به نفع خود کشاورزان خواهد بود.

 

وی اعلام کرد: بیشترین میزان برداشت و افت آب در شهرستان ابرکوه داریم و این موضوع مهم باعث شده بعضی از چاه های کشاورزی را تا چندین مرتبه جابجا کنیم.

 

این مسوول خاطرنشان کرد: کاهش نزولات جوی یک طرف و برداشت بی رویه آب کشاورزی توسط کشاورزان ابرکوهی هم معضل خشکسالی را دو چندان کرده است.

 

غفوری بابیان اینکه باید برداشت آب را محدود کنیم، خاطرنشان کرد: باید کشاورزان را در زمینه برداشت بی رویه آب توجیه کنیم.

 

وی با تشریح دستورالعمل تشکیل شورای حفاظت منابع آب شهرستان، لزوم جدیت و قاطعیت در تشکیل جلسات شورا را در شهرستان خواستار شد و از همه اعضای شورا نسبت به حضور در جلسه و همکاری های با شورای حفاظت آب تشکر کرد.

 

فرماندار ابرکوه نیز در این نشست گفت کاهش نزولات جوی، آفت آبهای زیر زمینی ، توسعه کشاورزی باعث شده اکثر قنات ها و چاه های کشاورزری این شهرستان خشک شود.

 

سید نبی رسولی اظهار کرد: تداوم خشکسالی همچنین باعث شده عمق چاههای کشاورزی هم به 250 متر برسد و آبهای شیرین با آبهای شور مخلوط شود.

 

رییس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه بابیان اینکه بحران شدید آب کشاورزی، این شهرستان را تهدید می کند، افزود: کشاورزان بایستی تغییر الگوی کشاورزی و کاشت محصولات کم آبخواه را در برنامه کاری خود قرار دهند.

 

سرپرست اداره منابع آب ابرکوه و دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان هم بابیان اینکه ابرکوه بیش از سایر مناطق استان دچار بحران آبی است بر لزوم هماهنگی و همکاری ادارات و ارگانهای مرتبط با بخش آب درحفاظت منابع آبی و نصب واجرای کامل طرح کنتور هوشمند آب وبرق در چاههای کشاورزی تاکید کرد.

 

محمد باقری افزود: آینده پیشروی منابع آب زیرزمینی با وضعیت برداشتهای فعلی با مخاطره روبرو خواهد شد، امیدواریم تشکیل شورای حفاظت منابع آب شهرستان گامی موثری در راستای حفظ و حراست منابع آب زیرزمینی این منطقه باشد.

 

وی افزود: اجرای کامل طرح کنتور هوشمند به عنوان اولین و مهمترین گام شورای حفاظت و در دستور کار این شورا قرار دارد که نیازمند هماهنگی و مساعدت اعضای شورا است.

 

مدیر جهاد کشاورزی هم در این نشست گفت: 14 سال است که خشکسالی امان کشاورزان و دام داران شهرستان ابرکوه را بریده است.

 

محمد علی حاتمی زاده اظهار کرد: متاسفانه طی 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات در اواخر سالهای 1370 به42 رشته قنات رسیده و هم اکنون این تعداد به 16رشته کاهش یافته است.

 

وی افزود: باتوجه به اینکه حوزه آبریز ابرکوه ازشمال فارس است و دراین حوزه کشاورزان با برداشت بی رویه آب نسبت به بحرانی کردن آب ابرکوه نقش تاثیر گذاری دارند باید این روند کنترل شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه بابیان اینکه نصب کنتورهوشمند در چاههای کشاورزی راهکارمناسبی برای برداشت بی رویه آب است، خاطرنشان کرد: باید برای اجرای این طرح فرهنگ سازی شود و کشاورزان را آشنا ساخت.

 

وی گفت: برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی تاکنون یکهزار و 700هکتار آبیاری قطره ای اجرا شده است و دراجرای این طرح دولت 50 میلیاردریال بصورت کمک بلاعوض و 70 میلیاردریال هم به صورت تسهیلات به کشاورزان پرداخت کرده است.

 

رییس اداره برق شهرستان ابرکوه نیز در این نشست گفت: نصب شبکه برق بر روی چاههای کشاورزی با مجوز آب منطقه ای انجام می گیرد.

 

ابوالفضل اکرمی افزود: امسال تاکنون 35دستگاه کنتورهوشمند روی چاههای کشاورزی مناطق مختلف این شهرستان نصب شده است.
 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری