Skip to Content

خانه داری در یزدبانو/ کاشت گل در منزل(1)

گل سانسوریا مناسب برای آپارتمان + روش کاشت در منزل


یک کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با یزدبانو روش کاشت گا سانسوریا یک گل زینتی و مناسب برای منازل کویری و اپارتمان را در اختیار ما قرار داده است.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، شاید خیلی از کویرنشینان از جمله یزدی ها از کمبود فضای سبز در شهر و حتی منزل ابراز گلایه می کنند و دیگر با گسترش فضای شهرنشینی و حذف باغچه های قدیم دیگر خبر از فضای سبز و باغچه نیست.

تصمیم گرفتیم از این پس شما بانوان عزیز را با روش کاشت گل و گیاه در منزل آشنا کنیم.
معصومه دهقانی کارشناس منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو، روش کاشت این گیاه را در اختیار شما بانوان عزیز قرار می دهند:

نام گیاه: سانسی وریا
نام علمی : Sansevieria

این گیاه که به گیاه مارویا کراواتی هم معروف است  از خانواده Agavaceaeاست و  یکی ازگیاهان زینتی رایج درخانه ها است.این گیاه دارای برگهای بلند وکشیده وسرنیزه ای به رنگ سبزودرگونه های ابلق با حاشیه زرد می باشد.
ارتفاع برگها در انواع پا بلند تا یک متر می رسد .
اما درسانسی وریا پا کوتاه ارتفاع برگها بیش از30 سانتی مترنمی شود. این گیاه از مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی نسبت به خشکی است اما آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی گیاه می شود .
در این جا به چند نکته ضروری درنگهداری این گیاه اشاره می کنیم.

نور: با اینکه این گیاه دامنه وسیعی از تغییرات نوری را تحمل می کند اما بهترین رشد را در شرایط نور متوسط دارد یعنی محل روشن و دور از نور مستقیم خورشید.
کمبود نور باعث رنگ پریدگی برگها شده و نور مستقیم هم می تواند باعث ایجاد لکه های سوخته روی برگها شود.


آبیاری : در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان حدودا هر15 تا 20 روز یکبار دقت کنید زمانی گیاه آبیاری شود که خاک سطحی گلدان خشک باشد .
هرچند دقت یکبار زهکش گلدان را بررسی کنید تا مطمئن شوید آب اضافی از ته گلدان خارج می شود. موقع آبیاری مراقب باشید آب لا به لای برگها ریخته نشود چون باقی ماندن آب لای برگها باعث پوسیدگی گیاه می شود.

رطوبت: این گیاه نیاز به غبارپاشی ندارد.

تغذیه : در فصل رشد(بهار و زمستان)با استفاده از کودهای مخصوص گیاهان زینتی هر ماه یکبار گلدان را کود دهی کنید. این کودها به شکل مایع یا جامد محلول در آب در فروشگاههای لوازم کشاورزی موجود می باشد.

خاک : یک قسمت خاکبرگ + یک قسمت خاک باغچه

تکثیر : این گیاه را به دو روش می توان تکثیرنمود:

روش اول : تقسیم بوته ( تقسیم ساقه های زیرزمینی) با این روش می توان همه انواع سانسی وریا  از جمله ابلق را به راحتی تکثیر نمود. برای انجام این کار در اوایل بهار زمانی که گیاه برای تعویض گلدان آماده است آن را از گلدان خارج نموده و گیاه را به همراه ریشه های گوشتی آن به چند قسمت تقسیم کرده و هر قسمت را در گلدان مجزا که با خاک مناسب پرشده است بکارید .
اطراف ریشه را با دست فشاردهید تا خاک به ریشه ها بچسبد سپس گلدان ها را آبیاری کنید.

روش دوم : گرفتن قلمه برگ است. دقت کنید که انواع ابلق را با این روش نمی توان تکثیرنمود چون گیاه جدید ابلق نبوده و نوارهای زیبای زرد رنگ در کنار برگهای جدید وجود نخواهد داشت .
برای گرفتن قلمه برگ به این ترتیب عمل کنید و یک برگ سالم را انتخاب نموده و آن را با یک چاقوی تیزبه قطعات 8-12 سانتی متری برش دهید. قطعات برگ را چند  دقیقه در هوای اتاق قرار دهید .سپس آنها را در ماسه بکارید و در مکانی با دمای 21 درجه سانتی گراد قراردهید .قلمه ها را آبیاری کنید.
برای تأمین رطوبت می توان روی قلمه ها را با پلاستیک پوشانید و روی پلاستیک چند سوراخ ایجاد کنید.




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 3.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری