Skip to Content

با اجرای طرح غربالگری دیابت زنان؛

2500 مادر یزدی مبتلا به دیابت بارداری شناسایی شدند


شیوع دیابت در بین شهروندان یزد، اجرای طرح غربالگری دیابت زنان را با هدف کاهش، پیشگیری و شناسایی بیماران در دستور کار مرکز تحقیقاتی دیابت استان قرار داده است.

به گزارش یزدبانو، شیوع دیابت در بین شهروندان یزد، اجرای طرح غربالگری دیابت زنان را با هدف کاهش، پیشگیری و شناسایی بیماران در دستور کار مرکز تحقیقاتی دیابت استان قرار داده است و نتیجه این غربالگری، شناسایی نزدیک به 2500 مادر باردار یزدی مبتلا به دیابت است. این طرح غربالگری که برای شناسایی زنان مبتلا به دیابت استان در حال اجراست به شناسایی زنان باردار مبتلا به دیابت در استان منجر شده است. اگر این بیماری بهنگام درمان نشود، اختلال جبران ناپذیری برای مادر و جنین به همراه دارد. یکی از این اختلالات بزرگ شدن بیش از حد جنین است که در مراحل زایمان، ریسک بسیاری را متوجه جنین و مادر می‌کند.

برگزاری کارگاه‌های آموزشی

«زهرا نصیری» از بانوان باردار استان که در کارگاه آموزشی مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان حضور دارد، می‌گوید: از طرف مرکز بهداشت به این مرکز معرفی شدم تا در کارگاه‌های آموزشی دیابت بارداری شرکت کنم. وی که اولین بارداری خود را تجربه می‌کند می‌افزاید: کارشناسان متخصص در این کارگاه‌ها، اصول تغذیه و نحوه ورزش و تحرک صحیح برای داشتن زایمان طبیعی را به مادران باردار آموزش می‌دهند. این بانوی یزدی تاکید می‌کند: بانوان مبتلا به دیابت بارداری در این کارگاه می‌آموزند که با مشاوره و معاینات منظم می‌توانند دوران بارداری سالمی را طی کنند و زایمان موفقی داشته باشند.

یکی دیگر از بانوان یزدی شرکت کننده در این کارگاه آموزشی به پخش فیلم‌های آموزشی در این کارگاه‌های آموزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: در این کارگاه نحوه نشستن، تحرک مناسب، تغذیه مطلوب دوران بارداری، امساک از غذاها و دیگر فاکتورهای خطر به مادران باردار آموزش داده می‌شود.

«طاهره قادری» می‌افزاید: همچنین ورزش‌های لازم دوران بارداری، تکنیک‌های موثر برای زایمان راحت و طبیعی و نحوه مدیریت بیماری دیابت در دوران بارداری را می‌آموزند.

افزایش دیابت در زنان باردار استان

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان می‌گوید: متاسفانه آمار شیوع دیابت در بین بانوان باردار استان در حال رشد است، از این رو طرح غربالگری دیابت زنان یزدی در دستور کار این مرکز تحقیقاتی قرار گرفته است. «محمدرضا آقایی» می‌افزاید: طبق آمار اکنون نزدیک به 2500 بانوی باردار یزدی مبتلا به دیابت در این مرکز پرونده دارند و خدمات درمانی و آموزشی دریافت می‌کنند. وی اظهار می‌کند: در مرکز تحقیقات دیابت استان، خدمات مشاوره مامایی، غدد و تغذیه به مادران باردار دیابتی ارائه می‌شود تا از پیشرفت بیماری و وارد شدن صدمات به مادر و جنین جلوگیری شود. آقایی ادامه می‌دهد: مادران در معرض یا مبتلا به دیابت در مراکز بهداشت استان شناسایی و به مرکز تحقیقات معرفی می‌شوند و تحت نظر متخصصان و مشاوران قرار می‌گیرند تابیماری آنها کنترل شود. مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان می‌گوید: دیابت بارداری همانند انواع دیگر دیابت، اختلالی است که نحوه مصرف قند بدن را مختل می‌کند و به دلیل بروز این اختلال، مادران باردار به دریافت انسولین بیشتری نیاز پیدا می‌کنند که بدن از عهده تولید آن برنمی‌آید. به گفته وی، طرح مطالعه آینده‌نگر زنان باردار برای شناسایی فاکتورهای خطر این بیماری به زودی در استان اجرا می‌شود و پزشکان متخصص زنان برای غربالگری مادران باردار وارد عمل خواهند شد. آقایی می‌گوید: نبود تحرک، تغذیه نادرست و تغییر الگوی زندگی مهم‌ترین عامل رشد دیابت در بین زنان باردار استان است که امیدواریم در طرح تحول سلامت و توجه به سلامت زنان، طرح غربالگری به طور جدی در مراکز بهداشتی استان اجرا شود. مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان می‌افزاید: زنان باردار استان یا از مراکز بهداشتی و یا به صورت خودمعرف به مرکز تحقیقات دیابت استان مراجعه می‌کنند و بعد از معاینه و تشخیص ابتلا به بیماری دیابت، به تشکیل پرونده و ارائه خدمات اقدام می‌شود. به گفته آقایی، زنان باردار باید به انجام آزمایش قند خون در ماه‌های اول و دوم،ششم و هفتم بارداری اقدام کنند تا از وضعیت ابتلا به بیماری دیابت در دوران بارداری آگاه شوند. وی ادامه می‌دهد: مادران باردار بعد از شناسایی تحت درمان و دریافت مشاوره قرار می‌گیرند؛ چرا که اگر این بیماری در دوران بارداری کنترل نشود، افزایش بیش از حد وزن جنین و خطرات جبران‌ناپذیر به مادر و جنین را به‌دنبال دارد.

اجرای طرح تحقیقاتی «سلامت مادر و کودک»

مدیر مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان می‌گوید: طرح تحقیقاتی «سلامت مادر و کودک» به زودی در استان اجرا خواهد شد تا سلامت مادران باردار و جنین را افزایش دهد. وی می‌افزاید: در این طرح با آموزش، پیشگیری، درمان و پژوهش برای کاهش آمار ابتلای مادران باردار استان به دیابت تلاش می‌شود.

آقایی یکی دیگر از طرح‌های مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت استان را طرح «مدرسه خانوادگی» معرفی می‌کند و می‌گوید: در این طرح همه اعضای خانواده آموزش‌های لازم برای پیشگیری از ابتلا به دیابت را فرا می‌گیرند.

انتهای پیام/ش




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری