Skip to Content

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری:

برای درک جایگاه دختران در جامعه، تأمل در حقایق متعالی زندگی حضرت فاطمه (س) کافی است


مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، در همایش "دختران امروز، مادران فردا" با اشاره به نقش زنان و دختران در جامعه امروز، حقایق متعالی که اوج آن در زندگی حضرت زهرا (س) متجلی است را قابل تامل دانست.

به گزارش یزدبانو به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "فخر السادات خامسی هامانه"، در همایش دختران امروز- مادران فردا که به مناسبت گرامیداشت مقام دختران در سالن برق شهید عباسپور برگزار شد، با اشاره به پیشینه ای از اسلام که در آن زنان به حکومت رسیده و در تحولات تاریخی، ملی و بومی نقش آفرینی کردند، به جایگاه مستقل واژه «زن» و ریشه آن در گذشته اشاره و بر مفهوم «زن» در زندگی، خانه و نقش آن در مهر آفرینی، ایجاد الفت، عشق و محبت در کانون خانواده تاکید کرد.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری، جایگاه مستقل زن از نظر لغوی در برخی فرهنگ ها که زن در کنار مرد قرار گرفته را قابل تأمل دانست و با اشاره به پیشینه دینی و مذهبی ایرانیان بویژه مردمان یزد، توجه به جایگاه زن همراه با ژرف نگری و دقت نظر در آیات و روایات و همچنین جایگاه والای خانم فاطمه زهرا (س) در اسلام را مورد تاکید قرار داد.
خامسی با اشاره به پذیرش تغییرات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی از سوی زنان جامعه امروز، به الگو بودن خانم فاطمه زهرا (س) برای تربیت دختران اشاره کرد و در خصوص نقش زنان و دختران در جامعه امروز، حقایقی متعالی که اوج آن در زندگی حضرت زهرا (س) متجلی است را قابل تامل دانست.
وی با بیان اینکه نباید امروز نقش و جایگاه دختران در ترویج اندیشه اسلامی و تبیین جایگاه آن ها به عنوان پرچم دار دین فراموش شود و با اشاره به اینکه فاطمه زهرا (س) نیز دختر بود و در عین حال مادر، همسر، معلم، مشاور، پرستار، فعال اجتماعی و مواردی از این قبیل، به فراهم بودن زمینه های لازم برای ایفای درست نقش دختران در جامعه تاکید کرد.
خامسی با تاکید به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر این مبنا که فاطمه (س)، نمونه و اسوه زنان بوده و باید در همه زمینه ها الگو قرار گیرند، زندگی ظاهری، جهاد، مبارزه، دانش، سخنوری، فداکاری، شوهر داری، مادری، همسری و حضور در همه میدان های سیاسی، نظامی و انقلابی را نمونه زنی دانست که مورد تاکید اسلام است و خطاب به مادران این همایش گفت: لازم است که امروز در تربیت فرزندان و دختران مان این خصایص و ویژگی ها را در نظر گرفته و برای تحقق نقش دختران در جامعه کوشا باشیم.
وی خطاب به مادران افزود: امروز باید خود آگاهی را به دختران آموخت و برای تحقق این مهم لازم است که مجهز کردن آنها به علم و تکنولوژی جدید و توانمند ساختن شان را در اولویت قرار داد و آنها را در برابر آسیب های اجتماعی و خطرات ناشی از سبک های جدید زندگی واکسینه کرد.
وی ادامه داد: باید دختران امروز را برای ورود به عرصه های اجتماعی آماده کرد و به آنها آموخت که نقش خود در خانه و محیط کار و فضای اجتماعی را فدای هم نکنند و به این طریق، خود را در هر دو زمینه تعالی بخشند.
وی با بیان اینکه، امروز بیش از هر زمان دیگر، کشور ما نیاز به بدنه اجتماعی قوی، توانمند، فعال و پویا دارد، از مادران این جمع خواست در ساختن، آبادانی و استقلال اقتصادی و سیاسی با دولت همراه بوده و برای ارتقای جایگاه دختران شان در این خصوص تلاش کنند.
وی گفت: دختران تحصیل کرده امروز که امکان بروز و ظهور استعداد ها و قابلیت هایشان در قالب مشاغل دولتی و اداری فراهم نیست، می توانند در قالب تشکیل سازمان های مردم نهاد، کانون های فرهنگی و اجتماعی و همچنین اتحادیه ها و تعاونی ها، هم در کسب در آمد و هم استفاده از توانمندی های علمی و عملی خود همت بگمارند و جامعه را از استعداد ها و علم و دانش و هنر خود بهره مند سازند.
وی اظهار امیدواری کرد که مادران این جمع در انجام وظایف خود در قبال تربیت و پرورش دخترانی مومن و متدین، عالم و اندیشمند، پویا و با تحرک، با اقتدار و پر صلابت، سالم و با نشاط و فعال در همه عرصه ها، صحنه ها و زمینه ها همگام با دولت تدبیر و امید بوده و در تعالی دختران این سرزمین مطابق ویژگی ها و معیار های بانو فاطمه زهرا (س) گام بردارند.

اقدامات موثری در زمینه وحدت بانوان صورت گرفته است

گفتنی است، در این همایش که با همکاری امور بانوان اداره کل تعزیرات حکومتی، اداره کل بهزیستی و شرکت برق منطقه ای استان برگزار شد، "ویدا آزاد"، مهمان ویژه این همایش و مشاور رییس سازمان تعزیرات حکومتی در امور زنان و خانواده نیز حضور داشت و به سخنرانی پرداخت.
آزاد، با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در این خصوص که زنان سلول اصلی این جامعه هستند، تعامل متولیان حوزه زنان برای داشتن جامعه ای سالم و متعالی را ضروری دانست و خطاب به مشاوران امور بانوان و خانواده حاضر در این جمع و همچنین مادران، گفت: حال که ما متولی این امر هستیم، لازم است برای تحقق این مهم و دستیابی به جایگاه اصلی زنان در جامعه کوشا بوده از خود آغاز کنیم.
به گفته آزاد، اکنون بانوان به احساس نیاز برای کار در عرصه زنان رسیده؛ چراکه هنوز زنان جامعه ما آنگونه که شایسته است به جایگاه اصلی خود نرسیده اند.
وی گفت: از این رو، نیاز به تکاپوی بیشتری برای به منثه ظهور رساندن توانمندی های بانوان است و ما نیز حرکت خود در این خصوص را در سطح پایتخت نگه نداشته، بلکه برای وحدت بانوان در سطح استان ها اقدام کرده ایم.
 

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری