Skip to Content

در حاشیه توافق fatf مطرح می شود؛

مردم تاب تحمل توافق خسارت بار دیگری را ندارند


کارشناسان مستقل چنین توافقی را بسیار خطرناک ارزیابی کرده اند و درباره تبعات نگران کننده آن به دولت هشدار داده اند. آن ها در نخستین گام خواستار شفاف سازی محتوای این توافق هستند.

به گزارش یزدبانو به نقل از  یزدرسا،  رویکردهای دولت یازدهم در عرصه خارجی در مجموع امیدوارکننده نیست بلکه اسباب نگرانی صاحب نظران و دلسوزان متعددی را موجب شده است. برنامه جامع اقدام مشترک و به تعبیری برجام برجسته‌ترین محصول این رویکرد است که در آغاز با جنجال و پای‌کوبی اعتدالیون همراه شده بود و رسانه‌ها و جریان‌هایی خاص می‌کوشیدند تا آن را فتح‌الفتوح و بزرگ‌ترین دستاورد دیپلماسی از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون قلمداد کنند و مردم را نیز با خود همراه سازند اما گذر زمان نشان داد که از ورای تبلیغات مدهوش کننده، واقعیت‌های دیگری را باید به تماشا نشست؛ واقعیت‌هایی از جنس چوب حراج زدن به بخش مهمی از دستاوردهای هسته‌ای و اقتدار ایران و ایرانیان به ازای وعده‌های نسیه دشمنان به ویژه شیطان بزرگ.

این روزها اما خبرها درباره توافق میان بانک مرکزی ایران با سازمان بین المللی پولشویی(FATF) بار دیگر دلسوزان نکته سنج را نگران کرده است. اگرچه بانک مرکزی و رسانه‌های هوادار دولت کوشیده اند تا به شیوه‌های گوناگون به توجیه این توافق بپردازند و آن را عادی و بی خطر جلوه دهند اما تجربه بزک کردن برجام چنان است که مردم با استناد به آن، می‌توانند واقعیت‌های پشت پرده این توافق را هم حدس بزنند. قشرهای گوناگون جامعه به یاد دارند که در روزهای منتهی به امضای برجام، چگونه رئیس جمهور و  دیگر مقامات بلندپایه دولتی و رسانه‌های خاص همسو با آنان به تمجید از آن می‌پرداختند و آن را فتح‌الفتوحی در حد آزادسازی خرمشهر و جلوه‌ای ناب از تسلیم شدن ابرقدرت ها در برابر ایران وانمود می‌کردند اما اکنون که تنها چند ماه از اجرایی شدن آن گذشته است و پرده از واقعیت‌های دردناک و خسارت‌های محض آن کنار رفته، برخی حامیان برجسته دیروز آن برای کنارکشیدن خود از لیست حامیان برجام دست و پا می‌زنند و البته بسیاری دیگر نیز در خفا از آن برائت می‌جویند.

تلاش‌ها برای بزک‌کردن و عادی جلوه دادن توافق بانک مرکزی با سازمان بین المللی پولشویی(FATF) هم در این راستا تفسیر می‌شود. این در حالی است که کارشناسان مستقل چنین توافقی را بسیار خطرناک ارزیابی کرده اند و درباره تبعات نگران کننده آن به دولت هشدار داده اند. آن ها در نخستین گام خواستار شفاف سازی محتوای این توافق هستند.

برای نمونه دکتر هانی زاده در گفتگویی با بیان اینکه «عملکرد مسئولین در این قرارداد باید برای همه شفاف شود»تصریح کرده است: «این توافق در صورتی که به صورت رسمی و در سکوت بسته شده باشد، مشکلات و موانع زیادی برای دولت و دستگاه های نظامی کشور در آینده ای نه چندان دور به وجود خواهد آمد.»

وی با تأکید بر شفاف سازی توافق مورد اشاره افزوده است:«باید مشخص شود آیا به جز این توافق نامه، تعهدات دیگری نیز امضا شده است و قرار است چه اطلاعاتی از کشور در اختیار این سازمان قرار داده شود.»

در این باره مهدی محمدی نیز طی مطلبی که «وطن امروز» آن را منتشر کرده، نوشته است: «ما هنوز نمی‌دانیم در مذاکرات نمایندگان دولت و FATF دقیقا چه گذشته و روی چه مدالیته‌ای توافق شده است. اگر آن طور که مقام‌های دولتی می‌گویند موضوع صرفا به اجرای قانون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم مصوب مجلس در اسفند 94 محدود می‌شود، بنابراین قاعدتا دولت نباید برای انتشار متن اصلی توافق مشکلی داشته باشد.»

بنابراین انتظار می‌رود دولت جزئیات این توافق را به طور کامل در اختیار مردم قرار دهد تا آنان متوجه ابعاد و واقعیت توافق شوند.

اما همین مقدار اطلاعاتی هم که منتشر شده دلسوزان را به شدت نگران کرده است؛ بخصوص این که آن‌ها تجربه تلخ برجام و خسارت‌های سنگین آن را هم پیش روی خود دارند. در این زمینه محمود بهمنی، هدف از توافق مزبور را متهم کردن ایران به پولشویی می داند.

وی که چند سالی را به عنوان رئیس  کل بانک مرکزی خدمت کرده و در زمره کارشناسان مسائل اقتصادی است می گوید:

 

«اگر خودمان را متهم نکنیم دیگران ما را متهم نمی‌کنند».

رئیس‌کل سابق بانک مرکزی با بیان  این که "سالی 3 هزار نفر در مرز افغانستان برای مبارزه با پولشویی شهید می‌دهیم"، ادامه داد: « بزرگ‌ترین پولشویی دنیا در آمریکا در حال انجام است؛ اما با توافق بانک مرکزی با FATF خودمان عملاً اعلام می‌کنیم که کشور فاسدی هستیم.»

هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به اینکه آمریکا پیش از این نیز نقشه های زیادی برای به حاشیه راندن توان دفاعی ایران کشیده بود یادآور شد: در صورتی که توافق میان ایران و FATF صحیح باشد، عملاً ایران در منطقه به حاشیه رانده شده و اسرائیل قدرت برتر منطقه خواهد بود که عواقب آن بسیار شدید است.

مهدی محمدی هم می‌گوید: «وقتی نهادی مانند FATF از تامین مالی تروریسم سخن می‌گوید، قاعدتا تعریف کاملا ویژه‌ای از تروریسم در نظر دارد. یکی از اصلی‌ترین سوال‌هایی که دولت باید به آن جواب بدهد این است که آیا درباره تعریف تروریسم با FATF به دیدگاهی مشترک رسیده است؟ اگر رسیده یعنی پذیرفته است مراوده مالی و بانکی با جریان مقاومت در منطقه یا حتی سپاه جزو مراودات «دارای ریسک» است و باید از آن احتراز کرد و اگر نرسیده، یعنی FATF تعریف خاص خود از تروریسم را دارد و ایران تعریفی دیگر؛ آن وقت سوال این خواهد بود که تفاهم با این نهاد چه معنا و چه ارزشی می‌تواند داشته باشد؟ مساله تعریف تروریسم در کار با FATF دارای تبعات تعیین‌کننده‌ای است. توصیه شماره 4 کارگروه تحت عنوان «مصادره و اقدامات موقت» می‌گوید کشورها باید اموال مرتبط با اقدامات تروریستی را مسدود، مصادره یا توقیف کنند. توصیه شماره 5 تصریح می‌کند باید تامین مالی گروه‌های تروریستی در قوانین داخلی کشور جرم و منشأ پولشویی معرفی شود. ملاحظه می‌کنید که تعریف از تروریسم می‌تواند کل محتوای همکاری با FATF را دگرگون کند. »

این کارشناس اما نکته قال تاملی را مطرح میکند:

«هیچ‌کس نمی‌داند حد یقف این فرآیندها کجاست و آیا اساسا پایانی برای درخواست‌های باج‌خواهانه از ایران وجود خواهد داشت یا نه. من فکر می‌کنم بهترین کار این است که دولت صادق باشد و یک بار به مردم بگوید واقعا دنبال چیست و برای رسیدن به هدفی که در ذهن دارد چه امتیازهایی را آماده واگذاری کرده است. اجازه بدهید مردم یک بار دورنما را ببینند و آن وقت قضاوت کنند.»

به هر روی آنچه از هشدارهای کارشناسان به دست می‌آید، این است که توافق مزبور پیامدهای ناخوشایند و چه بسا دردناکی را برای ایران اسلامی به دنبال داشته باشد و این واقعیت تلخ، ضرورت هوشیاری همه دلسوزان ایران اسلامی را مضاعف می سازد. اینک باید منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان مجلس در این باره به وظیفه نظارتی خود چگونه عمل خواهند کرد.مردم تاب پذیرش توافق خسارت‌بار دیگری را ندارند.

پایان پیام/م




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری