Skip to Content

گفتگوی طنین یاس با سکینه اینانلو، کار آفرین موفق کشوری:

نبود امنیت و سلامت در فضای کار، از بزرگترین مشکلات زنان و دختران جویای کار است


امروزه متاسفانه یکی از معضلات زنان و دختران جوان جامعه ما داشتن محل کار سالم و به دور از مزاحمت است که متاسفانه بسیاری از زنان و دختران ما بعد از مدت کوتاه و به دلیل پیشنهاد‌های بی شرمانه ای که به آن‌ها داده می‌شود بیکار می‌شوند و این موضوع علاوه بر بیکاری به روحیه یک زن جوان جویای کار نیز آسیب می‌رساند.

به گزارش یزدبانو به نقل از طنین یاس، مدینه اینانلو سلطان احمدی، طراح لباس و کارآفرین از بانوان موفق پرند رباط کریم است. وی در عرصه طراحی و تولید لباس مدت‌هاست که با عشق و علاقه فراوان فعالیت می کند.  زنی سختکوش و سرپرست خانواده که هر روز صبح قبل از شروع کار روزانه به مادرش که در بستر بیماری است رسیدگی می کند. کار او علاوه بر تدریس در آموزشگاه تهیه و تولید لباس است. دوستانش از اخلاق مداری و کمک به دیگران او می گویند. این زن کار آفرین هر آنچه  آموخته را با صبوری در اختیار شاگردانش قرار می‌دهد.

مدینه اینانلو، طراح لباس و کارآفرین، در گفت و‌گو با خبرنگار طنین یاس، از زندگی شخصی و کاری خود این گونه گفت:چهل و هشت سال سن دارم و به دلیل علاقه فراوان به  خیاطی از سال ۶۸ وارد این حرفه شدم. در سال ۷۳ به عنوان کمک مربی در آموزشگاه فعالیتم را حرفه ای تر کردم.  بعد از گذشت هفت سال به عنوان مدیر و مربی در این حرفه وارد شدم ومدیریت  آموزشگاه را به عهده گرفتم. تا امروز زنان بسیاری را آموزش داده ام که خیلی از آن‌ها برای خود کسب و کاری راه اندازی کرده اند. خیلی خوشحالم که در این سال‌ها توانسته ام در عرصه کارآفرینی موفق باشم و با در آمد این کار هزینه خانواده و مادر خود را نیز تامین کرده ام.
وی ادامه داد: از همان دوران نوجوانی علاقه  بسیاری به خیاطی داشتم و چون از نعمت پدر محروم بودم، برادرم در این راه در کنارم بود و مرا در ادامه مسیر تشویق می کرد.


معتقدم آموزش تجربه و هنرم به دیگران باعث برکت و موفقیتم شده است

مدینه اینانلو، به آموزش های نوین و متعدد به کارآموزان خود اشاره کرد و گفت: من به شخصه به این طرز تفکر اعتقاد راسخ دارم که اگر علمی را فرا آموختم  از صفر تا صد آن را به کارآموزانم انتقال دهم و این در حقیقت زکات موفقیت من است. و تمامی موارد حتی جزیی ترین آن‌ها را هم در آموزشگاهم بیان کنم و خداراشکر وقتی خانم‌های جوان برای یادگیری به اینجا می‌آیند در پایان کار با علم به این کار راهی بازار کار می‌شوند در حالی که متاسفانه برخی از همکاران من علم و هنر خود را تماما به دیگران آموزش نمی‌دهند. معتقدم لقمه ای که بواسطه این کار بر سر سفره آورده می‌شود باید حلال باشد.
این کارآفرین تصریح  کرد: در آموزشگاه من از نازک دوزی گرفته تا دوخت  لباس‌های مجلسی، عروس، مانتو و شلوار، پرده دوزی ، لباس‌های خواب و حتی ضخیم دوزی اعم از دوخت پالتو و کاپشن آموزش داده می‌شود. نکته مهم آن است که کارآموزان من در آینده نزدیک وارد بازار کار می شوند و به نفع اقتصاد خانواده نیز تلاش می کنند. چرا که مایحتاج پوشاک خود و خانواده‌شان را با کمترین قیمت تولید می‌کنند و این همان اقتصاد مقاومتی در عرصه تولید است که به وضوح در اینجا دیده می‌شود.
وی این حرفه را باعث جلوگیری از خروج ارز کشور و کاهش  هزینه‌های زندگی خانواده‌ها دانست و گفت: مقام معظم رهبری بارها در کلام و فرمایشات خود به تولید کالای ایرانی اشاره و تاکید کرده اند و در حقیقت کار ما اینگونه است که به یک خانم ایرانی آموزش می‌دهیم که برای همسر و فرزندانش لباس اعم از شلوار، پیراهن، مانتو،  کاپشن و دیگر البسه‌ها را تهیه و با کمترین هزینه تولید نماید.


این کار آفرین به مشکلات انتخاب شغل و معضلاتی که برای زنان و دختران جوان جویای کار وجود دارد اشاره کرد و گفت: امروزه متاسفانه یکی از معضلات زنان و دختران جوان جامعه ما داشتن محل کار سالم و به دور از مزاحمت است که متاسفانه بسیاری از زنان و دختران ما بعد از مدت کوتاه و به دلیل پیشنهاد‌های بی شرمانه ای که به آن‌ها داده می‌شود بیکار می‌شوند و این موضوع علاوه بر بیکاری به روحیه یک زن جوان جویای کار نیز  آسیب می‌رساند.

برکت زندگی من دعای خیر مادرم است
توصیه من به زنان و دختران جویای کار این است که هیچ گاه سختی‌های در مسیر راه باعث نشود تا از تلاش و کوشش دست بردارند. سختی‌ها در برخی موارد به نفع آدمها است. در ابتدای کار با سختی های زیادی روبرو شدم اما به خاطر علاقه ای که به کارم داشتم این سختی را تحمل کردم. من مادری دارم که هر روز باید به دلیل ناتوانی اش به او صبحانه بدهم و جایش را عوض کنم و بعد به محل کارم بیایم و شب هنگام، شام مادرم و فرزندم را آماده کنم و دوباره این روند هر روز تکرار می‌شود. من ماردم را عاشقانه دوست دارم و برکت زندگی من دعای خیر اوست. این را از آن جهت گفتم که به هر حال هر فردی ممکن است سختی‌های خاص خودش را داشته باشد و این نباید مانع از پیشرفت شود.
وی افزود: علاقه ، صبوری و خلاقیت خمیرمایه موفقیت من بوده است که هر سه گزینه باید در یک زن ایرانی وجود داشته باشد.

این طراح لباس تصریح کرد: علاقه به کار باعث نشود که زندگی شیرین خانواده دچار مشکل شود و اگر هم خانمی دوست دارد در بیرون از منزل کار کند آن وظایف زنانگی در منزل را فراموش نکند. متاسفانه خیلی از خانم‌ها تا دیر وقت بیرون از منزل کار می‌کنند و از وظیفه اصلی خود در امر خانه داری و مهمتر از آن تربیت فرزندان باز مانده اند و این در خور فرهنگ  زنان ایرانی نیست.
لیلا کشوری یکی از شاگردان خانم اینانلو در گفت و‌گو با طنین یاس اینگونه می گوید: خانم اینانلو هر نکته ای را که می‌خواهد به ما یاد بدهد همچون مادر دلسوز آموزش می دهد و این یکی از بهترین خصوصیات اخلاقی ایشان است.  از وقتی با خانم اینانلو آشنا شدم نه تنها به این حرفه علاقه مند شده ام بلکه می‌توانم به جرات بگویم که در حد یک خیاط خوب و کاربلد لباس‌های مورد نیازم را تولید می کنم. خیلی خوشحال هستم که با یاد گرفتن این حرفه می‌توانم لباس‌های دخترم را هم بدوزم و این خودش به اقتصاد خانواده کمک کرده است.
زین العابدینی یکی دیگر از کارآموزان خانم اینانلو اینگونه می گوید: حدود سه ماه است که در آموزشگاه خانم اینانلو مشغول به یادگیری خیاطی هستم. دوست دارم در سطح حرفه ای این کار را دنبال کنم. ایرادهای کاری ام بواسطه خانم اینانلو رفع شده است و هر وقت که مشکل داشته باشم چه در منزل و چه در محل کار همیشه پاسخگو بوده اند و هیچ وقت نمی‌گویند من وقت ندارم.  جالب است بدانید با وجود اینکه من یک کارگاه کوچکی را برای این کار اجاره کرده ام اما ایشان خیلی به من راهنمایی و راهکار نشان می‌دهد در حالی که می‌دانند این کارگاه ممکن است در فضایی کاری باعث رقابت شود اما این بزرگوار همیشه به موفقیت دیگران فکر می‌کند که برای من بسیار ارزشمند است.
خانم زین العابدینی در پایان گفت: هدف من از یادگیری خیاطی رفع نیازهای خود و همسرم است.  خوشحالم که با یادگیری این کار در محضر استاد خوبم خانم اینانلو می‌توانم لباس‌هایم را در حد نیاز بدوزم. ایشان وقت بسیاری را برای کارآموزان خود می‌گذارند و حتی شده صدبار  چیزی را بدوزیم و بشکافیم باز صبوری می‌کنند و  این حرفه را به طور کامل  در اختیار دیگران قرار می‌دهند.
گزارش از : حامد کوماهی
انتهای پیام/خ




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 1.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری