Skip to Content

رییس بنیاد نخبگان یزد در نشست خبری

یزد را به منطقه آزاد علم و فناوری تبدیل کنیم/ جذب 750 نخبه و تشکیل 40 شرکت دانش بنیان


رییس بنیاد نخبگان استان یزد تبدیل این استان را به منطقه آزاد علم و فناوری خواستار شد و گفت: تحصیل 100 هزار دانشجو و 20 سال صدر نشینی در کنکور و دادن لقب درالعلم از سوی رهبر معظم انقلاب بر نخبه خیز بودن یزد و تبدیل آن به منطقه آزاد علم و فناوری گواهی می دهد.

به گزارش خبرنگار یزد بانو، دکتر قاسم امیریان  صبح امروز در نشستی با خبرنگاران که به مناسبت پنجمین سالگرد تأسیس بنیاد نخبگان استان برگزار شد اظهار داشت: بنیاد نخبگان استان یزد اولین بنیادی است که در سطح کشور پس از فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل بنیاد ملی نخبگان تشکیل شده است.

دکتر امیریان با اشاره به تحصیل 100 هزار دانشجو در سطح استان و صدر نشینی 20 ساله یزدی ها در کنکور افزود: رهبر معظم انقلاب در سفر به یزد بر نخبه خیز بودن یزد تأکید کردند و لقب دارالعلم را به این استان  دادند و ما باید یزد را به منطقه آزاد علم و فناوری تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: ما باید بتوانیم در راستای تولید علم و تبدیل علم به پژوهشی که منجر به ثروت شود تلاش کنیم.

*جذب 750 نخبه در بنیاد ملی نخبگان استان یزد /وجود 40 شرکت دانش بنیان در استان یزد

رییس بنیاد نخبگان استان یزد اظهار داشت: پس از تشکیل بنیاد نخبگان استان  در 12 دی 1387 تعداد 150 نخبه جذب این بنیاد شدند که هم اکنون این آمار به 750 نخبه شامل استعداد برتر، مخترع، مکتشف و رتبه های زیر 100 کنکور افزایش داشته است.

دکتر امیریان از راه اندازی 40 شرکت دانش بنیان با هدف تبدیل ایده به ثروت در استان یزد با هدف اشتغالزایی خبر داد و گفت: با این روش در هر شرکت دانش بنیان حدود 8 تا 10 نفر مشغول به کار می شوند که مشکل اشتغال نخبگان نیز حل می شود.

وی تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان توانسته اند بدون وابستگی به تجهیزات خارجی با رعایت اصل خودکفایی ایده های خود را در این شرکت ها نمونه سازی و سپس تجاری سازی و بازاریابی کنند.

وی از تشکیل انجمن مخترعین ، انجمن نانو و راه اندازی سامانه بورس ایده خبر داد و گفت: بنیاد نخبگان یزد به افراد مخترعی که شیوه ثبت اختراع را نمی دانند مشاوره می دهد و حتی از چند اختراع در مجامع بین المللی نیز حمایت کرده است.

* حمایت های مادی و معنوی از نخبگان استان

رییس بنیاد نخبگان استان یزد فعالیت های بنیاد نخبگان را شامل دو بخش مادی و معنوی ذکر کرد و گفت: در بخش مادی به استعدادهای برتر دانشجویی مقرری های دانشجویی پرداخت می شود و اختصاص اعتبارات پژوهشی بلا عوض برای اختراعات، وام مسکن و اختصاص اعتبارات ویژه برای استادیاران نخبه جوان از جمله تسهیلات مادی این بنیاد است.

دکتر امیریان حمایت و پشتیبانی و همراهی بنیاد نخبگان استان یزد را از مخترعین جوان در جشنواره ها، اخذ مجوز خروج از کشوربرای انجام پروژه های تحقیقاتی و تشرف به عمره مفرده را از جمله تسهیلات معنوی این بنیاد برشمرد.

وی اضافه کرد: بنیاد نخبگان یزد نشست های آموزشی نوشتن طرح و تجاری سازی آن را ویژه مخترعین و صاحبان ایده های برتر و نشست های تخصصی را نیز با مدیران و کارشناسان بخش صنعت برگزار کرده است.

رییس بنیاد نخبگان استان یزد از تشکیل دبیرخانه صنایع دفاعی به همت بنیاد نخبگان یزد خبر داد و گفت: با تهیه طرح های توجیهی در این رابطه به دنبال تشکیل دانشکده صنایع نظامی در یزد هستیم.

وی تصریح کرد: در این رابطه دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در قالب کسر خدمت بنا به نیاز صنایع دفاع فعالیت علمی خواهند داشت.

امیریان به  تشکیل کارگروههای مختلف در بنیاد نخبگان یزد اشاره کرد و گفت: کارگروه گیاهان دارویی از جمله این کارگروه هاست که موفق به تهیه و ثبت پماد ضد سوختگی و شربت سرماخوردگی نیز شده است.

*اجرای طرح شهاب و گامی به سوی نخبگی در بخش دانش آموزی بنیاد نخبگان یزد

رییس بنیاد نخبگان استان یزد به فعالیت های بنیاد نخبگان استان در بخش دانش آموزی اشاره کرد و گفت: سلسله همایش های گامی به سوی نخبگی به منظور شکوفایی استعدادهای برتر تا کنون در شهرستانهای ابرکوه، خاتم، تفت، بافق و...برگزار شده است که با حضور رتبه های برتر کنکور کلاس های توجیهی ایده پروری ذهن و دوره های خلاقیت و نوآوری برگزار شده است .

دکتر امیریان طرح شهاب را از دیگر طرح های بنیاد نخبگان یزد در بخش دانش آموزی عنوان کرد و افزود: این یک طرح ملی است که از دوره دبستان کار هدایت استعدادهای برتر را بر عهده دارد.

وی از اهدای وام به نخبگان استان خبر داد و افزود: شرایط واگذاری این وام به نخبگان دارای طرح بزودی در سایت بنیاد نخبگان یزد اعلام می شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان استان یزد اظهار داشت: اگر طرحی پس از ثبت اختراع و عبور از مرحله داوری در جشنواره ها دارای سطح 3 باشد مورد حمایت بنیاد نخبگان قرار می گیرد.

دکترامیریان با تأکید بر اینکه طرحی موفق خواهد بود که " بازار فروش را درنظر بگیرد" افزود: مخترعین و صاحبان ایده های برتر حلقه پیوسته ایده، نمونه سازی، تجاری سازی و بازاریابی را رعایت کنند.

وی از برگزاری سومین جشنواره منطقه ای کویر ویژه نخبگان استان یزد و ششمین جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی خبر داد که در بخش های بعدی خبر به تفصیل به آن پرداخته می شود.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری