Navigation Navigation

محتوا محتوا

پژوهشگر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد مطرح کرد

تاثیرشبکه‌های اجتماعی بر هویت دینی و اخلاقی جوانان


پژوهشگر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزداظهار کرد: امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت انکارناپذیر در جامعه هستند که زمینه را برای گرایش بیشتر اقشار مختلف مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان جامعه به این ابزار ارتباطی فراهم کرده است.

به گزارش یزدامروز؛اعظم مقیمی پژوهشگر مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با تحقیقی که با عنوان "شبکه‌های اجتماعی و هویت دینی" انجام شده است، اظهار کرد: امروزه استفاده از شبکه‌های اجتماعی یک ضرورت انکارناپذیر در جامعه هستند که زمینه را برای گرایش بیشتر اقشار مختلف مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان جامعه به این ابزار ارتباطی فراهم کرده است.

وی افزود: استفاده صحیح و اصولی از شبکه‌های اجتماعی یک امر بسیار مهم و موثر در هدایت کاربران و استفاده‌کنندگان از این ابزارهای ارتباط جمعی است که می‌تواند ضمن کاهش آسیب‌های این شبکه‌ها، بستر لازم را برای رشد علمی و فکری کاربران فراهم کند.

به گفته‌ی وی، تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که جوانان بیشترین کاربران فضای مجازی در ایران بوده و بیش از نسل‌های دیگر در معرض آثار ناشی از شبکه‌های اجتماعی مجازی هستند.

مقیمی ادامه داد: افراد با عضویت در شبکه‌های اجتماعی امکان دستیابی به اطلاعات سایر اعضا، آشنایی با علایق آنها، به اشترک‌گذاری تولیدات متنی، صوتی و تصویری و نیز تشکیل گروه‌هایی بر اساس علایق مشترک با برخی از دیگر اعضای سایت‌ها را پیدا می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از جوانان به فعالیت‌ در شبکه‌های اجتماعی اشتغال دارند و برای ساختن زندگی خود از روابط و مناسبات اینترنتی استفاده می‌کنند.

وی با بیان این که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی در برگیرنده همه ابعاد زندگی ماست، اظهار کرد: از منظر مانوئل کاستلز، شبکه‌های اجتماعی تمام دامنه‌های زندگی اجتماعی را در برگرفته و در چنین جامعه‌ای، افراد همواره در حال ارتباط با یکدیگر هستند تا ساختار اجتماعی را بهبود بخشند.

این پژوهشگر جهاددانشگاهی متذکر شد: جذابیت شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سهولت فعالیت در این شبکه‌ها از مهمترین عواملی است که جوانان را به عضویت در این شبکه‌ها تشویق می‌کند.

وی افزود: البته به نظر می‌رسد فعالیت و تداوم ارتباطات و تعاملات جوانان با شبکه‌های اجتماعی مجازی در دراز مدت می‌تواند بر شخصیت و تغییر شیوه‌های زندگی جوانان تاثیرات مهمی داشته باشد و در این خصوص، بحران هویت در میان نسل جوان از مهمترین آسیب‌ها و عوامل تهدیدکننده در اثر استفاده بلندمدت شبکه‌های اجتماعی است.

مقیمی عنوان کرد: از آنجا که فضای مجازی عرصه وسیعی از اطلاعات و نمودهای مختلف معنایی را ایجاد می‌کند، افراد در مواجهه با این فضا و تکثیر منابع در ساخت هویت، دچار سردرگمی می‌شوند. از بین رفتن زمان و مکان و نقش بیشتر فضا در دنیای مجازی تجلی آشکاری دارد و افراد در مواجهه با این فضا، بنیان‌های هویت خود را متزلزل می‌بینند و دچار تردید و اضطراب می‌شوند.

وی در ادامه با بیان این که هویت به عنوان کیستی و چیستی افراد معنا می‌شود و ابعاد مختلفی شامل هویت ملی، هویت اجتماعی، هویت دینی، هویت فرهنگی و … را در بر می‌گیرد، ابراز کرد: هویت به عنوان مهمترین رکن شخصیت و ابعاد وجودی افراد و مردمان یک قوم و ملت است و مخدوش شدن آن لطمات زیادی به بدنه جامعه وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: دوام و بقای هر جامعه‌ای در گروی حفظ شخصیت و هویت قومی و ملی آن ملت است، بنابراین و با توجه به مسائل مطرح شده، مرکز مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی استان یزد به منظور بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر وضعیت هویت دینی و اخلاقی جوانان، اقدام به انجام پژوهشی با این عنوان کرده است.

مدیر مرکز مطالعات اجتماعی جهادداتنشگاهی تصریح کرد: به لحاظ روش‌شناسی در این پژوهش از روش پیمایشی استفاده شده است و شیوه نمونه‌گیری تحقیق، خوشه‌ای و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بوده است.

وی با بیان این که در این پژوهش ۳۶۸ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های یزد، آزاد، پیام نور ، علمی کاربردی مورد تحقیق قرار گرفتند، اظهار کرد: نتایج این تحقیق نشان داده است که شبکه‌های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام ، واتساپ و فیس بوک به ترتیب بیشترین میزان مخاطب را در بین دانشجویان داشته است.

وی ادامه داد: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که انگیزه تماس با دوستان و همکلاسی‌ها و تفریح و سرگرمی دو محرک عمده برای دانشجویان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و موبایلی است.

به گفته‌ وی، اکثریت پاسخگویان(بیش از ۶۰ درصد) شبکه‌های اجتماعی مجازی را جهت کسب اطلاعات (نه لزوماً اطلاعات علمی) بکار می‌برند.

مقیمی افزود: با افزایش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و موبایلی، هویتی دینی و اخلاقی جوانان دانشگاهی تحت تاثیر قرار گرفته و زمینه کاهش هویت دینی فراهم می‌شود. در نتیجه به منظور ارتقاء وضعیت هویت دینی و اخلاقی جوانان دانشگاهی، راهکار مهم کاهش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی و موبایلی است.

وی اضافه کرد: نگرش جوانان دانشگاهی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر هویت دینی و اخلاقی آنان تاثیرگذار است و باعث کاهش احساس هویت دینی در بین جوانان دانشگاهی می‌شود.

مقیمی در پایان نیز خاطرنشان کرد: با توجه به نتایج بدست آمده و همچنین با تامل بیشتر در می‌یابیم که داشتن بیشترین مخاطبین جوان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی و انگیزه های جوانان در استفاده از آنها، گویای کمبودهای نسل جوان و احتمالاً فراهم نبودن زمینه‌های نشاط و سرگرمی است لذا لازم است که مسؤولین توجه بیشتری به نیازهای این قشر داشته و  فرصت‌ها و شرایط مناسبی برای جوانان فراهم شود.






آخرین اخبار آخرین اخبار