Navigation Navigation

محتوا محتوا

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد:

ما نمایندگان مجلس مشکل اصلی کشورهستیم


نماینده مردم پنج شهرستان یزد گفت: اگر قوانین عملیاتی نمی‌شوند مشکل اصلی ما نمایندگان مجلس هستیم.

به گزارش یزدامروز، محمدرضا صباغیان در نشست روز تصویب قانون کار که صبح امروز در یزد برگزار شد، ضمن تبریک روز تصویب قانون کار به جامعه کارگری، گفت: کارگران رکن رکین اقتصاد و رکن اصلی سازندگی هستند و در احادیث و روایات جایگاه و احترام خاصی برای آن‌ها بیان شده است.

وی افزود: در رسانه‌ها و اخبار اصولا از قشر کارگر تعریف و تمجید می‌شود اما یک نکته وجود دارد اینکه تابحال جامعه کارگری هنوز نتوانسته آن جایگاه واقعی خودش را به دست بیاورد و این تأسف را هم باید کنار همه این تعاریف و تمجیدها بخوریم.

نماینده پنج شهرستان استان یزد در مجلس شورای اسلامی با طرح این سئوال که چرا این روز را گرامی می‌داریم؟ اظهار داشت: طبیعتا می‌دانیم که قانون کار در این روز تصویب شده و یک میثاق بین کارفرما، کارگر و دولت بسته شده و حد و حدود همه کسانی که در این میثاق تعریف شده، مشخص است.

صباغیان عنوان کرد: اگر دور هم بنشینیم اما به محتوای این قانون توجه نکنیم طبیعتا چندان جلسه‌ی موثر و هدفمندی نخواهیم داشت.

وی تأکید کرد: این قانون ریشه در قانون اساسی دارد و واقعا قانون اساسی ما یکی از قوانین مترقی دنیا است. من برخی مواقع می‌گویم اگر امروز قرار بود این قانون اساسی نوشته شود، اینقدر قدرت به آحاد مردم داده نمی‌شد.

نماینده ابرکوه، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اینکه ما دور هم جمع شده‌ایم و روز تصویب این قانون را گرامی می‌داریم چون این قانون حقوق کارگر را در نظر گرفته است.

صباغیان ادامه داد: اصل 31 قانون اساسی می‌گوید داشتن مسکن متناسب با نیاز حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت موظف است با رعایت اولویت برای آن‌ها که نیازمندترند بخصوص روستاییان و کارگران زمینه اجرای این حق را فراهم آورد.

وی یادآور شد: اصل سوم قانون اساسی می‌گوید دولت جمهوری اسلامی موظف است همه امکانات خود را جهت رفع تبعیض و ایجاد امکانات‏ عادلانه‏ براي‏ همه‏، در تمام‏ زمينه‏‌هاي‏ مادي‏ و معنوي‏ فراهم کند.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس عنوان کرد: اصل 43 قانون اساسی می‌گوید تنظيم‏ برنامه‏ اقتصادي‏ كشور به‏ صورتي‏ كه‏ شكل‏ و محتوا و ساعت‏ كار چنان‏ باشد كه‏ هر فرد علاوه‏ بر تلاش‏ شغلي‏، فرصت‏ و توان‏ كافي‏ براي‏ خودسازي‏ معنوي‏، سياسي‏ و اجتماعي‏ و شركت‏ فعال‏ در رهبري‏ كشور و افزايش‏ مهارت‏ و ابتكار داشته‏ باشد.

صباغیان خاطرنشان کرد: قانون اساسی کشور ما اینچنین مترقی است، اما حالا اگر این قوانین عملیاتی نمی‌شوند مشکل اصلی ما نمایندگان مجلس هستیم.

وی ادامه داد: ماییم که پاسدار قوانین هستیم و ماییم که امروز ناظریم و باید از حقوق کارگر و کارفرما و همه مردم که در قانون اساسی وجود دارد دفاع کنیم و اگر جایی قانون اجرا نمی‌شود ما مقصریم.

نماینده پنج شهرستان استان یزد افزود: شاید در طول دو سال ونیم گذشته دو روز نشده که من کار مجلس را تعطیل کنم اما امروز اختصاصا مرخصی گرفتم و برای این جلسه خدمت دوستان رسیدم چون می‌دانم که حق کارگر در جامعه ما دارد ضایع می‌شود.

صباغیان گفت: برخی‌ها خیلی خوششان نمی‌آید که مردم قوانین را بدانند چون قانون حقوق مردم است و اگر فرد از آن آگاه باشد از حقش دفاع می‌کند. دانستن در هر جامعه‌ای آزادی می‌آورد و آزادی هم جلوی ظلم و زیاده‌روی را می‌گیرد.

وی تصریح کرد: صدا وسیما زمانی را برای بحث و صحبت کردن درباره قانون اساسی و قانون کار بگذارد. چطور است که برای پفک تبلیغات می‌شود اما درباره قوانین که حقوق مردم و حاکمیت را بیان می‌کند خیلی بحث نمی‌شود.

نمیانده بزرگترین حوزه انتخابیه کشور اظهار داشت: ما باید امروز بدانیم که این قانون کار چی هست و چه مقدار از آن متولی‌اش اداره کار است؟ چند درصد آن انجام شده و چند درصدش انجام نشده است؟ چه مشکلاتی در زمینه‌های درمان و تأمین اجتماعی و در زمینه‌های مختلف وجود دارد.

صباغیان بیان کرد: قانون کار باید حلاجی بشود و باید کارشناسان بیایند درباره آن بحث کنند و در آن حالت است که می‌توان گفت گرامیداشت کارگر؛ وگرنه اینکه صرفا ما جمع بشویم و تقدیر و تشکری کنیم این نمی‌تواند آن خواسته‌ها و مشکلاتی که جامعه کارگری دارد برطرف کند.

وی تأکید کرد: خوب بود که از چند نفر از کارگران هم دعوت می‌شد و می‌آمدند اینجا صحبت می‌کردند چرا که ما نیاز داریم به اینکه این صحبت‌ها و مشکلات گفته شود.

نماینده مردم پنج شهرستان یزد ادامه داد: صباغیان نماینده است و باید امروز جوابگو باشد. من تشکر می‌کنم از هر کسی که از ما نماینده‌ها انتقاد کند اگر حرف حسابی کسی دارد باید بگوید و انتقاد کند تا ما بشنویم و خودمان را اصلاح کنیم.

صباغیان گفت: کارگر باید بداند که قراداد باید در چهار نسخه نوشته شود، یک نسخه برای کارگر، برای شورا، برای اداره کار و برای کارفرما و کسی که این نسخه‌ها را ندهد تخلف کرده است ولی الان قراردادهایی نوشته می‌شود که این مسائل رعایت نمی‌شود.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار