Navigation Navigation

محتوا محتوا

حجت الاسلام مدرسی:

واکسیناسیون جامعه در برابر ناهنجاری ها به وسیله تقویت فرهنگ مطالعه/کتب و نسخ خطی اسلامی میراث معنوی ملت ایران است


حجت الاسلام مدرسی در مراسم تجلیل از خادمان و مولفان کتابخوانی گفت: ایران اسلامی با در اختیار داشتن بیش از یک سوم نسخه‌های خطی اسلامی همواره این امر مهم را محدود به خود نکرده و به دیگران نیز ارائه کرده است.

به گزارش یزد امـــــــروز؛ حجت الاسلام مدرسی در مراسم تجلیل از خادمان و مولفان کتابخوانی ضمن قدردانی از خادمان عرصه پژوهش و کتابخوانی اظهار داشت: هرچه انسان با کتاب مانوس باشد نه تنها خسته نمی شود، بلکه خستگی‌های دیگر او رفع خواهد شد.

 

استاد برجسته حوزه و دانشگاه با بیان اینکه پس از انقلاب قدم های بلندی در راستای کتاب و کتابخوانی برداشته شده است گفت: اگرچه ما در این راستا نسبت به برخی کشورها عقب تر هستیم  اما بایستی  با فرهنگ سازی این عقب افتادگی ها را جبران کنیم.

 

آیت الله مدرسی با ذکر اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور  روز به روز ارتقاء پیدا کرده است ادامه داد: خوشبختانه سابقه و تمدن کهن ما سابقه ای روشن و مبین در خصوص علم آموزی  همراه با علم و نشر دانش و گسترش پژوهش نیز می باشد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه  از نشر 4 میلیون نسخه خطی اسلامی در میان 57 کشور اسلامی خبر داد و گفت: که کشور ایران بالغ بر یک میلیون سیصد مورد از نسخه های اسلامی را دارا است که این نشان دهنده تمدن ما در راستای توجه به علم و علم اندوزی بوده است.

 

مدرسی اظهار داشت: بیش از یک سوم نسخه‌های خطی اسلامی مربوط به ایران اسلامی بوده است که ما آن را محدود به خود نکرده ایم و به دیگران نیز ارائه کرده ایم.

 

وی ادامه داد: یکی از مدارس ما در گذشته مدارس نظامیه بوده که به دانش اموزان و فراگیران علمی مقرری داده می شد که این نشان از علم پروری و ترویج علم است و این تا جایی اهمیت دارد که سعدی نیز در شعرهای خود در خصوص مقرری خود مطرح کرده است.

 

این استاد دانشگاه گفت: ما موقوفاتی در بعضی از مراکز علمی داریم که برای سکنه هر اتاقی در خصوص پژوهش و اهل تحقیق و استادی مقرری در نظر گرفته شده است.

 

مدرسی با اشاره به ارزش تدوین علم گفت: پیامبر اکرم در خصوص ارث گذاشتن فعالیت علمی بیان کرده اند که این مقدار از علم حائل بین او و آتش جهنم است و  این نیز نشان دهنده ارزش اسلام برای علم و عالم است.

 

وی بیان کرد: ما امروز در جامعه در برخی مواضع دچار بیماری های روحی روانی شده ایم که اسلام برای درمان آن نسخه علم اموزشی می پیچد و برای درمان آن کتاب و کتابخانی را ترویج می دهد و بیان می کند از این طریق می توان تمامی آرامش ها را کسب کرد.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بهترین و عالی ترین مسکن آرامش جامعه مطالعه است ولی ما از این غافلیم و در جامعه آن طور که مستحق است آن را درک نکرده ایم.

مدرسی بااشاره به زمان مطالعات و فعالیت های عالمان کشورمان گفت:  آیت الله سبحانی با بیش از 80 سال عمر بیش از 300 جلد کتاب تالیف کرده اند که با توجه به فصل های سال خود را تطبیق داده و در جواب سوالی مبنی بر اختصاص زمان به فعالیت های کتابخوانی بیان کردند که بین 16 تا 17 ساعت کار می کنند.

 

وی بیان کرد: نمونه دیگر ان ایت الله مکارم و آیت الله سیستانی هستند که با وجود مشغله های گوناگون فرهنگ مطالعاتی بسیار بالایی دارند.

 

گفتنی است این مراسم به مناسبت هفته کتاب جلسه ای و به منظور گرامیداشت این هفته و همچنین تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی و مولفان کتاب با حضور اولیا، رئیس دانشگاه یزد؛ آیت الله مدرسی و جمعی از مولفان کتاب ها و کارمندان کتابخانه مرکزی و انتشارات در سالن شهید صدوقی یزد برگزار شد.

 

شایان ذکر است در پایان این مراسم نیز لوح عضویت افتخاری کتابخانه مرکزی دانشگاه یزد به همراه یک جلد کامل انتشارات سال جدید دانشگاه یزد به آیت الله مدرسی و جوکار، نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی اهدا شد.

منبع: یزد رسا

 

 





آخرین اخبار آخرین اخبار