Navigation Navigation

محتوا محتوا

مسئول کتب خطی و چاپ سنگی کتابخانۀ وزیری یزد خبر داد

وجود بیش از یکصد نسخۀ دست‌نویس و چاپ سنگی با محوریت امام رضا (ع) در کتابخانه وزیری یزد


مسئول کتب خطی و چاپ سنگی کتابخانۀ وزیری یزد از وجود بیش از یک‌صد نسخۀ دست‌نویس و چاپ سنگی با محوریت امام رضا (ع) در کتابخانه وزیری یزد خبر داد.

منوچهر آرسته در مصاحبه با یزدامروز؛ بابیان این مطلب که بیش از یک‌صد نسخۀ دست‌نویس و چاپ سنگی با محوریت امام رضا (ع) در کتابخانه وزیری یزد موجود است گفت: قدیمی‌ترین نسخ دست‌نویس در باب امام رضا (ع) کتاب«صحیفه الرضا (ع)» به تاریخ کتابت 966 قمری به قلم عبدالله بن عبدالکریم است.

مسئول کتب خطی و چاپ سنگی کتابخانۀ وزیری یزد افزود: این اثر، مجموعه روایاتی است که امام رضا (ع) از اجداد مطهرشان از رسول خدا (ص) روایت کرده‌اند و از کتاب‌های معتبر شیعه و از اصول اولیه به شمار می‌رود که علما و فقهای بزرگ شیعه اهتمام خاصی به روایات آن داشته‌اند.

آرسته؛ نسخۀ دست‌نویس «رسالۀ ذهبیه» منسوب به امام رضا (ع) درزمینۀ دانش پزشکی و تغذیه را از دیگر آثار نفیس موجود در این کتابخانه عنوان کرد و ادامه داد: از دیگر نسخه‌های ارزشمند این گنجینه که به دست حجت‌الاسلام سید علی‌محمد وزیری به کتابخانۀ وزیری اهداشده ، نسخۀ ممتازی از «فوائدالرضویه» بوده که شرح حدیث رأس الجالوت تألیف «قاضی سعید قمی» و به خط نستعليق 22 سطری کتابت شده است.

وی همچنین از وجود هفت نسخۀ دست‌نویس از «عیون اخبار الرضا (ع)»، از کتب مهم روایی شیعه در کتابخانۀ وزیری یزد خبر داد و تصریح کرد: وجود این مجموعه نفیس و ارزشمند از ویژگی‌های برجستۀ این مجموعه است .

مسئول کتب خطی و چاپ سنگی کتابخانۀ وزیری یزد در بخش دیگری از سخنانش به تشریح کتب چاپ سنگی این کتابخانه پرداخت و اظهار داشت: «تحفه‌الرضویه» از نوروزعلی‌بن‌محمد باقر بسطامی یکی از مهم‌ترین این دست از کتب به شمار می‌رود که در سال 1288 قمری در تهران در مطبعه آقا میرزا علی‌اکبر به خط نسخ به طبع رسیده است.

وی تصریح کرد: ای‍ن‌ ک‍ت‍اب‌ به ف‍ض‍ی‍ل‍ت‌ زی‍ارت‌ ام‍ام‌ ه‍ش‍ت‍م‌ ع‍ل‍ی‌ب‍ن‌‌م‍وس‍ی‌ال‍رض‍ا (ع) و‌ ع‍ل‍ت‌ آم‍دن‌ ایشان ب‍ه‌ خ‍راس‍ان‌ و ب‍رخ‍ی‌ از م‍ع‍ج‍زات‌ آن ‍ح‍ض‍رت‌ اشاره دارد.

گفتنی است، کتابخانه وزیری یزد از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی جنب مسجد جامع کبیر بوده که در سال 1348 توسط حجت‌الاسلام سیدعلی محمد وزیری وقف آستان قدس رضوی شد همچنین این کتابخانه در حال حاضردارای بیش از 4 هزار و 800 نسخۀ خطی و افزون بر 5 هزار و 400 کتاب چاپ سنگی است.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار