Navigation Navigation

محتوا محتوا

گزارش میدانی؛

اشتغال،مسکن و حمایت از تولید داخلی مهمترین مطالبات مردم استان از استاندار یزد


بر اساس قانون اساسی دولت و ملت در قبال یکدیگر وظایفی دارند که همیشه ملت وظیفه خود را در قبال دولت به درستی انجام داده اند اکنون در راستای پایش عملکرد دولتمردان در استان یزد به میان مردم رفته و مطالبات آن ها را از استاندار جویا شدیم تا مسئولان با نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آشنا شوند.

به طورکلی در قانون اساسي ايران، ملت سه وظيفه اصلي انتخاب،پرداخت ماليات و نظارت بر دولت را برعهده دارد،همچنين دولت به معني قوه مجريه نيز وظايف متعددي نسبت به مردم دارد كه عمده آن مستقيم و بعضي نيز تبعي است که اين وظايف به مادي و معنوي تقسيم مي شود و در زمينه هاي فرهنگي، اجتماعي،اقتصادي، سياسي، امنيتي و نظامي است.

بر اساس اصل 28 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت موظف است با رعايت نياز جامعه به مشاغل گوناگون براي همه افراد امكان اشتغال به كار و شرايط مساوي را براي احراز مشاغل ايجاد نمايد.

همچنین بر اساس اصل 31 فراهم كردن زمينه داشتن مسكن متناسب با نياز به خصوص برای روستانشينان و كارگران نیز از دیگر وظایف دولت به شمار می رود

البته بر اساس اصل80 قانون اساسی نیز یکی دیگر از وظایف دولت در قبال مردم اخذ و دادن وام يا كمك بدون عوض داخلي و خارجي با تصويب مجلس می باشد .

هرچند دولت در نظام مقدس جمهوری اسلامی وظایف دیگری نظیرايجاد محيط مساعد براي رشد فضائل اخلاقي بر اساس ايمان،تقوي و مبارزه با كليه مظاهر فساد و تباهی، آموزش و پرورش و تربيت بدني رايگان براي همه در تمام سطوح، تسهيل و تعميم آموزش عالي و تقويت كامل بنيه دفاع ملي از طريق آموزش نظامي عمومي براي حفظ استقلال و تماميت ارضي و نظام اسلامي كشور نیزبرعهده دارد.

همیشه ملت وظیفه خود را در قبال دولت به درستی انجام داده اند اکنون در راستای پایش عملکرد دولتمردان در استان یزد خبرنگار یزدامروز به میان مردم رفته و مطالبات مردم یزد از استانداررا جویا شده است تا مسئولان با نقاط ضعف و قوت خود بیشتر آشنا شوند.

اشتغال و مسکن مهمترین مطا لبات مردم

مسعود خوشی یکی از شهروندان یزدی ایجاد اشتغال را از مهمترین مطالبات مردم و به ویژه نسل جوان دانست و ازوظایف مسئولین استان و به ویژه شخص استاندار برشمرد

وی گفت:چند ماهی است روزانه چندین ساعت در جستجوی شغل هستم اما تاکنون نتوانستم شغلی مناسب پیدا کنم.

خوشی، فراهم آوردن زمینه های تامین مسکن را دومین درخواست مردم از مسئولان عنوان کرد و اظهارداشت: متاسفانه روز به روز اجاره بها در یزد بالاتر می رود و گویا مسئولان نیز در این زمینه نظارتی ندارند مثلا خود بنده هر ساله به دلیل بودجه کمی که دارم با پیدا کردن مسکن مناسب مشکل داشته و هم اکنون نیز از عهده تامین اجاره بهای مسکنم برنمی آیم.

این جوان یزدی در پایان خواستار توجه بیشتر مسئولان به مشکلات مردم و نسل جوان شد و ابراز داشت: ای کاش جناب استاندار شرایطی را فراهم بیاورند که با مردم محلات مختلف از نزدیک دیدار کرده و در جریان مشکلات آنان قرار گیرند.

توجه ویژه به تولید داخلی و حمایت ازآن

علیرضا باغشاهی فرغ التحصیل رشته مهندسی نساجی که به دلیل اوضاع و احوال رو به وخامت این صنعت فعالیت در این رشته را رها کرده و در صنعت بیمه فعالیت می کند با ابراز گلایه از عملکرد دولتمردان در حمایت از تولید ملی و به ویژه صنعت نساجی خطاب به استاندار یزد گفت: جناب استاندار با توجه به اینکه استان یزد یکی از استان های صنعتی کشور به شمار آمده و در حدود 70 درصد نیروی کار استان را قشر زحمتکش کارگر تشکیل می دهند، سرمایه گذاران درصنایع  تولیدی  به ویژه صنعت نساجی که از با سابقه ترین صنایع استان به حساب می آید نیاز یه حمایت های دولتمردان داشته و باید از تولید کنندگان و صادرکنندگان تولیدات داخلی حمایت های لازم صور ت گیرد.

باغشاهی با اشاره به این مطلب که حمایت از تولید و صادرات به معنای رونق اقتصادی و اشتغال است اضافه کرد:متاسفانه درحا ل حاضر نبود نقدینگی کافی،عدم حمایت دولت،عدم برنامه ریزی در بخش صادرات و ورود کالاهای قاچاق نساجی سبب شده تا بیش از 90درصد از صنایع نساجی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآید.

این کارشناس نساجی افزود: عدم سرمایه در گردش کافی برای تامین مواد اولیه باعث وررشکستگی بسیاری از کارخانجات استان و در نتیجه افزایش روز افزون بیکاری و هدررفت سرمایه های سرمایه گذاران در صنعت استان شده که امیدواریم آقای میرمحمدی به این موارد توجه ویژه داشته باشند تا با رونق و شکوفایی صنعت استان بار دیگر شاهد رونق اقتصادی و کاهش بیکاری در استان یزد باشیم.

برخورداری مشاغل آزاد از تخفیفات مالیاتی

یک شهروند یزدی که نخواست نامش فاش شود از استاندار یزد درخواست کرد با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلاتی که در بازار استان وجود دارد با مشاغل آزاد مماشات کرده و در این اوضاع و احوال در زمینه اخذ مالیات از این مشاغل حداکثر تخفیفات را اعمال کنند.

وی رسیدگی به وضعیت محرومان و نیازمندان جامعه را از دیگر مطالبات مردم از استاندار بیان کرد و گفت: متاسفانه در پارک های شهر یزد نظیر هفت تیر و باغ ملی شاهد وجود افراد کارتن خواب هستیم که امیدوارم جنای میرمحمدی در زمینه ساماندهی این افراد نیز تمهیداتی اساسی اتخاذ کنند چرا که این پدیده زشت در شان مردم دارالعباده یزد نیست.

تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات به جوانان

سید مجتبی حیدری تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات به جوانان را از مطالبات جدی خود از استاندار یزد برشمرد و گفت:متاسفانه بانک ها در پرداخت تسهیلات به افراد سلیقه ای عمل می کنند و با اینکه  مجلس مصوب کرده تا سقف 100میلیون ریال تنها یک ضامن مطالبه شود و برای ضامن نیز شرط و شروطی عنوان نشده اما برخی بانک ها برای پرداخت 20میلیون ریال نیز 2ضامن مطالبه می کنند و تازه شرط می کنند که حتما باید یکی از آن ها کارمند با فیش کسر از حقوق باشد ویا ضامنین حتما در همان بانک حساب جاری داشته باشند که وجود این همه سختگیری سبب شده برخی افرادعطای وام گرفتن را به لقای آن ببخشند.

وی با ابراز تاسف از بروز اتفاقات اخیر کشور اظهار داشت: در حالی که مردم باید برای دریافت یک وام اینگونه مشقت بکشند اما عده ای به راحتی تمام و با استفاده از رانت و رابطه وام های چند میلیاردی دریافت می کنند و حتی به خود زحمت پرداخت اقساط هم نمی دهند.

 اقدام عملی در بحث مدیریت آب 

سامان سلطانی از استاندار یزد خواست در بحث مدیریت آب استان اقدامی عملی صورت گسرد و تنها به حرف اکتفا نشود.

این جوان یزدی ادامه داد:متاسفانه با اینکه آقای استاندار بارها از طریق تریبون های رسمی از بحران آب در استان سخن به میان آوردند اما تاکنون اقدام عملی موثری در این زمینه مشاهده نشده و همچنان شاهد هدر رفت آب در برخی از خیابان ها و جوی ها هستیم

وی مدیریت فاضلاب شهری و استفاده آن در زمینه های کشاورزی و احداث جاده و ترمیم روکش آسفالت معابر را از دیگر مطالبات خود عنوان کرد.






آخرین اخبار آخرین اخبار