Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها:

افزایش 15 درصدی بارش‌ها؛ نتیجه بارورسازی ابرها/ مسئولان تنها در حوزه تخصص خود نظر کارشناسی بدهند


مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها میزان تأثیر بارورسازی ابرها در افزایش بارش‌ها رابین 15 تا 20 درصد عنوان کرد و گفت: میانگین جهانی، افزایش 15 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش یزدامروز؛ فرید گل‌کاردر مصاحبه با یزد آوا؛ در واکنش به اظهارات رئیس سازمان محیط‌زیست کشور مبنی برعدم تأثیر بارورسازی ابرها در افزایش میزان بارندگی گفت: متأسفم از اینکه برخی افراد بدون کوچکترین اطلاعی در موضوعات مختلف اظهارنظر می‌کنند ومتاسفانه این رفتار غیراخلاقی در جامعه ما رواج یافته است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها افزود: ای‌کاش جناب کلانتری که تحت تأثیرات سازمان هواشناسی چنین اظهاراتی را بیان کردند قبل از آن‌یک استعلام کوچک از بنده به‌عنوان کارشناس این کار گرفته بودند تا اطلاعات دقیق را در اختیار ایشان قرار می‌دادم.

گل‌کار بابیان این مطلب که در همایشی که با حضور معاون و کارشناسان سازمان محیط‌زیست، کارشناسان سازمان هواشناسی و اساتید دانشگاه ژئوفیزیک تهران برگزار شد آخرین و جدیدترین گزارش‌ها از ارزیابی‌ها مبنی بر تأثیرات مثبت روش نوین بارورسازی ابرها در میزان بارش‌ها ارائه شد و مورد تائید قرار گرفت البته این روش بسیار جدید و پیچیده بوده و بافاصله ۲ سال از اجرای آن توسط آمریکائی‌ها توسط ما انجام‌شده است حتی ما این گزارش‌ها را به‌صورت مکتوب در اختیار دکتر تجریشی معاون سازمان محیط‌زیست قراردادیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه این اظهارنظرهای غیر کارشناسی سبب شد تا بودجه بسیار خوبی که مجلس برای تأمین تجهیزات مدرن بارورسازی ابرها در نظر گرفته بود منتفی شود و با این اتفاق تلخ کشور از قرار گرفتن در بین 60 کشور دارای تکنولوژی بارورسازی بازماند و فرصت‌های تولید آب نیز از بین رفت.

گل‌کار با اشاره به‌سختی های اجرای پروژه بارورسازی ابرها اظهار داشت: همکاران بنده باید جان خود را در کف دست بگیرند و در بدترین شرایط آب و هوایی با هواپیماهای قدیمی پرواز کنند تا عملیات بارورسازی را انجام دهند و قطعاً این ابراز نظرهای غیر کارشناسی تنها موجبات دلسردی آنان را فراهم می‌کند.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها در ادامه با اشاره به فعالیت 20 ساله این مرکز ابراز داشت: پس از تشکیل مرکز در سال 77 پروژه‌های زیادی درزمینهٔ بارورسازی ابرها انجام‌شده البته در سال‌های اخیر به دلیل عدم تخصیص اعتبارات هرساله این کار صورت نگرفته و این در حالی است که امروزه در کشورهایی نظیر تایلند، امارات و 11 ایالت آمریکا که شرایط بحرانی ما را نیز ندارند این طرح هرساله اجرا می‌شود چراکه بارورسازی ابرها یکی از ارزان‌ترین روش‌های تولید آب است.

گل‌کار با قدردانی از سازمان هوا و فضای سپاه گفت: این سازمان حمایت‌های بی‌شائبه‌ای از ما داشته و امکانات و تجهیزاتی را که باید اجاره می‌کردیم در اختیارمان قرار داده و مقررشده امسال هم برای اجرای طرح به ما کمک کند و ما نیز علی‌رغم اینکه از برنامه‌هایمان عقب هستیم تمام تلاش خود را به کاربستیم تا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرده و با اجرای طرح در پائیز و زمستان امسال بتوانیم در افزایش میزان بارندگی استان تأثیرگذار باشیم.

وی میزان تأثیر بارورسازی ابرها در افزایش بارش‌ها رابین 15 تا 20 درصد عنوان کرد و گفت: میانگین جهانی، افزایش 15 درصدی را نشان می‌دهد البته نقطه‌ضعف بارورسازی ابرها این است که به سامانه ابری وابسته بوده یعنی اگر سامانه ابری سامانه پرباری باشد که البته تعدادشان قابل‌توجه است میزان بارش‌ها نیز بیشتر است و برعکس.

رئیس مرکز ملی بارورسازی ابرها با اشاره به این نکته که امروز مسئله آب یک مسئله حیاتی بوده و اولین تهدید استراتژیک کشور به‌حساب می‌آید اظهار داشت: در شرایط فعلی نباید به روش‌های تولید آب نظیر شیرین سازی و یا انتقال آب دل بست بلکه باید ضمن برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول در مدیریت مصرف به روش‌های دیگر نظیر بارورسازی ابرها که ارزان‌ترین روش نیز هست اهمیت داد.

گل‌کار در پایان اذعان داشت: مسئله تأمین و مصرف درست آب یک مسئله فوق‌العاده مهم و حیاتی است و شوخی‌بردار نیست که برخی بتوانند با اظهارات غیر کارشناسانه با آن شوخی کنند بنابراین از تمامی مسئولان می‌خواهم تنها در حوزه تخصص خود نظر کارشناسی بدهند.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار