Navigation Navigation

محتوا محتوا

40 سال گذشته؛

بدترین شرایط طلافروشان یزد در سال 97 رقم خورد/قانون ارزش افزوده همچنان دست و پاگیر صنف طلا


رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره استان یزد گفت: قانون ارزش افزوده که از سال 89 مصوب کردند یکی از مشکلات عمده صنف ما است.

محمدرضا نوری‌زاده در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: در سال 97 با توجه به مسائل اقتصادی که وجود داشت نه تنها صنف ما بلکه برای کل اصناف بدترین شرایط را داشتیم و این سال چه از نظر کاسبی، چه از نظر تورم و چه از نظر رکود بدترین سال بود.

وی اظهار داشت: سال 97 تورم خیلی بالا بود در عین حال رکود هم مخصوصا در صنف ما خیلی زیاد بود؛ لذا در چهل سال گذشته بدترین شرایط را ما در سال 97 داشتیم.

تعطیلی 90 درصد کارگاهای تولیدی در سال 97

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره استان یزد افزود: از ابتدای سال 97 تا آخر این سال قیمت طلا حدود سه و نیم برابر شد، در کنارش هم شاهد رکود شدید بودیم و اکثر کارگاها در سال 97 تعطیل شدند.

نوری‌زاده اضافه کرد: یعنی 90 درصد کارگاه‌های تولیدی ما به مشکل برخوردند و در شرف تعطیلی قرار گرفتند هرچند به طور رسمی اعلام تعطیلی نکردند اما عملا با مشکل جدی مواجه شدند و مابقی هم با حداقل ظرفیت کارشان را ادامه دادند.

وی ادامه داد: تا جایی که از بازرسی خود اداره کار آمدند اتحادیه ما و گفتند چه مشکلی برای صنف شما ایجاد شده است که ما اینقدر مراجعه‌کننده برای تعطیلی کارگاه‌ها و بیکاری کارگران داریم.

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره استان یزد عنوان کرد: دولت باید دیدش را نسبت به صنف ما عوض کند، هنوز دید دولت ما نسبت به صنف زرگر و صنف طلا فروش بد است و آنگونه که باید نسبت به این صنف نگاه کارشناسی ندارند.

قانون ارزش افزوده یکی از مشکلات اصلی طلافروشان است

نوری‌زاده خاطرنشان کرد: قانون ارزش افزوده که از سال 89 مصوب کردند یکی از مشکلات عمده صنف ما است این در حالی است که اصل این قانون مربوط به تفاوت بین کالا و خدمات است.

وی ضمن قدردانی و ابراز رضایت از عملکرد مسئولان امنیتی و مالیاتی استان، گفت: وقتی ما با مدیرکل دارایی و امور مالیاتی استان صحبت می‌کنیم ایشان انصافا ما را درک می‌کند اما می‌گوید من چه کار می‌توانم بکنم وقتی قانونی بدون کارشناشی تصویب می‌شود و برای اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره استان یزد بیان کرد: ما بارها اصرار و تأکید کردیم که هر طوری شده این قانون مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کنند.

نوری‌زاده اضافه کرد: یک سال است که کمیسیون اقتصادی مجلس مصوب کرده که به طلا مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گیرد اما یکسال است که مجلس این طرح را به صحن علنی نمی‌برد تا تصویب کند و برای اجرا بفرستد.

وی یادآور شد: وقتی خود مسئولین کشور برای اصلاح این وضعیت اقدام نمی‌کنند، من می‌توانم از مدیرکل دارایی استان انتقاد کنم؟! وقتی از تهران قانونی ابلاغ بشود مدیر استان چه کار می‌تواند بکند؟!

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره استان یزد تصریح کرد: الان هر گرم طلا 430 هزار تومان است، با 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده کسی دیگر حاضر است طلا بخرد؟ این در حالی است که بند سه خود قانون می‌گوید این مالیات به تفاوت بین کالا و خدمات که همان اجرت است مربوط می‌شود.

نوری‌زاده اظهار داشت: همین طلا را بیایند ارزش افزوده‌اش را بردارند و روی اجرت بگیرند صنف ما تکان می‌خورد و من مطئمنم که به نفع کل جامعه می‌شود، یک صنف راه بیفتد بقیه هم پشت سر آن راه می‌افتند.

اگر مسئولین همراهی کنند صنف طلا اشتغالزایی خوبی دارد

وی عنوان کرد: در حال حاضر اکثر کارگاه‌های ما بیکار هستند، ما کاسبی داریم که اصلا هفته به هفته دشت نمی‌کند بعد این چه مالیاتی می‌خواهد بدهد؟! خیلی از مغازه‌دارهای ما در سال 97 دارند هزینه‌هایشان را از اصل سرمایه‌شان پرداخت می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره استان یزد افزود: اگر مسئولین دیدشان را نسبت به این صنف تغییر دهند، با توجه به اینکه طلای ایران و مخصوصا طلای یزد برند است، در زمینه صادرات و همچنین اشتغال‌زایی خیلی کار می‌شود کرد.

نوری‌زاده تأکید کرد: این صنف اشتغالزایی خیلی خوبی دارد منوط به اینکه دید مسئولین نسبت به این صنف قدری مثبت باشد؛ ما تعهد داده‌ایم که اگر قانون ارزش افزوده را اصلاح کنند، ما هم خودمان شفاف‌سازی را شروع می‌کنیم.

مطالبه‌گری ما به‌خاطر علاقه‌ به نظام و کشور است

وی اضافه کرد: تأکید ما این است که مسئله ارزش افزوده که در حال حاضر مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس هم هست را اصلاح کنند که در این صورت مطئمن باشید رونق هم صورت خواهد گرفت.

رئیس اتحادیه صنف طلا، جواهر و نقره استان یزد بیان کرد: دو سال است که در بحث دوربین‌های امنیتی بازار، شورای شهر مصوبه دارد و تا بحال من 50 تا جلسه رفتم اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

نوری‌زاده ادامه داد: شورای شهر از بهمن 95 مصوبه دارد که هزینه دوربین را شهرداری و شورای شهر و میراث فرهنگی بدهند و بحث کیوسک و بحث روشنایی را خود هیئت رئیسه و انجمن اسلامی بازار انجام بدهند، اما تا کنونی اقدامی نشده است.

وی اظهار داشت: امیدواریم که سال 98 که با عنوان رونق تولید نامگذاری شده به ویژه برای تولیدکنندگان داخلی سال خوبی باشد و امیدواریم روز به روز وضعیت کشور بهتر شود.

نوری‌زاده گفت: ما به نظام و کشورمان علاقه‌مند هستیم و دوست داریم که مشکلاتی که وجود دارد هم رفع شود. ما به امنیتی که امروز در کشورمان است واقفیم و می‌دانیم که در خیلی از کشورهای دیگر چنین امنیتی نیست، با این وجود دوست داریم مشکلات دیگری هم که در کشور وجود دارد حل وفصل شود و بیان این مطالب نیز در همین راستا است.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار