Navigation Navigation

محتوا محتوا


برگشت ۶۴ ميليون قطعه چك از ابتدای سال تاکنون


رئيس‌كل بانك مركزي مي‌گويد از ابتداي سال جاري تاپايان مهرماه حدود ۶۴ ميليون قطعه چك به ارزش بيش از ۳‌ميليون ميليارد ريال در سامانه چكاوك تبادل شده است.

به گزارش یزدامروز به نقل از دانشجو، روزنامه جوان درباره چک‌های برگشتی نوشته است:‌ رئيس‌كل بانك مركزي مي‌گويد از ابتداي سال جاري تاپايان مهرماه حدود ۶۴ ميليون قطعه چك به ارزش بيش از ۳‌ميليون ميليارد ريال در سامانه چكاوك تبادل شده است.


ولي‌الله سيف، رئيس‌كل بانك مركزي مي‌گويد كه نسبت چك‌هاي برگشتي به كل چك‌هاي مبادله شده در مهرماه سال جاري نسبت به فروردين‌ماه، از نظر تعداد 0/2 درصد و از نظر مبلغ ۳ درصد كاهش يافته، اين در حالي است كه از ابتداي سال جاري تاپايان مهرماه حدود ۶۴ ميليون قطعه چك به ارزش بيش از ۳ ميليون ميليارد ريال در سامانه چكاوك تبادل شده است.

سيف در يادداشت تلگرامي خود با تمجيد و تشكر از طرح چكاوك و طراحان و فعالان در آن نوشته است: آنچه طي روزهاي اخير در برخي محافل رسانه‌اي تحت عنوان افزايش چك‌هاي برگشتي در كشور عنوان مي‌شود و باعث نوشتن اين مطلب شد، مقايسه نادرست تعداد چك‌هاي برگشتي در سامانه چكاوك نسبت به شيوه سنتي پردازش چك در اتاق پاياپاي بانكي است.

تعداد و مبلغ چك‌هاي برگشتي به شرايط رونق و ركود اقتصاد و افت و خيز‌هاي فصلي ناشي از آن بستگي دارد و افزايش تعداد و مبلغ چك‌هاي برگشتي با افزايش تعداد و مبلغ مبادلات در اقتصاد امري طبيعي و پذيرفته است و اگر بخواهيم قضاوتي درست و قابل اتكا داشته باشيم، بايد به نسبت (تعداد و مبلغ) چك‌هاي برگشتي به كل چك‌هاي تبادل شده نگاه و توجه كنيم.

آمارها نشان مي‌دهد روند نسبت چك‌هاي برگشتي به كل چك‌ها طي دوره پيش از راه‌اندازي چكاوك و پس از آن تفاوت چنداني ندارد و حتي در برخي دوره‌ها كاهش نيز يافته است. براي نمونه نسبت چك‌هاي برگشتي به كل چك‌هاي مبادله شده در مهر ماه سال جاري نسبت به فروردين ماه از نظر تعداد 0/2 درصد و از نظر مبلغ ۳‌درصد كاهش يافته است. اين در حالي است كه از ابتداي سال جاري تاپايان مهرماه حدود ۶۴ ميليون قطعه چك به ارزش بيش از ۳ ميليون ميليارد ريال در سامانه چكاوك تبادل شده است.

سيف ابرازاميدواري كرده است با يكپارچه الكترونيكي دسته چك «صياد» كه تمامي چك‌ها با ظاهري يكسان و امنيت بالاتر عرضه و با ايجاد محدوديت صدور دسته چك جديد براي كساني كه از چك استفاده صحيح نكرده و چك برگشتي رفع سوءاثر نشده دارند، به فضل الهي ارتقاي كيفيت و توسعه و تعميق خدمات اين سامانه‌ها و اعتماد و اعتبار بيشتر چك در كشور را باعث گردد.





آخرین اخبار آخرین اخبار