Navigation Navigation

محتوا محتوا

خبرنگار جوان یزدی:

خبرنگاران درکنار مسئولان هستند نه در مقابل آنان/از افراد متخصص و کاردان در روابط عمومی هااستفاده شود


خبرنگار جوان یزدی گفت:هنوزمدیرانی وجود دارند که به خبرنگاران نگاه سنتی داشته و آنان را درمقابل خود می دانند درحالی که خبرنگاران همواره درکنار مدیران بوده و اگر انتقاداتی هم به مدیری دارند سبب پیشرفت آن مدیرشده وآن مدیرمی تواند پس از رفع نواقص بازتاب عملکرد خود را در جامعه مشاهده کند.

یزدامــــــــروز؛ «هر حادثه وقتی در چاردیواریِ سکوت و بی اعتنایی و غفلت قرار بگیرد، خواهد مرد و فراموش خواهد شد. پایدار شدن حوادث به مبلّغان و خبررسانانی امین، صادق و با انگیزه بستگی دارد». این بخشی از فرمایشات گوهر بار رهبرمعظم انقلاب درباره خبرنگاران است آری به راستی خبرنگاران با صداقت،امانت داری و پایبندی به اخلاق، مجاهد فی السیبل الله لقب گرفته وتمام تلاش خود را در اعتلای ایران اسلامی به کار می بندند.

در هفته خبرنگار به سراغ  خبرنگار نام آشنای واحد خبر صداو سیمای مرکز یزد رفتیم  که در عین شهرت از سادگی ، متانت طبع چهره بشاش و جدیت  خاصی برخوردار است.

گفتگوی صمیمی یزدرسابامحمدعلی بختیارامینی خبرنگارجوان دیارمان راازدست ندهید؛

محمد علی بختیار امینی در سال 1361 در محله دولت آباد یزد به دنیا آمد. شرکت در جلسات مذهبی و قرآنی در ایام کودکی به اتفاق  پدر بزرگش، سبب شد تا وی از یک موقعیت مناسب اجتماعی بهره مندشده و از روابط عمومی بالایی برخوردار شود.محمد علی در مدرسه نیز در اجرای برنامه صبحگاه پیشتاز بود.

وی دارای مدرک کارشناسی برق و کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی بوده، متاهل و دارای یک فرزند دختر می باشد 

لطفاً در ابتدا بفرمائید چگونه وارد عرصه خبرنگاری و آن هم خبرنگاری درصدا وسیما شدید؟ 

بنده به دلیل علاقه وافری که به خبر و خبرنگاری داشتم درسال81 به عضویت «باشگاه رادیو و تلویزیون جوان» آن موقع، که پس از مدتی به «باشگاه خبرنگاران جوان» تغییر نام داد درآمدم و پس از گذراندن دوره های مقدماتی و تکمیلی خبرنگاری درتابستان و مهر سال 82 چندین گزارش تصویری و خبری تهبه و به واحد مرکزی خبرارسال کردم که مورد توجه سازمان قرار گرفت و درسال 84 از بنده برای همکاری با واحد خبر صدا وسیمای استان، دعوت بعمل آمد و قریب به 10سال است که در این مرکزمشغول خدمت می باشم.

برخی خبرها در اذهان مردم ماندگار می شود به نظر شما علت این ماندگاری چیست؟ از آن جا که خبرنگار پل ارتباطی بین مردم و مسئولان می باشد زمانی که خبری تهیه کند و آن خبر از دربرگیری بالایی برخورداربوده و هدف خبرنگار هم از انعکاس آن خبر رفع دغدغه مردم باشد آن خبر ماندگار می شود.

رسالت اصلی یک خبرنگار چیست؟

همانطور که گفتم خبرنگار پل ارتباطی مردم با مسئولین است بنابراین رسالت وی رساندن صدای مردم به گوش مسئولین و بیان خدمات مسئولین به مردم است و از آن جا که خبرنگار از جنس مردم می باشد باید در بازتاب خبر درستی و وجدان کاری را سرلوحه کارخود قرار دهد.

به نظر شما خبرنگاری شغل سختی است؟

هر شغلی سختی های خاص خود را دارد و من در اینجا به مهمترین سختی های شغل  خبرنگاری اشاره می کنم

1. برخی اوقات یک خبرنگار با سوژه هایی سروکار دارد که با روحیات وی سازگار نیست اما وقتی به عنوان خبرنگار به آن سوژه نگاه می کند دیگر فکر روحیه خود را نکرده و به پوشش آن خبرمبادرت می کند به طور مثال وقتی خبرنگاری برای تهیه خبر یک تصادف وحشتناک اعزام می شود شاید دیدن آن صحنه ها خوشایند وی نباشد اما آن را پوشش می دهد .

2. نداشتن ساعت کاری مشخص؛یک خبرنگار در هر ساعت از شبانه روز باید آماده تهیه خبر باشدو برخلاف مشاغل دیگر ساعت کاری مشخصی ندارد.

3.  یک خبرنگار باید جوابگوی انتقادات خود از مدیرا ن و مسئولان باشد و حتی در این مسیر ممکن است کاروی به شکایت  هم برسد.

شیرین ترین و تلخ ترین خاطره شما از دوران خبرنگاری چیست؟ اصولاً کار خبری با شیرینی ها و تلخی های زیادی همراه است اما اگر بخواهم یکی از شیرینی های  کارم را بگویم این است که برای تهیه گزارش کاروان پیاده امام رضا(ع) عازم بافق شدم پس از تهیه گزارش به دلم افتاد که تا آخراین گزارش را کار کنم و به همین جهت پس ازبازگشت با مسئولان واحد خبر پیشنهاد خودم را مطرح کردم که قبول واقع شد و من در استراحتگاه ها در طول مسیر گزارش تهیه می کردم و برایم بسیار جذاب و شیرین بود.

یک خاطره شیرین دیگر هم مربوط به پیگیری مشکل تهیه کپسول  گاز در بخش خرانق درزمستان بود که یک ساعت پس از حضور ما در این بخش همه مسئولین این بخش حاضر شده و مدت یک ساعت یکصد کپسول  گاز برای مردم تهیه شد.

واما تلخ ترین خاطره من مربوط به یک شب سرد زمستانی است که در آن شب متاسفانه برای تهیه گزارش 3حادثه گازگرفتگی اعزام شدم و درآن شب به فاصله اندکی 6 نفر به خاطر یک سهل انگاری جان باختند هرگز این شب را فراموش نمی کنم .

جنابعالی چه هدفی را درحرفه خبرنگاری دنبال می کنید ؟

مطمئناً هر کاری بدون هدف انجام شود بیهوده است من نیز دوست دارم در شغل خودم پله های ترقی را طی کنم و همواره تلاش دارم در خبرهایم تنوع و نوآوری داشته باشم.

اگر آقای امینی در استان مسئولیت اجرائی داشتند چه کاری برای مردم انجام می دادند؟

ببنید به نظر من مسئولیت فعلی به مراتب سنگین تر است چرا که وقتی شما در یک ارگان مسئولیتی دارید تنها در برابر یک موضوع مسئول و پاسخگو هستید اما دراین پست خطیر خبرنگاری، به دلیل رصد همه دستگاه ها در برابر همه مشکلات مردم مسئولیت داریم البته ناگفته نماند که نمی توان همه مشکلات و دغدغه های مردم را پیگیری کرد اما همیشه سعی کردم مهمترین دغدغه های مردم را به گوش مسئولین رسانده و پیگیر مطالبات آنان باشم.

وضعبت خبرنگاری در استان را چگونه ارزیابی می کنید؟ الحمدالله چند سالی است که رابطه مسئولان با خبرنگاران بهتر شده و رسانه ای تر شده اند و این به دلیل تغییر نگاه مردم و جامعه و مدیران به مقوله خبر و رسالت خبرنگاری است اما هنوزمدیرانی وجود دارند که به خبرنگاران نگاه سنتی داشته و آنان را درمقابل خود می دانند درحالی که خبرنگاران همواره درکنار مدیران بوده  و اگر انتقاداتی هم به مدیری دارند سبب پیشرفت آن مدیرشده وآن مدیرمی تواند پس از رفع نواقص بازتاب عملکرد خود را در جامعه مشاهده کند.

چه پیشنهادی به مسئولین برای افزایش تعامل با خبرنگاران دارید؟ 

بنده پیشنهاد می کنم مسئولان استان از پتانسیل بالای خبرنگاران استفاده کرده و از افراد متخصص و کاردان در روابط عمومی ها بهره ببرند وبدانند امروز نه تنها جامعه خبری اقدامات آنان را رصد می کند بلکه به دلیل بالارفتن سطح آگاهی جامعه تک تک مردم خبرنگار و قضاوت کننده اقدامات آنان هستند.

مردم و اصحاب رسانه جنابعالی را به عنوان یکی از چهره های موفق عرصه خبر می شناسند علت این موفقیت چیست؟ 

خب این نظر لطف و محبت مردم است اما من همیشه سعی کردم سوژه هایم مردمی باشد و گره ای از کار آن ها باز کند واز قدیم گفته اند «آنچه از دل برآید لاجرم بردل نشیند» امیدوارم مردم نگاه شان را از ما نگیرند و همیشه مشوق و یاور ما خبرنگاران باشند.

گویا شما در حوزه تدریس هم دستی برآتش دارید و از اساتید باشگاه خبرنگاران جوان می باشید با توجه به این موضوع چه توصیه ای به جوانان علاقه مند به حرفه خبرنگاری دارید؟

من در کلاس ها نیز در ابتدا به هنرجویان این رشته می گویم که اگر علاقه ودرون مایه خبرنگاری دارید در این کلاس ها شرکت کنید والاعمر و وقت خود را دور نریزید. جوانان علاقه مند تنها به شهرت خبرنگاری توجه نکنند چرا که همان گونه که اشاره کردم این حرفه عشق، تلاش،صبوری و مطالعه نیاز دارد و اگر دارای چنین شرایطی هستند در این کلاس ها شرکت کرده، اصول اولیه را فرا گرفته و پا در این مسیر بگذارند.

کلمات زیررا توصیف کنید؟

خبرنگاری : شغلی سخت و شیرین

صداوسیما: اسم زیبا، کار سخت

خدمت به مردم: نباید ازآن دریغ کرد

آفیش: کلمه ای فرانسوی و همان برنامه خبری که یک گروه خبری برای پوشش آن اعزام می شوند در مجموع چیزخوبیه

دکتر پهلوانبان: مدیری مدبر

علی امینیخبرنگار و خادم مردم 

و اما هرچه می خواهد دل تنگت بگو؛

از همه کسانی که در موفقیت و پیشرفت بنده علی الخصوص همسر فداکار و مهربانم که حمایت ها و همراهی ایشان سهم بزرگی در کسب این موفقیت ها داشته تشکر و قدردانی می کنم و از مردم خوب، تلاش گر و قدردان استان دارالعباده و دارالعلم یزد که همواره با محبت ها و نگاه های مهربانانه خود بهترین قضاوت کننده و یاری رسان در حرفه ما خبرنگاران بوده، هستند و خواهند بود کمال سپاسگزاری و قدردانی را دارم.

 





آخرین اخبار آخرین اخبار