Navigation Navigation

محتوا محتوا

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد خبر داد

روند افزایشی قتل و خودکشی در استان یزد


فریبرز آیتی گفت: متاسفانه نسبت به 10 سال گذشته قتل و خودکشی در استان یزد رشد غیر قابل قبولی داشته که بخشی از آن تابع شرایط اقتصادی است.

فریبرز آیتی در گفتگو با خبرنگار یزدامروز؛ از کاهش 11 درصدی نزاع و درگیری در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و ابراز داشت: در سه ماهه نخست امسال حدود 17 هزار 700 مورد نزاع ارجاعی به پزشکی قانونی به ثبت رسیده که این آمار در سه ماهه نخست سال گذشته 19هزار و 90 مورد بوده است البته شرایط کرونا و کاهش ناخود آگاه تعاملات انسانی نیز در کاهش این آمار بی تاثیر نبوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان یزد افزود: هر چند از این موضوع نیز نباید غفلت کرد که بسیاری از نزاع ها و درگیری ها با کدخدامنشی و ریش سفیدی حل و فصل می شود و اصلا کار به مراجع قضائی نمی رسد بنابراین شاید میزان درگیری ها دو تا سه برابر آمارهای ثبت شده باشد.

رشد غیر قابل قبول قتل و خودکشی در یزد

آیتی همچنین از روند افزایشی قتل و خودکشی در استان یزد خبر داد و گفت : متاسفانه نسبت به 10 سال گذشته قتل و خودکشی در استان یزد رشد غیر قابل قبولی داشته که بخشی از آن تابع شرایط اقتصادی است.

وی افزود: این آمار به هیچ عنوان زیبنده استان یزد نیست و برهمین اساس در معاونت پیشگیری دادگستری استان کارگروه هایی با هدف کاهش خشونت های اجتماعی و خانوادگی شکل گرفته و اقدامات خوبی در زمینه کاهش انگیزه ها و اقدامات با روش های درمانی و مشاوره ای انجام شده است.

کرونا هیچ تاثیری در نزاع خانودگی نداشته است

این مقام مسئول در واکنش به این سوال که کرونا و خانه نشینی مردم چه میزان در افزایش درگیری های خانوادگی و مراجعه به این سازمان موثر بوده اظهار داشت: از نظر آماری میزان همسر آزاری در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه 31 درصد کاهش را نشان می دهد البته باید این مطلب را نیز ذکر کرد که برخی خانواده ها از باب مصلحت اندیشی و ملاحظات خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و ... اجازه طرح موضوعات این چنینی را در محاکم قضائی نمی دهند اما آنچه مسلم است  اینکه برخی حرف ها در خصوص افزایش آمار نزاع های خانوادگی در اثر خانه نشینی مردم در ایام کرونا، حرف هایی عامیانه بوده و سندیت علمی ندارد چرا که در آمارها تعداد مراجعات افراد تفاوت محسوسی نسبت به گذشته نداشته و شاهد هیچ گونه افزایش یا کاهشی در این زمینه نیستیم.

آیتی تصریح کرد: البته در راستای حمایت های اجتماعی از بانوانی که مورد آزار قرار گرفتند مقرر شد گزارشات همسر آزاری در اختیار سازمان بهزیستی نیز قرار بگیرد تا پیگیری های روانشناسی و روانپزشکی و حمایت های لازم از این بانوان نیز صورت گرفته و تنها به اقدامات قضائی محدود نشود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان در خصوص آمار جرحی و فوتی تصادفات در یزد هم گفت:به طور کلی با توجه به کاهش تردد ها در سه ماهه اول سال شاهد کاهش کلی تصادفات هستیم به گونه ای که مجموع تصادفات در سطح استان در داخل و خارج حریم در فروردین امسال 14 مورد گزارش شده که سهم تصادفات در معابر درون شهری 5 مورد ، برون شهری 7 مورد ، جاده روستایی 1 مورد و سایر راهها نیز 1 مورد بوده که البته همانگونه که عرض شد کاهش ترافیک ناشی از کاهش تصادفات نمی تواند چندان ملاک عمل قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در سال 98 نسبت به سال 97 تصادفات درون شهری افزایش قابل توجه ای داشته ابراز کرد: در سال گذشته  نیز مجموع تصادفات در سطح استان در داخل و خارج حریم 330 مورد بوده که سهم تصادفات در معابر درون شهری 108 مورد ، برون شهری 171 مورد ، جاده روستایی 19 مورد، راه اختصاصی 11 و سایر راهها 21 مورد بوده که این آمار ضرورت بررسی علل و عوامل را دوچندان کرد و خوشبختانه اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفت.

تصادفات در فروردین امسال 14 قربانی گرفته است

آیتی در خصوص آمار فوتی های تصادفات هم گفت: معمولا آمار فوتی های هر ماه در ماه بعد مشخص می شود چرا که بخشی از این فوتی ها پس از بستری در بیمارستان اتفاق می افتد بنابراین تعداد فوتی های در فروردین ماه سال جاری 14 نفر شامل 13 مرد و یک زن بوده  و در سال گذشته نیز 330 نفر که از این تعداد 258 نفر مرد و 72 نفر زن بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی یزد در ادامه به بیان آمار تعداد مجروحین ناشی از تصادفات پرداخت و گفت: آمار مجروحین ناشی از تصادفات 7هزار و 59 نفر بوده که 5هزار و 105 نفر مرد و هزار و 954 نفر زن بودند البته این آمار در فروردین سال جاری تعداد  140 نفر را نشان می دهد که از این تعداد 113 نفر مرد و 27 نفر زن هستند.

آیتی با اشاره به اقدام متخلفانه برخی افراد مراجعه کننده به پزشکی قانونی گفت: متاسفانه برخی افراد با ایجاد تصادفات ساختگی یا خودزنی جهت دریافت دیه به مراکز پزشکی قانونی مراجعه می کنند که در سال های اخیر تلاش کردیم تا بتوانیم این موارد را کشف و جلو چنین اقداماتی را بگیریم.

پرداخت سالانه  10 هزار میلیارد تومان دیه در کشور

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش از پرداخت سالانه  10 هزار میلیارد تومان دیه در کشور خبر داد و اظهار داشت : در هیچ استانی نمی توان میزان دیات را محاسبه کرد چرا که علی رغم اینکه 90 تا 95 درصد اظهار نظرهای پزشکی توسط مقام قضائی تائید می شود اما در برخی موارد ممکن است قاضی با نظر ما موافق نباشد بنابراین آمارهای ما کشوری بوده و البته این عدد هم رقم بسیار بالایی است.

وی در سخنان پایانی با بیان اینکه شروع بسیاری از نزاع ها نتیجه عدم سعه صدر و کنترل خشم است ابراز داشت: افرادی که در نزاع ها مرتکب قتل می شوند با یک بوق یا اشاره یا کنایه هیجانی شده و با یک پاسخ نامناسب به تحریک عصبی دست به چنین عمل مجرمانه ای زدند

بنابراین به مردم عزیز توصیه میکنم در برابر تحریکات عصبی گذشت و خویشتن داری کنند تا خدای نکرده به گرفتاری های بعدی دچار نشوند.

قدردانی از همکاران و عذر خواهی از مردم

وی در پایان از تلاش های همکاران خود قدردانی کرد و اظهار داشت: همکاران بنده در شرایطی که از یک طرف متاسفانه فضای فیزیکی مناسبی در اختیار نداریم و حجم مراجعه کنندگان هم با ظرفیت این فضا همخوانی ندارد و از طرف دیگر علی رغم بالا بودن حجم ارائه خدمات از میزان حقوق و مزایای کمی برخوردارند اما با این وجود تمام تلاش خود را برای آرامش مردم انجام میدهند قدردانی می کنم

وی تاکید کرد: البته بنده باید از مردم عزیز هم بابت سعه صدر و همکاری با همکاران تشکر کنم متاسفانه حجم بالای مراجعه کننده و کوچک بودن محیط اداره تناسبی با هم ندارند و با وضعیت کرونا ولزوم رعایت پروتکل های بهداشتی نیز شرمندگی ما بیش از گذشته شده است چرا که در ابتدای سال مردم در کوچه و الان نیز در حیاط زمان انتظار را به سر می برند که از همه مردم شریف عذرخواهی می کنم.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار