Navigation Navigation

محتوا محتوا

کارشناس فرهنگی مذهبی:

سند 2030 موجب سلطه فرهنگی بیگانه بر کشور می‌شود


کارشناس فرهنگی مذهبی گفت: بومی‌سازی مصوبات جهانی یونسکو و دیگر نهادهای بین المللی موجب سلطه فرهنگی بیگانه بر کشور می‌شود.

یزدامروز؛ کارشناس فرهنگی مذهبی در گفتگو با خبرنگار یزدندا در تبیین سند 2030 گفت:  از جمله فعالیت‌های سازمان یونسکو فعالیت‌های علمی – فرهنگی است، یونسکو برای آموزش همه افراد کشورهای جهان سندی تحت عنوان برنامه آموزش 2030 را تدوین کرده که کشور ایران با قبول آن خود را ملزم به اجرای تعهدات این سند کرده است.

حجت‌الاسلام علی شیخ‌زاده اظهار کرد:  پذیرش این سند تضاد آشکار با مبانی دینی و ارزشی نظام جمهوری اسلامی ایران دارد تا جایی که برخی از بندهای سند مذکور مغایرتی آشکار با نظام حقوقی دارد.

وی افزود: با توجه در قانون اساسی و اسناد بالا دستی مثل سند تحول و نقشه جامع علمی کشور مشاهده می‌کنیم با وجود این اسناد نیاز به قبول این تعهدات در عرصه بین‌المللی نبوده است زیرا این اسناد به طور مفصل و کافی در خصوص آموزش مطالب را بیان کرده است.

حجت‌الاسلام شیخ‌زاده اذعان کرد: این سند که با اسناد بالادستی کشور از جمله نقشه جامع علمی کشور،  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برخی از اصول قانون اساسی و مبانی دینی و اسلامی مغایرت  و بزرگترین اشکال آن این است به‌صورت مخفیانه در کشور اجرا شده و این سند در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده و شورای نگهبان آن را تایید نکرده است.

کارشناس مذهبی گفت: سند 2030 اطلاعات آموزشی و تربیتی کشور را در اختیار سازمان یونسکو قرار می‌دهد و همچنین موجب خصوصی‌سازی مدارس و سلب اختیار از نظام آموزشی کشور می‌شود، مبهم بودن برخی کلمات و عبارات متن سند و روشن نبودن مرجع تفسیر این سند نیز از مهمترین اشکالات آن است.

وی عنوان کرد: بعد از امضا و اجرای مخفیانه این سند این سوالات وارد است که آیا هر یک از وزیران و یا حتی هیئت دولت حق دارند اسناد و تعهداتی از این دست را بدون تصویب مجلس امضا کنند؟  آیا این عمل مخالف صریح اصل77 و 125 قانون اساسی نیست؟ چرا این سند قبل از تصویب در مراجع ذی‌صلاح همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی، توسط دولتمردان اجرا شد؟ آیا سند آموزشی یک کشور اسلامی باید بر اساس معیارهای تربیتی اسلامی تدوین و تصویب شود و یا بر اساس معیارهای لیبرالیستی؟ پنهان کاری در فرایند پذیرش چنین تعهداتی چه جایگاه حقوقی دارد؟

حجت‌الاسلام شیخ‌زاده  تصریح کرد: طرح جامع علمی کشور و سند تحول آموزش و پرورش و هدایت های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی رهبر معظم انقلاب بر جریان آموزشی دیگری تاکید می‌کند زیرا بومی‌سازی مصوبات جهانی یونسکو و دیگر نهادهای بین المللی موجب سلطه فرهنگی بیگانه بر کشور خواهد شد.

 

انتهای پیام/ک
 






آخرین اخبار آخرین اخبار