Navigation Navigation

محتوا محتوا

یک کارشناس مذهبی:

فرهنگ ضدِ ظلم عاشورا موجب حساسیت دشمن است


یک کارشناس مذهبی گفت: چون عاشورا ماهیت حرکت کردن و مبارزه با ظلم و از شهادت و ایثار نترسیدن دارد، دشمن با این فرهنگ مشکل دارد.

حجت الاسلام روح‌الله جلالی در گفتگو با یزدامروز گفت: این یک واقعیت غیرقابل کتمان است که همه مردم با انواع گرایش‌ها و فکرها ایامی از سال را به عزاداری برای سالار شهیدان می‌پردازند.

وی افزود: مانند ایام حج که یک اجتماع وحدت‌آفرین و بزرگ برای مسلمین و یک مانور برای عظمت اسلام است، عاشورا و محرم هم یک مانور بزرگ برای شیعیان و دوستداران امام حسین(ع) و حتی از اهل سنت است که اوج آن را در کاروان‌ها و حضور هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری در روز عاشورا و همچنین در پیاده‌روی اربعین می‌بینیم.

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: قطعا اقل فایده این دسته‌ها و این برنامه‌ها احیای مجدد دینی است که به خاطر روزمرگی ممکن است در مردم کمرنگ بشود. یعنی اگر خیلی از مردم در کل سال ارتباط‌شان با دین و یا مراکز دینی قطع باشد و حتی رنگ مسجد را نبینند و حتی در ماه مبارک رمضان و شبهای احیا هم به مسجدها نروند، این عاشورا و دهه محرم مردم را با مراکز دینی و منبرهای دینی آشتی می‌دهد.

جلالی اضافه کرد: مهم‌تر اینکه نام امام حسین(ع) در خیابان‌ها و در فضای عمومی فریاد زده می‌شود و چهره شهر را عوض می‌کند. مثل بارانی که غبار شهر را می‌شوید این مسئله نیز غباری که روی ایمان مردم است را می‌شوید.

وی یادآور شد: ماجرای عاشورا غیر از بحث عقلانیت، چون جنبه عاطفی و احساسی نیز دارد قدرت بیشتری در احیای جامعه دارد. طبیعتا این‌ها برای کسانی که مخالف دین هستند و می‌خواهند دین کم‌کم به فراموشی سپرده شود خوشایند نیست.

این خطیب هیئآت مذهبی عنوان کرد: چون عاشورا ماهیت حرکت کردن و مبارزه با ظلم و از شهادت و ایثار نترسیدن دارد، باعث شده که به ملتی که عاشورا دارد به راحتی نتوان غلبه کرد.

جلالی تأکید کرد: در بین ملت خود ما، ملت لبنان، ملت عراق و جاهای دیگری که فرهنگ عاشورا وجود دارد، ایثار و شهادت طلبی و دنیا خواه نبودن هم وجود دارد. بر همین اساس طبیعی است که دشمن با این فرهنگ مشکل دارد.

وی با بیان اینکه دشمن طراحی شده با فرهنگ عاشورا دشمنی می‌کند، گفت: اما بعضی‌ها هم هستند که غرض ندارند، اما درباره عزاداری‌ها شبهه دارند، که باید به آن‌ها پاسخ داد.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مثلا برخی می‌گویند چرا باید بعد از 1400 سال عزاداری کرد؟ که باید برای آن‌ها تبیین کرد که ماجرای امام حسین(ع) مسئله حجت خدا بر روی زمین و امام معصوم و ماجرا احیای دین است. ماجرا این است که تمام دین حتی به صورت علنی داشت از بین می‌رفت و امام حسین(ع) آمد خودش و خانواده‌اش را فدا کرد.

جلالی خاطرنشان کرد: اگر امام حسین(ع) بیعت می‌کرد دیگر چیزی از دین باقی نمی‌ماند و باید جامعه اسلامی بیدار می‌شد. لذا می‌بینیم که 1400 سال است که هر کاری کردند نتوانستند جلوی زیارت و مراسم عزای امام حسین(ع) را بگیرند و حرارتی که از شهادت امام حسین(ع) در قلب مؤمنین است هرگز خاموش نمی‌شود.

وی یادآور شد: اما اینکه می‌گویند مثلا هزینه برپایی مراسم‌ها خرج جای دیگری بشود، شاید برخی از کسانی که این مطالب را بیان می‌کنند واقعا هم قصدی نداشته باشند؛ اما در این رابطه باید گفت که اولا اسلام دین کمک به دیگران است. در اسلام زکات و خمس وجود دارد، از پول خمس مردم این همه بیمارستان، مدرسه، درمانگاه و... می‌سازند و این همه از زکات مردم به فقرا داده می‌شود. صدقه در اسلام مورد تأکید قرار گرفته، ما کمیته امداد داریم و... که این‌ها همه نشان دهنده اهمیت اسلام برای کمک به فقرا است و این جایگاه خاص خودش را دارد.

جلالی تأکید کرد: اما ما در کنار فقر مادی یک فقر معنوی هم داریم، یعنی جامعه هرچقدر هم پولدار باشد یا نباشد، باز مبتلا به یک فقر معنوی است که خیلی خطرناک‌تر از فقر مادی است و یکی از جاهایی که این فقر معنوی را تکان می‌دهد همین مراسم‌ها، حج، زیارت‌ها، مجلس امام حسین (ع) و... است و این نذری‌ها به پر شور شدن مراسم‌ها کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: نکته دیگری که وجود دارد این است که اگر جاذبه امام حسین(ع) نبود و مردم این پول‌ها را برای نذری‌ها نمی‌دانند، آیا تضمین وجود داشت که مثلا مردم پول‌شان را خرج فقرا کنند؟

این کارشناس مذهبی افزود: اتفاقا همین سفره‌ها و مجالس امام حسین (ع) باعث می‌شود که خیرخواهی و کار خیر در جامعه زنده بماند. یعنی آن کسی می‌آید اینجا و سفره می‌اندازد فردا دست فقیری را هم می‌گیرد. لذا واقعا ما نمی‌توانیم بگوییم اگر مردم برای زیارت و امثالهم پول خرج نکنند حتما آن انگیزه خیرخواهانه باقی می‌ماند و برای کارهای دیگر هم هزینه می‌کنند.

جلالی با بیان اینکه برخی چیزها به قدری بزرگ هستند و عظمت دارند که جز خودش خودش را نمی‌تواند از بین ببرد، خاطرنشان کرد: علاوه بر هجمه‌هایی که دشمنان علیه عزاداری‌ها می‌کنند، عامل دیگری هم وجود دارد که به این مسئله ضربه می‌زند و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مجلس به دست نااهلش بیفتد، یعنی مجلس عزای امام حسین(ع) به ضد خودش تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: این اتفاق زمانی اتفاق می‌افتد که مثلا مداح ما یک سری مسائل را رعایت نکند، بچه هیئتی ما و سینه‌زن ما یک سری مسائل را رعایت نکند، از همه مهم‌تر منبری و واعظ ما یک سری مسائل را رعایت نکند. مثلا منبر سبک باشد یا منبر برای خوشایند مردم باشد یا مثلا سلیقه‌ای باشد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: کار امام حسین(ع) سیاسی بود، اما باید مراقب بود که مجلس امام حسین(ع) ستاد انتخاباتی نشود. مجلس امام حسین(ع) بیداری امت اسلامی برای دفاع از اسلام و قرآن و آموزش مبانی دین است.

جلالی با بیان اینکه چتر مجلس امام حسین(ع) وسیع است، تأکید کرد: اگر ما همان حرف‌های زیبایی که اهل بیت علیهم‌السلام و خداوند گفته‌اند را توانستیم برای مردم بگوییم منبرهای حسینی منبرهای روح بخش و سعادت آفرین می‌شود.

وی گفت: مداحی‌ها نیز باید پرمحتوا و قوی باشد تا تأثیرگذار باشد و البته خود مردم هم نقش زیادی دارند. آن‌ها باید با حضور خودشان منبرهای پرمحتوا را تقویت کنند.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار