Navigation Navigation

محتوا محتوا

به بهانه روز قلم؛

فضای مجازی بستری برای نشر مطالب مدعیان/روزگار سخت اهالی قلم یزد


یکی دیگر از اهالی قلم گفت: هرکس به آسانی در فضای مجازی اقدام به انتشار مطلب می‌کند و این تهدیدی برای اهل قلم و قداست قلم خواهد بود.

به گزارش یزدامروز، در بیان اهمیت قلم و دست به قلمان، همین بس که خداوند متعال در سوره‌ای از قرآن کریم معجزه همیشه جاوید آخرین پیامبر خود، به آن قسم خورده است که قلم و نوشتن از مقوله‌هایی است که کهنه نمی‌شود بلکه هر روز جنبه‌های تازه‌تری به خود پیدا خواهد کرد.
به دلیل اهمیت قلم و نوشتن در فرهنگ ملی در تقویم کشور 14 تیرماه به نام «قلم» نامگذاری شده است؛ چرا که اهل قلم با سلاح قلم و کاغذ می‌توانند در سقوط و انحراف ملت‌ها یا تعالی نسل‌ها نقش داشته باشند.

اهل قلم و مسئولیت بیداری نسل آینده
یکی از اهالی قلم و نویسندگان سرشناس یزد که خود بیش از یک دهه می‌نویسد و 400 مقاله در مجلات و روزنامه و کتاب‌های مختلف از خود به یادگار گذاشته است، گفت: اهل قلم خود را بدهکار نسل‌های آینده می‌دانند، چرا که نوشتن آنها می‌تواند در انحراف و سقوط نسل‌ها و ملت‌ها نقش داشته باشد یا تعالی و بیداری نسل و ملتی را رقم زند.
«اکبر قلم سیاه» افزود: گاهی بیماری با مراجعه به پزشک خود را معالجه می‌کند و پزشک مسئول جان آن فرد خواهد بود اما اهل قلم اگر خوش فکر باشد نجات یک شهر بلکه یک ملت را عهده‌دار خواهد شد. فردا نسل‌های آینده از اهل قلم سوال خواهند کرد که برای مسائل مختلف چه کرده‌اند یا چه نوشته‌اند؟ پس اهل قلم بدهکار نسل آینده است.
به گفته وی، مشکلات اهل قلم را باید از زوایه‌های مختلف پیگیری کرد. اول باید دید خود اهل قلم چه دیدی نسبت به اقشار مختلف دارند، یا دید آنها نسبت به رسانه‌ها و افرادی که آثار آنها را چاپ می‌کنند چیست؟ اگر این سه راس مثلث یعنی اقشار مختلف، رسانه‌ها و اهالی قلم با هم انسجام داشته باشند مشکلی برای قلم به دستان نیست.
قلم سیاه ادامه داد: وقتی نویسنده خوش‌فکر و در نوشتن تبحر داشته باشد با داشتن دید عمیق در خصوص مسائل مختلف دست به نوشتن می‌زند و انتظار دارد رسانه یا مجله نیز آثار او را چاپ کند ولی اگر چنین نباشد، بزرگ‌ترین ضربه به قلم خواهد بود. وقتی اقشار جامعه مشکلات خود را به اهالی قلم سپرده و اهل قلم به صورت عمیق، مسائل را بررسی و رسانه‌های مکتوب هم همکاری کنند هر سه کامیاب خواهند شد.
وی معتقد است چالشی که امروز اهالی قلم با آن سروکار دارند نبود چاپ و نشر پربار به اندازه قداست قلم در جامعه است.
به گفته او، صاحبان چاپ و نشر و متولیان این بخش می‌توانند در گمنامی یا بزرگ جلوه دادن اهل قلم در عرصه ملی و فراملی نقش بسزایی داشته باشند.

فضای مجازی بستری برای نشر مطالب مدعیان
یکی دیگر از اهالی قلم ‌که صد مقاله و دانشنامه در دایره المعارف‌های مختلف چاپ کرده است نیز گفت: قلم در دین و فرهنگ ما قداست زیادی دارد. تمدن چند هزار ساله ما نشان از رشد و تعالی اهالی قلم بوده است و در این زمینه میراث‌هایی ماندگار داریم.
«پیام شمس الدینی» افزود: با وجود این که اهل قلم افرادی فرهیخته هستند و تاثیر زیادی بر تعالی فرهنگ جامعه دارند اما با برخی چالش‌ها نیز مواجهند. جهان دیجیتال و تکنولوژی باعث ایجاد رقابت بین افرادی شده است که بدون تجربه فکری و نوشتن، مطالبی را در فضای مجازی چاپ و نشر کنند.
وی ادامه داد: هرکس به آسانی در فضای مجازی اقدام به انتشار مطلب می‌کند و این تهدیدی برای اهل قلم و قداست قلم خواهد بود. وقتی در جامعه آسانی باشد، مدعیان زیادی هم پیدا خواهند شد که این موضوع برای اهل قلم یک تهدید جدی است؛ چرا که کسی از آثار اهل قلمی ‌که تجربه این کار را دارند و زمان زیادی از عمر خود را به نوشتن پرداخته‌اند، نگهبانی نمی‌کند، نادانی رشد خواهد یافت و مطالعه در جامعه تنها به فضای مجازی ختم می‌شود.
به گفته شمس الدینی، قلم و کاغذ بیش از 6 هزار سال دوام داشته و با رشد تکنولوژی هم هنوز ماندگار است، نیاز به شارژ ندارد و در محیطی به نام کتاب نگهداری می‌شود که بین همه نسل‌ها جاوید است.
وی ادامه داد: تهدید دیگر قلم به دستان توسعه«جهل و بیسوادی» است. متاسفانه مطالعه در بین اقشار مختلف، کمتر شده است و به دلیل وجود مطالب بی‌محتوا از سوی نویسندگان بی‌تجربه با کتاب هم بد برخورد شده و انگیزه مطالعه هم کم شده است.
از دید این نویسنده چالش اهل قلم امروز در جامعه به ویژه در استان، نبود یک مجمع صنفی و نهاد برای حمایت از اهل قلم و قلم به دستان با‌تجربه است و با این‌که استان اهل قلمی‌ با برند ملی و فرا ملی دارند هنوز اهل قلم به رسانه‌های مکتوب در استان اعتماد چندانی ندارند.
وی گفت: در استان شمار مجلات، رسانه‌های مکتوب و روزنامه‌ها در حال افزایش است، اما رسانه مطلوبی که ستونی برای نگارش مطالب اهالی قلم داشته باشد کمتر دیده می‌شود و نویسندگان و اهل قلم حتی در شهر خود هم گمنام هستند.

 






آخرین اخبار آخرین اخبار