Navigation Navigation

محتوا محتوا

کارشناس مسائل اقتصادی:

مردم به دنبال نجات نقدینگی خود هستند


کارشناس مسائل اقتصادی گفت: همه این مشکلات و التهابات به این دلیل است که در مسئله یابی مشکلات اقتصادی باید نگاه فراگیر داشت و نه این که یک تکه از پازل اقتصاد را بگیریم و به آن نگاه ترمیمی داشته باشیم که نتیجه آن التهابات بازار ارز، سکه و خوردو می شود.

کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار یزدامروز در خصوص التهابات و اتفاقات اخیر در اقتصاد کشور گفت: مسئله یابی در اقتصاد باید با دید فراگیر صورت گیرد و همه جوانب و مسائل را در نظر گرفت چرا که اگر این گونه نباشد مشکلاتی که به دلیل تصمیمات و راه حل هایی که ارائه می شود ما را چه بسا به نقطه اول بازمی گرداند و حتی ممکن است در وضعیت بدتری قرار دهد.

عباس علوی راد ریشه التهابات ارزی اکنون را در اتفاقات و تصمیمات ناقص سال گذشته دانست و اظهار داشت: در زمان افزایش قیمت دلار در سال 96 رئیس بانک مرکزی از فصلی بودن موضوع صحبت کردند و معتقد بودند که چون متغیرهای کلان اقتصادی تغییری نداشته این قیمت های حبابی و گذرا خواهند بود. این نوع نگاه به مسائل مشکلات بعدی را به دنبال داشته زیرا مسئله یابی به درستی انجام نشده است.

وی با بیان این که در نتیجه مسئله یابی نادرست قبل از عید نوروز دلار به 6 هزار تومان هم رسید ادامه داد: این روند التهابات ارزی به سیاست گذاری سه گانه بانک مرکزی برای مهار و کنترل افزایش قیمت دلار منتهی شد و مسئولین ادعا کردند که بازار ارز را از آن حالت التهاب گونه خارج کرده اند اما بعد از 7 فروردین ماه دوباره نرخ صعودی ارز آغاز شد و دولت برای مقابله با آن با سیاستی که ازآن به نام تک نرخی کردن ارز یاد می کند دلار را روی ۴۲۰۰ تومان میخکوب کرده، بازار ارز موازی را حذف و فعالیت صرافی ها را متوقف کردند.

وی توضیح داد: از ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سیستم بانک تحت عنوان سپرده های بلندمدت است که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در سال سود سپرده پرداخت می شود که ماهانه حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان می شود که هر ماه در اقتصاد ایران آزاد است که می توان با آن تقاضای سفته بازی داشت. این سود سپرده هایی که هر ماه به جامعه تزریق می شود می تواند بازار نوردی کند و این یکی از مسائلی است که دید گسترده ای روی آن نبوده است و فشار ایجاد می کند.

دولت تصور کنترل بازار را دارد

علوی راد با تاکید بر این که دولت با مسدود کردن بازار ارز یک بار دیگر با یک مسئله یابی ناقص تصور کنترل بازار را داشته ادامه داد: در تصمیم مسدود کردن بازار ارز برای نقدینگی که خارج از سپرده های بلندمدت در دست مردم بود فکری نشد و با این کار افرادی که مایل بودند نقدینگی خود را در التهابات اخیر اقتصادی کشور نجات دهند آرام آرام به سمت بازار سکه حرکت کردند و بازار سکه و طلا را نیز ملتهب کردند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به ویژگی های نقدشوندگی ارز و سکه اظهار داشت: مسئله این است که یک عده نگران نقدینگی های خود هستند که تباه نشود و برای تبدیل کردن آن در تکاپو هستند و این یک شوک از طرف تقاضا محسوب می شود. متاسفانه در سمت عرضه نیز دچار مشکلاتی هستیم که در بازاهایی مانند خودرو التهاب ایجاد می کند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: در سیاست تک نرخی کردن ارز قرار بر تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی شد تا تولیدکنندگان بهانه ای برای افزایش کالاهای خود نداشته باشند اما در کمتر از دو روز قیمت خودروهای داخلی بین ۲۵ تا ۴۰ میلیون تومان افزایش داشت و در بازار خودرو داخلی نیز آشفتگی به وجود آمد و این یعنی باز هم مسئله یابی در خصصوص بازار ارز به درستی نبوده است.

ضرورت نگاه جامع در حل مشکلات اقتصادی

وی با اشاره به آشفتگی در بازارهای خودرو، ارز و طلا گفت: همه این مشکلات و التهابات به این دلیل است که در مسئله یابی مشکلات اقتصادی باید نگاه فراگیر داشت و نه این که یک تکه از پازل اقتصاد را بگیریم و به آن نگاه ترمیمی داشته باشیم که نتیجه آن التهابات بازار ارز، سکه و خوردو می شود.

انتهای پیام/ق






آخرین اخبار آخرین اخبار