محتوا
وقتی هواپیمای مسافربری «تهدید» ناو آمریکایی تلقی شد
به گزارش یزدامروز به نقل ازدانا؛ دوازدهم تیرماه یادآور حادثهای تلخ و جنایتی بزرگ از جنایتهای آمریکاییهاست. پرواز مسافربری شماره 655 در آن روز به مقصد دبی خود نرسید و با موشکی متعلق به نیروی دریایی آمریکا بر فراز خلیجفارس سرنگون شد. 290 سرنشین از جمله 66 کودک بر اثر اصابت موشک ناو یواساس وینسنس آمریکایی جان باختند.
دولت آمریکا نه تنها هیچکدام از خدمه ناو وینسنس را تحت پیگرد قرار نداد، بلکه به ویلیام راجرز، فرمانده این ناو جنگی مدال شجاعت داد.
ناو جنگی وینسنس آمریکا در هفتم خرداد به خلیجفارس وارد شد. این ناو با ورود به حریم آبی ایران دستور ویل راجرز را اجرا و موشکی به سوی پرواز 655 شلیک کرد.
آمریکاییها با وقاحت تمام بعد از هدف قرار دادن هواپیمای ایرانی اعلام کردند که آنها به طرف آن موشک شلیک کردهاند. گرچه آنها ادعا داشتند که در این مورد اشتباهی روی داده است؛ اما قرائن موجود حکایت از داستان دیگری داشت.
دولت واشنگتن مسئولیت حمله به هواپیمای ایرباس را بر عهده نگرفت؛ این در حالی است که انسانهای بیگناه در این حادثه جان خود را باختند. خصومت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران باعث شده است که حقایق آشکار در این زمینه پذیرفته نشود.
اذعان خود غربیها مبنی بر مسئولیت آمریکا در این زمینه ادعای کذب مقامات آمریکایی را بهوضوح نشان میدهد. ناخدا دوم کارلسون، فرمانده سابق ناو سایدز از جمله افرادی است که نسبت به ادعای واشنگتن تردید داشته است. وی در سال 2005 در مصاحبهای، نابودی هواپیمای ایرانی به دست راجرز را «نقطه اوج پرخاشگری وحشتناک کاپیتان راجرز دانست».
دریادار بازنشسته یوچین لاروک از مرکز اطلاعات دفاعی نیز با اظهارنظری مشابه گفته بود: «ناو وینسنس اصولاً نباید برای عملیات به خلیجفارس اعزام میشد. ما در حال جنگ با ایران نبودیم و هیچ اعلان جنگی میان دو کشور وجود نداشت. هواپیمای ایرانی در یک محدوده هوافضای بینالمللی بر فراز آبهای بینالمللی بود و آمریکا حق نداشت آن را برای هر هواپیمای مشکوک یا غیر مشکوک منطقه جنگی اعلام کند، زیرا رسماً با ایران در حال جنگ نبود. دلیلی هم وجود نداشت که ایرباس ایرانی به پیامهای هشدار ما پاسخ دهد.»
همچنین لس آسپین نماینده دمکرات ایالت ویسکانسین و رئیس کمیته نیروهای مسلح کنگره آمریکا بر اساس اطلاعات ذخیرهشده بر روی ناو جنگی مستقر در خلیجفارس میگوید: «هیچکدام از 9 مانیتور کشتی، هواپیمایی را در حالت حمله نشان نمیدهند. در هیچکدام از نوارها اثری از سیگنال مود 2، مورداستفاده هواپیماهای نظامی و غیرنظامی وجود ندارد. همه دستگاهها در حال نشان دادن یک فروند هواپیمای ایرباس در حال اوجگیری هستند.»
تجلیل از خدمه ناو وینسنس که مرتکب جنایت بزرگ حمله به هواپیمای ایرانی شده بود، عمدی بودن این حادثه را به اثبات میرساند. جمهوری اسلامی ایران بعد از این جنایت آمریکاییها به شورای امنیت، شورای ایکائو و دیوان بینالمللی دادگستری لاهه شکایت کرد؛ اما آمریکاییها این مسئولیت را بر عهده نگرفتند.
انتهای پیام/