Navigation Navigation

محتوا محتوا


کسب رتبه نخست مناسب‎‎سازی در کشور توسط استان یزد


مدیرکل بهزیستی استان یزد با بیان این که حضور افراد سالمند و معلول در سطح شهر، برخورداری آنان از حقوق شهروندی است، خواستار حدیت و همکاری بیشتر دستگاه‏‏ها در رابطه با مناسب‎‎سازی شهر برای حضور راحت این اقشار شد.

به گزارش یزدامروز؛ «جلیل عفتی» در جلسه کمیته مناسب‌سازی شهرستان اردکان با اشاره به کسب رتبه اول مناسب سازی کشور توسط یزد، اظهار کرد: شهرستان اردکان نیز با تامین زیرساخت‎ها در راستای مناسب سازی با تامین مسکن مناسب، حمل و نقل مناسب و در دسترس، مناسب سازی معابر و اماکن شهری، دسترسی آسان به وسایل ارتباطی و غیره موفق شد به عنوان شهری بدون مانع در استان و حتی کشور شناخته شود.

وی با اشاره به این که حضور افراد سالمند و معلول در سطح شهر برخورداری از حقوق شهروندی است، گفت: دستگاه ها جدیت و همکاری بیشتری برای مناسب‏‏سازی داشته باشند.

«هادی مقیمی» فرماندار اردکان نیز در این نشست که با حضور کارشناسان مناسب‎‎سازی ادارات بهزیستی استان برگزار شد، گفت: اگر تمام حوزه‌ها به وظایف‌شان به‌ درستی عمل می‌کردند، راه پاسداشت حقوق معولان هموارتر بود.

مقیمی افزود: وظیفه دولت‌ها برنامه‌ریزی صحیح و پرهیز از شعار در برای مناسب‌سازی معابر و تسهیل حضور معلولان است.

فرماندار  نقش شهرداری‌ها را در این زمینه، مهم و خطیر ارزیابی کرد و گفت: تمام سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌ها موظف‌ هستند در طراحی و ساخت اماکن عمومی و معابر، امکان بهره‌برداری از آن‌ها برای معلولان را مدنظر قرار دهند.

مقیمی تصریح کرد: جامعه ما رو به سالمندی است لذا مناسب‌سازی ساختمان‌ها و فضاهای شهری نه‌تنها ضرورتی برای معلولان بلکه در آینده نه‌چندان دور یکی از اولویت‌های اصلی برای بخش وسیعی از جمعیت کشور خواهد بود.

«محمدحسین غنیمت» معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد هم در این نشست از راه‎‎اندازی سامانه معبر به منظور طرح و پیگیری مشکلات مردم در خصوص مناسب‎‎سازی اماکن و معابر عمومی در سازمان بهزیستی داد و گفت: مناسب سازی اماکن و معابر عمومی بعنوان یکی از حقوق مسلم جامعه هدف و کلیه هم‌میهنان و در همین راستا بهزیستی کشور اقدام به ایجاد «سامانه معبر» در دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور نموده است.

وی گفت: این سامانه با شماره 3000012322 آماده دریافت و پیگیری مشکلات عموم مردم در زمینه مناسب‎‎سازی ایجاد شده است.

غنیمت در خصوص نحوه پاسخگویی به پیامک‏‏های ارسالی توسط عموم مردم به این سامانه، گفت: ستاد هماهنگی مناسب سازی کشور محل دریافت و ارجاع پیامک‏‏های واصله است که حداکثر پس از 72 ساعت از دریافت، پیام مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون توانبخشی بهزیستی استان اظهار کرد: مشکلات طرح شده در خصوص مناسب سازی در دو بخش استانی و ملی مورد بررسی قرار می‏‏گیرد که در بخش استانی به دبیرخانه ستاد مناسب مناسب سازی استان ها موضوع جهت پیگیری و اعلام نتیجه نهایی به دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور ارسال می‎‎شود.

وی افزود: در بخش ملی نیز موضوع به دستگاه های اجرایی مربوطه در سطح ملی جهت بررسی ارجاع می شود تا نتیجه اقدامات اعلام گردد.

غنیمت گفت: دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور نتیجه اقدامات و پیگیری های انجام شده را به فرد ارجاع دهنده اعلام خواهد نمود.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی این سامانه کلیه شهروندان در اقصی نقاط کشور می توانند با ارسال پیامک به شماره 3000012322 مشکلات مربوط به موضوع مناسب سازی در یک نقطه یا سازمان و دستگاه اداری را با ذکر محل (نام دستگاه اجرایی مربوطه – شهرستان – استان ) به دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور منعکس کنند.

«امیرولی عضدزاده» رییس بهزیستی اردکان هم در این نشست، ضمن بیان اهمیت و ضرورت مناسب سازی، گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط ستاد مناسب سازی شهرستان را عنوان و خواستار ادامه پیگیری و اقدام مطلوب از طرف مسئولین شد.

وی هدف ستاد مناسب سازی را مناسب سازی فضای شهری و اماکن عمومی برای ناتوانان و کم توانان و در ابعاد وسیع تر مناسب سازی فضای شهر برای تمامی اقشار جامعه دانست.

دبیر ستاد مناسب سازی شهرستان با بیان این که در حال حاضر بیش از ده درصد از جمعیت هر جامعه ای را معلولان تشکیل می دهند، افزود: دولت‎‎ها و برنامه‎‎ریزان و متولیان امور جوامع بایستی، با برنامه‎‎ریزی مناسب و با اتخاذ سیاست‎‎های عمل گرایانه، زمینه حضور برابر، فعال و موثر معلولان در اجتماع را فراهم آورند.

عضدزاده ادامه داد: بارزترین مشکل حضور معلولان در اجتماع، نامناسب بودن محیط زندگی، کوچه ها و خیابان ها، اماکن عمومی، سازمانها،نهادها و ادارات دولتی و خصوصی، مدارس، دانشگاه ها، سیستم حمل و نقل و غیره است

در پایان جلسه روسا و کارشناسان مناسب سازی ادارات بهزیستی استان از دو میدان مناسب‎‎سازی شده و بدون مانع شهرستان اردکان (میدان امام حسین و میدان امام علی ) و دو مدرسه مناسب سازی شده اردکان دبستان وکیلی احمد آباد و آموزشگاه اقبال بازدید کردند و از مدیران این مدارس تقدیر کردند.

گفتنی است؛ در این مراسم از فرماندار اردکان و شهرداران عقدا و احمد آباد شهرستان اردکان نیز از طرف سازمان بهزیستی استان یزد به خاطر اقدامات شایسته و تاثیرگذار در زمینه مناسب سازی تقدیر و تشکر شد.

ایسنا/






آخرین اخبار آخرین اخبار