محتوا
کمآبی تهدیدی جدی برای توسعه تولید و صادرات یزد
به گزارش یزد امــــروز، شهرک صنعتی مهریز در 30 کیلومتری مرکز استان یزد قرار گرفته و به دلیل موقعیت خوبی که از آن بهرهمند است، مورد استقبال ویژه تولیدکنندگان و صنعتگران واقع شده است.
این شهرک امروز به بهانه هفته ارتباطات و روابط عمومی میزبان اصحاب رسانه بود و خبرنگاران با حضور در این محل، به بازدید از دو واحد تولیدی به عنوان واحدهای نمونه صادرات پرداختند.
نخستین مجتمعی که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت، کارخانه تولیدی موکت فیروزه بود، کارخانهای که علاوه بر توسعه صادرات، توجه ویژهای به تولید سخت افزارهای مورد نیاز خود داشته است.
واحد تولیدی فیروزه که از سال 1369 عملیات احداث آن آغاز و در سال 71 رسما بهرهبرداری از آن آغاز شده، تاکنون موفق شده که شش مرتبه به عنوان صادر کننده نمونه استان یزد معرفی شود، این واحد همچنین دو مرتبه کاندید برترین صادرکننده نمونه کشور بوده است.
تولید دستگاهی با 60 متر طول، 18 متر عرض و 3 متر ارتفاع در کشور
نکته جالب توجه در ارتباط با این واحد تولیدی، رفع نیاز واحد به دستگاهها با تولید در داخل کشور بوده است به گونهای که دستگاه غولپیکر چسب یا بستهبندی موکت که 60 متر طول، 18 متر عرض و 3 متر ارتفاع دارد به همت متخصصان داخلی این واحد ساخته شده است.
این دستگاه علاوه بر استفاده در این واحد و رفع نیاز به دستگاههای مشابه خارجی، به دلیل کیفیت بالایی که از آن بهرهمند است، به خارج از کشور هم صادر شده است.
میزان صادرات این واحد تولیدی موکت سالانه 10 میلیون متر مربع است که در سال گذشته از این میزان تولید، بالغ بر 12 میلیون دلار به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هند، آفریقا و آسیای میانه صادر شده است.
در این واحد تولیدی که فضایی بیش از 14 هزار متر مربع را به خود اختصاص داده، 190 کارگر مشغول به فعالیت هستند، همچنین طرح توسعه این واحد در فضایی بالغ بر 24 هزار متر مربع تا پایان شهریور امسال انجام و برای اولین بار در کشور چاپ دیجیتال موکت در این واحد صورت میگیرد.
صنعتی کم آبخواه و بدون آلودگی زیست محیطی
از مهمترین ویژگیهای این واحد تولیدی، عدم آلودگی زیست محیطی، عدم وجود فاضلاب و همچنین مصرف کم آب است به گونهای که روزانه تنها سه تا 4 هزار لیتر آب برای چسب سازی مورد استفاده قرار میگیرد و دیگر موارد کار کارخانه نیازی به آب ندارند.
این ویژگی به دلیل مشکلاتی که استان یزد در زمینه آب با آن روبرو است، میتواند یکی از مهمترین شاخصههای توسعه کارخانه به حساب آید.
پس از بازدید از واحد تولیدی موکت، ماشین حامل خبرنگاران به سمت واحد دوم که کاشی پرسپولیس بود حرکت کردند.
پیش از بازدید، نشست خبری خبرنگاران با مدیرعامل این کارخانه برگزار شد و وی توضیحاتی در ارتباط با عملکرد کارخانه، مشکلات و چالشهای پیش روی این واحد تولیدی و دیگر تولیدکنندگان پرداخت.
قاسم رمضانی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی مهریز هنوز به برخی از زیرساختها نیاز دارد، گفت: کمآبی از مهمترین مشکلاتی است که صنعتگران و تولیدکنندگان مهریز و استان یزد با آن روبرو هستند.
وی افزود: کاشی پرسپولیس از سال 86 شروع به فعالیت کرد و در سال 89 نخستین فاز آن که مربوط به تولید سنگ مصنوعی بود به بهرهبرداری رسید، در سال 90 هم واحد کاشی و سرامیک آماده کار شد.
کالاهای بی کیفیت رتبه کاشی و سرامیک ایران در جهان را کاهش داده است
مدیر عامل این واحد تولیدی با بیان این مطلب که در سال 91 و 92 کاشی پرسپولیس به عنوان صادر کننده نمونه کشور معرفی شد، گفت: در سال 92 ما موفق شدیم 36 میلیون دلار صادرات به کشورهای مختلف جهان داشته باشیم و رتبه اول را درحالی به خود اختصاص دهیم که میزان صادرات نزدیکترین رقیب ما 16 میلیون دلار بود.
رمضانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصولات این کارخانه به 16 کشور جهان صادر میشود که مهمترین بازار آن صادرات به عراق و پس از آن افغانستان است اما بازار افغانستان سهم بسیار کمتری از بازار عراق دارد.
وی با انتقاد از برخی صادرکنندگان که اقدام به صادرات کاشی و سرامیک بیکیفیت و ارزان کردهاند، گفت: مهمترین عامل برای کشور عراق، قیمت ارزان است و به همین دلیل، برخی از تولید کنندگان اقدام به صادرات محصولات بیکیفیت ولی ارزان میکنند.
وی افزود: این موضوع سبب شده که در زمینه کاشی و سرامیک، کشورهای ایتالیا و بعضی کشورهای اروپایی در رده اول، کشورهای از جمله برزیل و هند در رده دوم و کشور ایران در رده سوم از لحاظ کیفیت کاشی جهان قرار گیرند.
ناامنیهای فعلی سهم صادرات به عراق را کاهش داده است
رمضانی با اشاره به جنایات داعش در عراق، گفت: متاسفانه با ناآرامیهایی که داعش در این کشور ایجاد کرده، سهم صادرات به این کشور هم پایین آمده به گونهای که سال گذشته 64 درصد تولیدات ما صادر میشد اما امسال این میزان به 35 درصد میرسد.
مدیرعامل کاشی پرسپولیس گفت: یکی دیگر از مشکلات پیش روی واحدهای تولیدی، نبود بازار خوب است به گونهای که ما الان 4 میلیون متر مکعب کاشی در انبار داریم اما با توجه به ضرر بالای توقف خط تولید، مجبور هستیم در سه شیفت و با 612 نیرو فعالیت نماییم.
وی گفت: خط تولید سنگ مصنوعی هم که امروزه مورد استقبال ویژهای از سوی بازار قرار گرفته با ظرفیت 2 میلیون متر مکعب در سال در حال فعالیت است.
رمضانی کیفیت کالاهای تولیدی این شرکت و برخی دیگر از شرکتهای کاشی و سرامیک کشور را قابل رقابت با تولیدات ایتالیایی دانست و گفت: با وجود اینکه برخی صادرکنندگان اقدام به تخریب چهره کیفیت کاشی و سرامیک ایران کردهاند، ما خود را شرعا موظف میدانیم که استانداردهای کیفی کاشی و سرامیک را رعایت کنیم.
خبرنگاران در ادامه از قسمتهای مختلف این واحد تولیدی بازدید کردند.
منبع : تسنیم