محتوا
گریه بر اباعبدالله اشک برای خداست/ اربعین، نماد تجدید عهد جامانده های کربلا با جریان عاشورا
به گزارش یزد امـــــــــروزحجت الاسلام ابویی در گفت و گو با عصر فرهنگ با اشاره به جریان اربعین که به صورت ویژه در فرهنگ دینی ما مورد تاکید قرار گرفته است اظهار داشت: اربعین تلفیقی از پیام فرهنگی عاشورا یعنی عبودیت و تسلیم محض و پیام سیاسی یعنی مقابله با ستم و ستمگر تا سرحد جان است. شاید به سبب همین پیام های غنی عاشورا، این همه تاکید بر فضلیت زیارت اربعین، از ناحیه اهل بیت صادر شده است.
استاد حوزه و دانشگاه افزود: حضور 20 میلیونی زائرین در چنین گردهمایی، نباید ما را راضی کند چرا که این مقدار کافی نیست اهل بیت از صدر اسلام برای اثبات قدرت تشیع، حضور همه شیعیان در روز اربعین در یک مکان معین را طراحی و برنامه ریزی کرده اند. باید اربعین میعادگاه همه پیروان مکتب تشیع شود. باید طبق پیش بینی اهل بیت عصمت و طهارت همه شیعیان جهان- یعنی متجاوز از 300 میلیون نفر افق دید ما باشد.
رئیس بنیاد نهج البلاغه یزد با بیان اینکه شاید برای بعضی ها این سوال پیش بیاید که چرا زیارت امام حسین در روز اربعین پر رونق تر از روز عاشوراست تصریح کرد: اربعین مثل خیلی از آئین ها یک موسس و یک افتتاحیه داشته، در واقع اربعین استمرار عهد و پیمانی است که اهل بیت اولین باربعد از شهادت اباعبدالله(ع) با خط و مکتب ایشان بسته اند.
وی ادامه داد: اربعین، نماد تجدید عهد جامانده های کربلا با جریان عاشوراست. لذا پیامش زیباتر و جامع تر از خود عاشوراست. اربعین فقط عزاداری برای سرور و سالار شهیدان محسوب نمی شود، اربعین یک درس سیاسی و اجتماعی یعنی فریاد علیه ظالم را هم به ما یادآوری می کند.
دکترابویی اذعان داشت: بعد از پیروزی در جنگ جمل یکی از یاران حضرت علی(ع) آمد و گفت کاش برادر من هم اینجا حضور داشت و در ثواب جهاد با ما شریک می شد. حضرت خطاب به این شخص گفت: اگر برادرت قلباً با ماست، در ثواب این جهاد با ما شریک است. لذا اگر کسی از صمیم دل آرزو داشت اربعین در کربلا حضور داشته باشد و موانع زندگی مانعش شده، قطعا ماجور است. اصلاً بر اساس روایات در همه صحنه ها، انسان با چیزی محشور می شود که دوستش دارد. امام رضا می فرمایند: « هر كس سنگی را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن محشور كند.»
به هر روی کسانی که توفیق حضور در کربلا را نداشته اند، زیارت اربعین را از دست ندهند.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: طبیعتاً گریه بر اباعبدالله اشک برای خداست و در مسیر احیای دین خدا شکل می گیرد سایر اشک ها مادی است، یا اشک شوق است یا ناشی از مصیبت های دنیایی است. این اشک با نیت بهره مندی نیست و به همین خاطر هدر می رود. ولی گریه بر حسین(ع) هدفمند و به جهت بهره مندی معنوی ریخته می شود. به همین جهت صدها خاطره و روایت از علما و بزرگان موجود است که این اشک را وسیله معنوی برای رسیدن به درجالت بالا می دانند.
حجت الاسلام ابوئی گفت: چند عامل امام حسین و مجالس ذکر ایشان را در بین شیعیان پر رونق کرده است. اولین عامل ماندگاری جریان عاشورا اخلاص و بذل جان، مال، عشیره و دوستان بود. جاودانگی امام حسین به برکت همین عمل خالص است.
رئیس بنیاد نهج البلاغه یزد ادامه داد: دومین دلیل ماندگاری جریان عاشورا این است که، اباعبدالله با بذل جان خود دین خدا را حفظ کرد، دین خدا هم به تصریح قرآن جاودانه است. پس چون مکتب امام حسین احیاگر دین اسلام بوده، با آن جاودانه خواهد شد.
وی افزود: سومین راز تمام نشدن این شور حسینی، تجلی حدیث «حسین منی و انا من حسینی» است. می توان گفت جاودانگی و ماندگاری اباعبدالله برکتش را از جاودانگی پیغمبر می گیرد.
دکتر ابویی ادامه داد: چهارمین عامل ماندگاری عاشورا، رنج و محنت هایی است که پیام آوران عاشورا در راه رساندن پیام واقعه عاشورا به جهانیان متحمل شدند.
وی در پایان تصریح کرد: پنجمین و آخرین دلیل که به ذهن می رسد، این است که اباعبدالله «مصباح الهدی و سفینه النجاه» است. هم به لحاظ معنوی مومنین را هدایت می کند و هم گره گشای زندگی مادی آن هاست. مردم این گره گشایی را به خوبی لمس می کنند و لذا قدردان این همه عنایت هستند.