محتوا
یزد نیازمند تحول جدی در حملونقل عمومی
به گزارش یزدامروز، یزد شاید در زمره شهرهایی باشد که شکل و شمایل کوچهها و خیابانهایش شوق پیادهروی را در مردم زنده کند اما به نظر میرسد این جذابیتها فقط زمانی که سوار بر خودرو از خیابانها گذر میکنی، جلب توجه میکند.
انتخاب یک مسیر برای پیاده پیمایی، در کمتر از نیم ساعت ذوق پیادهروی را کور میکند و آنقدر مانع در مسیر وجود دارد که عطای پیادهروی را به لقایش میبخشی.
پیادهروهای غیراستاندارد و دهها مانع در مسیر پیادهپیمایی
خبرگزاری مهر یزد نوشت: از زمینهای وسیع رها شده و زبالههای متعفن و سگهای ولگرد در این اراضی که بگذریم و پیادهروهای غیراستاندارد، کم عرض و مملو از مانع را که نادیده بگیریم، خودروها و موتورسیکلتها امان پیادهها را بریدهاند.
در خیابانهای عریض و طویل یزد و خوشبختانه برعکس پیادهروها، استانداردهای لازم را دارند، به قدری خودرو در حال تردد است که تقریبا عبور از خیابان را ناممکن میکند اما این سئوال ایجاد میشود که چطور در یزد ۵۰۰ هزار نفری، این همه خودرو تردد دارد.
موتورسیکلتها هم که دیگر منعی برای تردد ندارند و همه جا هستند، از خیابان تا پیادهرو، پارک، بافت تاریخی، حتی بسیاری از راکبان آنها اموری نظیر دریافت وجه از عابربانک را در حالی که سوار بر موتورسیکلت خود هستند، انجام میدهند.
همه این عوامل سبب میشود پیادهپیمایی جذابیتش را از دست بدهد و برای پیادهروی راهی جز پناه بردن به پارکها آن هم در ساعات مشخصی از روز نداشته باشی.
خیابانهایی مملو از بیماران سرگردان
پیادهروی در برخی خیابانهای یزد هم تمام انرژیهای مثبت را سلب میکند، کافی است یک روز عصر تصمیم بگیری مثلا در خیابان شهید بهشتی یا کوچه برخوردار قدمی بزنی، تمام این منطقه مملو از بیمارانی است که سرگردان مطب پزشکان هستند.
بیمارانی با لباسهای محلی بندرعباس، سیستان و بلوچستان و بسیاری شهرهای دیگر که به دلیل ضعف سیستم خدماترسانی، به یزد مراجعه کردهاند بنابراین ترافیک خودرو و انسان در این خیابانها به شدت کلافه کننده است.
خودروهایی که شاید ۷۰ درصد آنها تک سرنشین هستند نیز به نوعی امنیت خیابانها را سلب کردهاند و همه اینها سبب شده تا در نهایت این حس به رهگذران القا شود که پیادهها جایی در خیابانهای یزد ندارند و این دقیقا خلاف شعار شورای پنجم شهر یزد است.
ضعف شدید سیستم حمل و نقل عمومی از دلایل شلوغی خیابانهای یزد
ضعف شدید سیستم حملونقل عمومی یکی از دلایل این شلوغیهاست و خیابانهایی که ظرفیت محدودی برای تردد و پارک خودروها دارند، با شرایطی مواجه میشوند که تحمل آن برای رهگذران به ویژه پیادهها در بسیاری از موارد امکانپذیر نیست.
با عبوری گذرا از برخی خیابانهای سطح شهر، شاهد پارک خودروها حتی در پیادهروها هستیم و عابر پیاده برای عبور از یک پیادهرو باید دهها بار مسیر خود را عوض کند تا بتواند از کوچهای یا خیابانی عبور کند.
همه ما به نوعی گرفتار این شرایط هستیم و شاید برای یک خرید روزانه ساده ناچار به استفاده از وسیله نقلیه شخصی هستیم زیرا یزد به جز چند مسیر محدود، وسایل نقلیه عمومی مناسبی ندارد.
تاکسی در یزد وجود خارجی ندارد
وسیلهای به اسم تاکسی که انگار در یزد معنا و مفهوم ندارد، تاکسیها اگر موجود باشند، اغلب دربستی هستند و اصلا نمیتوان روی این وسیله نقلیه در سطح شهر یزد به عنوان وسیله حمل و نقل عمومی حساب کرد.
و اما اتوبوسها؛ تعدادشان زیاد است در برخی مسیرها هم فاصله زمانی تردد آنها مناسب است اما در برخی مسیرها به شدت ضعف وجود دارد یا اوراقی و ظاهر نامناسب اتوبوسها، رغبت بسیاری از مردم برای سوار شدن به این وسیلهها را سلب کرده است.
مدتها بود به یزدیها قول BRT داده بودند اما این وعده هنوز محقق نشده و این ضعفها هر روز بر تعداد موتورسیکلتها و خودروهای تک سرنشین در سطح شهر یزد میافزاید.
وعده BRT سواری یزدیها محقق نشد
یکی از اعضای شورای شهر یزد در این زمینه گفت: بحث اتوبوسهای BRT از مدتها پیش مطرح شد اما اعتبار مورد نیاز برای احداث خطوط آن همچنین خریداری اتوبوسها بسیار زیاد است.
محسن عباسی هرفته بیان کرد: قرار است از وامی که به این منظور به شهرداریها اعطا میشود، استفاده کنیم که اگر این وام پرداخت شود، تحول جدی در حمل و نقل عمومی یزد خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه یکی از اصلیترین محورهای برنامههای شورای پنجم شهر یزد، پیادهمحوری و انسانمحوری است، عنوان کرد: انسان محوری یک کلیدواژه در مدیریت شهری است و یکی از کلیدیترین نیازهای این مهم، حمل و نقل عمومی و ساماندهی آن است.
عباسی هرفته اظهار داشت: شورای پنجم با جدیت در حال پیگیری این موضوع است اما هم دستیابی به زیرساختهای این مهم زمانبر است و هم فرهنگسازی در مورد آن بنابراین عزم جدی هم از سوی مدیریت شهری و هم از سوی مردم برای تحقق این هدف نیاز است.
اختصاص اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای ساماندهی پیادهروهای یزد
وی با اشاره به طرحی که شورای شهر برای پیادهمحوری دارد، افزود: تلاش ما این است که حمل و نقل عمومی را در رینگ میانی شهر متمرکز کنیم و دوچرخهسواری را نیز به حول این محور هدایت کنیم ضمن اینکه برای پیادهرو سازیها نیز اقدامات جدی مدنظر قرار داده ایم.
عضو شورای اسلامی شهر یزد تاکید کرد: برای پیادهرو سازی در سطح شهر یزد همچنین ساماندهی پیادهروها، ۲۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفتهایم و امیدواریم بتوانیم با ساماندهی پیادهروها، بخشی از هدف پیادهمحوری و انسانمحوری در سطح شهر یزد را محقق کنیم.
در شرایطی که متولیان امر سلامت نیز مدام بر پیادهروی و تحرک مردم تاکید دارند، به نظر میرسد بهبود بخشیدن به شرایط حضور پیادهها در سطح شهر یزد بتواند علاوه بر نشاط و پویایی شهر، سلامت مردم را نیز به ارمغان بیاورد.
انتهای یپام/س*
Related Assets:
-
کارتون/ در رسانه های دروغ پراکن چه خبر است؟
-
خودرو ارزان می شود
-
ماجرای دروغ دختر آبی با هدف مقابله با شور حسینی رقم خورد/ غیبت هنرمندان ارزشی علت جولان سلیبریتی های بی سواد در فضای مجازی/ سلیبریتی واقعی ملت ایران شهدا هستند
-
ذاکرین اهل بیت از ملودی های غربی استفاده نکنند
-
دستگاه قضایی قاطعانه با شایعهپراکنان برخورد کند
-
کاربران فضای مجازی خواستار محاکمه خبرآنلاین شدند