Navigation Navigation

محتوا محتوا


یزد؛دومین مصرف‌کننده خودروهای خارجی/ عدم تعهدنمایندگی‎‎های داخلی


گران شدن خودروهای داخلی از یک طرف و مناسب نبودن خدمات پس از فروش آنها از سوی دیگر، باعث شده است که شهروندان یزدی با خودروهای داخلی قهر کنند و به سمت خرید خودروهای خارجی بروند.

به گزارش یزد امــــروز، گران شدن خودروهای داخلی از یک طرف و مناسب نبودن خدمات پس از فروش آنها از سوی دیگر، باعث شده است که شهروندان یزدی با خودروهای داخلی قهر کنند و به سمت خرید خودروهای خارجی بروند.

 

همشهری نوشت:البته این در حالی است که میزان فروش خودروهای خارجی نیز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 20 درصد کاهش یافته که نشان از کاهش قدرت خرید مردم و فشارهای اقتصادی حاکم بر جامعه دارد، هرچند با وجود این نیز استان یزد، دومین استان کشور از نظر تعداد خودروهای خارجی محسوب می‎‎شود. همین استقبال یزدی‎‎ها از خودروهای خارجی، بازار خودروهای فرسوده را نیز در استان داغ کرده است به طوری که این روزها، آگهی خرید خودروهای فرسوده به وفور در نشریات و پیک‌های تبلیغاتی استان مشاهده می‌شود.

 


بسیاری از واردکنندگان خودرو برای رعایت تبصره ماده13 مجبورند که خودروهای اسقاطی را خریداری و از رده خارج کنند و این معضل برای واردکنندگان خودروهای خارجی دردسرساز شده است. با این حال به نظر می‎‎آید که مردم حاضرند در قبال ارائه خدمات پس از فروش بهتر و متعهدانه‎‎تر از سوی خودروسازان ایرانی، حتی با وجود قیمت‎‎های گزاف از تولیدات داخلی استفاده کنند.

 

 

نمایندگی‎‎های خودروهای داخلی متعهد نیستند
یکی از شهروندان یزدی که به تازگی خودرویی را از یک شرکت ایرانی خریداری کرده، مدعی است که برای تعمیر خودرویش به محض تحویل از کارخانه، نزدیک به یک میلیون تومان هزینه کرده است.

 

وی با تاکید بر این‌که نمایندگی‌های مجاز این شرکت، مجاب به تقبل این هزینه نشدند و در نهایت وی مجبور شده است که این هزینه را از جیب پرداخت کند، از وضعیت خدمات پس از فروش و کیفیت خودروهای تولیدی داخل به ویژه خودروهای صفر کیلومتر بسیار گلایه‎‎مند است.

 

این شهروند یزدی اظهار می‎‎کند: مردم هنگامی که برای یک خودروی ایرانی که معلوم نیست با چه کیفیتی به بازار عرضه شده و کسی هم جوابگوی نقص احتمالی آن نیست، قیمت‌های گزافی پرداخت می‎‎کنند، بهتر می‎‎بینند که اندکی بیشتر هزینه کنند و خودروی خارجی را که کیفیت مطمئن‏‏تری دارد، خریداری کنند.

 

وی با تاکید بر این‌که خدمات پس از فروش خودروهای خارجی بسیار مناسب و قابل تقدیر است، از عملکرد نمایندگی‌های خودروهای داخلی در سراسر استان به ویژه در قبال تعهدات خدمات پس از فروش ابراز نارضایتی می‎‎کند.

 

 

تولیدات بی‎‎کیفیت خودروسازان داخلی 
یکی دیگر از شهروندان یزدی که برای دریافت خدمات پس از فروش مجبور به سفر به چند شهر دیگر برای مراجعه به نمایندگی‌های خودرو خود در این شهرها شده است، نیز عنوان می‎‎کند: خودرویی که تازه خریداری کرده بودم و مشمول زمان دریافت خدمات پس از فروش بود، بدون دلیل دچار سوختگی موتور شد و عملا نصف هزینه‌ای که برای خرید کرده بودم، از دستم رفت.
وی با بیان این که متاسفانه خودروهای داخلی بسیار بی‎‎کیفیت و بی‎‎حساب و کتاب تولید و روانه بازار می‎‎شود، خدمات پس از فروش خودروهای خارجی را در قبال هزینه‎ای که برای خرید این خودروها صرف می‌شود، مطلوب ارزیابی می‎‎کند. به گفته وی شرکت‌های خارجی برای حقوق مصرف‎‎کنندگان اهمیت زیادی قائل هستند، اما شرکت‌های داخلی فقط به جلب مشتری توجه می‌کنند.

 

 

پایبندی خودروسازان خارجی به تعهدات خود
مسئول اتحادیه صنف نمایشگاه‌های اتومبیل استان با اشاره به فعالیت بیش از 8 نمایندگی خودروهای خارجی در استان یزد اضافه می‎‎کند: شرکت‌های خودروسازی خارجی به تعهدات خود در برابر مشتریان پایبند هستند و خدمات پس از فروش مناسبی نیز به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

 


«حسن ضیایی» به فروش اقساطی خودروهای خارجی نیز اشاره می‏‏کند و می‎‎گوید: این یکی از شرایط خرید خودروهای خارجی است که فرصت خرید را به صورت اقساطی به متقاضیان می‌دهد.

 


وی درباره قیمت خودروهای خارجی نیز عنوان می‎‎کند: خودروهای خارجی 2 دسته هستند، برخی از برندها در ایران مونتاژ می‌شوند که قیمت آنها از 50 میلیون تومان شروع می‌شود و برخی دیگر نیز خودروهای وارداتی هستند که قیمت‌های بالاتری دارند.

 

 

ورود 10 خودرو خارجی در قبال اتوبوس‎‎های فرسوده
البته ضیایی از کاهش 20 تا 30 درصدی فروش خودروهای خارجی در استان خبر می‎‎دهد و می‎‎گوید: استان یزد به نسبت جمعیت و تعداد خودروهای خارجی، در رتبه دوم کشور قرار دارد و یکی از دلایل این انتخاب، خدمات پس از فروش مناسب شرکت‌های خارجی است.

 

وی ادامه می‏‏دهد: اما به دلیل رعایت تبصره ماده 13، واردکنندگان با مشکلاتی برای تامین خودروهای فرسوده مواجه هستند و این در حالی است که مالکان خودروهای فرسوده نیز اغلب حاضر به فروش خودروهای خود نیستند.

 

مسئول اتحادیه صنف نمایشگاه‌های اتومبیل استان می‎‎گوید: با پیگیری‌های اتحادیه کشوری، قرار است در ازای از رده خارج کردن اتوبوس‌ها و کامیون‌های فرسوده، مجوز واردات 6 تا 10 خودروی خارجی به متقاضیان واردات خودرو داده شود.

 

 

جایگاه دومی یزد در کشور ازنظر تعداد خودروهای خارجی
کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی در کنار افزایش قیمت آنها باعث شده است که تمایل مردم استان به خرید خودروهای خارجی افزایش یابد. تعداد خودروهای خارجی که در استان وجود دارد به نسبت جمعیت مردم یزد، این استان را از این حیث در رتبه دوم کشور قرار داده است. خدمات پس از فروش و تعهدات شرکت‌های خارجی، شهروندان یزدی را مجاب کرده است که برای خرید خودرو بیشتر هزینه کنند و ماشین خارجی بخرند.

انتهای پیام/ع






آخرین اخبار آخرین اخبار