ID : 16630988
گزارشی به خوشمزگی انار:

«انار» میوه ای که با نام تفت عجین شده/ دل پر باغداران تفتی از «انار»


شاید بتوان تفت را قطب تولید انار استان یزد و حتی کشور دانست و به همین جهت است که میوه انار با نام تفت پیوندی دیرینه دارد.

به گزارش یزد رسا به نقل ازصبح تفت، تفت شهری است در جنوب غربی استان یزد و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر یزد که به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های شیرکوه از آب و هوایی خنک نسبت به دیگر شهرهای استان برخوردار است.

شاید بتوان تفت را قطب تولید انار استان یزد و حتی کشور دانست و به همین جهت است که میوه انار با نام تفت پیوندی دیرینه دارد.

برداشت انار در این شهرستان از اوایل آبان ماه شروع و حدود 20 روزادامه دارد مهمترین ویژگی انار شهرستان تفت که قابلیت نگهداری بیش از5 ماه درانبارهای معمولی را دارد.

یکهزار و 250 هکتار سطح زیرکشت انار در شهرستان تفت موجود است که متوسط برداشت انار از باغات شهرستان بین 10 تا 15 تن از هر هکتار است؛ معمولاً نصف انار شهرستان تفت در بازار عرضه می‎‎شود و نیمی دیگر در انبارها ذخیره‎‎سازی می‎‎شود.

عمده گونه‌های انار شهرستان تفت را انار گِل تفت، شیرین شهوار، ملس یزدی و ملس پوست قرمز می توان نام برد که انار گِل رقم غالب است.

انار گِل تفت با داشتن مزه ترش ولی باخاصیت منحصر‌به‌فردی که دارد، طرفداران بسیاری داشته و با وجود داشتن مزه ترش، از طعم بسیار خوبی برخوردار است؛این نوع انار، به علت داشتن پوست ضخیم خاصیت ماندگاری حتی تا عید نوروز را دارد که به مرور ترشی مزه آن نیز کاسته و خوشمزه‌تر می‌شود.

انار گِل تفت به دلیل ترش و غیرقابل خوردن در هنگام برداشت، معمولاً برای تغییر مزه و قابل استفاده شدن برای مدتی در انبار نگهداری می‎‎شود و غالباً برای شب یلدا و عید نوروز به بازار عرضه می‎‎شود.

اما این روزها، خرید و فروش انار در شهر تفت بازار داغی دارد؛ خبرنگار صبح تفت برای اینکه بتواند از زیر و بالای بازار انار اطلاع پیدا کند، به تعدادی از این مراکز خرید و فروش سر زد.

خبرنگار ما در ابتدا به میوه فروشی که تابلویی را به این عنوان «مرکز خرید و فروش انار تفت» داشت، رفت و از فروشنده درباره بازار انار پرسید.

این فروشنده گفت: بازار انار در شهر تفت خوب است و مثل بعضی از میوه ها رکود ندارد.

«منطقی» ادامه داد: ما هم انار می خریم و هم می فروشیم، قیمت انار هم بر اساس نوع و دانه انار فرق می کند، انار خندان(ترکیده) قیمتی بین 500 تا هزار تومان دارد و انار سالم هم از هزار تومان تا 4هزار تومان موجود است.

وی با خنده گفت: مردم هم نگاه به جیب خود می کنند و اناری را که می خواهند، می خرند.

 

خبرنگار صبح تفت، به مرکز فروش دیگری رفت و از انواع انار پرسید.

«فلاح» فروشنده این مرکز خرید، گفت: انواع مختلفی از میوه انار وجود دارد که چند نوع آن را می توان انارگِل، شیرین، ملس، ترش، طوق گردن، شاهوار، آمنه خاتونی، سوسکک، آبنباتی برشمرد.

وی درباره قیمت انار گفت: انار هم از کیلویی 350 تومان تا 3500 تومان در بازار وجود است و مردم هم در حد توانایی خود خرید می کنند و خوشبختانه بازار انار رکود ندارد.

 

«سرفراز» یکی دیگر از فروشندگان انار است، وی می گوید: انار قیمت های متفاوتی از 200تومان تا 4هزار تومان دارد، بستگی دارد چه نوع اناری بخواهید؛ مردم معمولاً قیمت های ارزان و خوب را می برند.

وی که خود تولید کننده و باغدار انار است، حرف های جالب و متفاوتی دارد و می گوید: شاید انار قیمت چندانی نداشته باشد و بازار آن رونق داشته باشد اما این بازار و این قیمت هیچ فائده ای برای تولید کننده ندارد.

شما خودتان قضاوت کنید وقتی قیمت فروش انار خندان(ترکیده) 350 تومان است این انار از باغدار چند خریده می شود؟ آیا چیدن این انار از درخت، صرفه اقتصادی دارد؟

وی ادامه می دهد: میوه ای مثل گلابی از روزی که وارد بازار می شود قیمت ثابت و مناسبی دارد و باطبع برای تولید کننده هم سودی مناسبی دارد.

 

اما چرا باغداران تفتی وضعیت خوبی در فروش انار ندارند؟

با پرس و جو و پیگیری از چند تولید کننده دیگر انار در مورد وضعیت فروش انار به پاسخی جز «دلال» نرسیدیم.

بسیاری از باغدارانی که انار، محصول اول باغ آنهاست؛ سود کم و حضور پررنگ دلالان در بازار را عامل بی‌انگیزگی خود می‌دانند و معتقدند که سود زحمت آنها به جیب دلالان می‌رود.

برخی باغداران نیز معتقدند اگر انار به همین قیمت کمی که از ما خریداری می‌شود، اگر با درصد قابل قبولی به دست مردم برسد، باز هم راضی هستیم اما از آنجا که می‌بینیم، مصرف کننده نیز انار را به چند برابر قیمتی که از ما خریداری شده، تهیه می‌کنند، آنگاه بی‌انگیزه می‌شویم.

بسیاری از دلالان نیز با آگاهی از نیاز کشاورزان و گرفتاری آنها، محصول را پیش خرید کرده‌اند و این امر سبب شده سود بسیار ناچیزی نصیب کشاورزان شود.

چرا کشاورزان انار خود را به دلالان می فروشند؟

 دلالان محصول کشاورزان را به اسم غرفه‌دار میدان میوه و تره‌بار می‌خرند در حالی که آنها در میدان میوه و تره‌بار دلال هستند و غرفه‌داران خود حاضر نیستند مستقیم با کشاورز وارد معامله شوند.

به نظر می‌رسد غرفه‌داران بازار، حضور و فعالیت دلالان را به رسمیت می‌شناسند و در این شرایط کشاورزان ناچار به فروش محصول خود به دلالان هستند و یا در بهترین شرایط می‌توانند بخشی از محصول خود را در قالب دست‌فروشی به مردم عرضه کنند که البته در این زمینه نیز با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

اما روش کار دلالان در بازار خرید و فروش انار به روشی شناخته شده و گویی رسمی تبدیل شده به نحوی که دلال، محصول باغدار را یک‌جا به ازای هر کیلو فلان قیمت خریداری می‌کند و سپس در انبار، اقدام به درجه بندی انار کرده و آن را گاهی با قبمت دو برابر به دست مصرف کننده می‌رساند.

این روش گویی در بازار فروش محصول انار جا افتاده و اگر کشاورزی نخواهد محصول خود را به این روش به فروش برساند، محصول روی دستش می‌ماند یا خود باید به طور مستقیم برای فروش آن به مصرف کننده اقدام کند که این امر از عهده بسیاری از کشاورزان خارج است.

این شرایط سبب شده تا باغداران هر سال نسبت به سال قبل بی‌انگیزه‌تر شوند و هماگونه که آن تولید کننده تفتی گفت، دیگر حتی برداشت محصول و به کار گرفتن کارگر نیز مقرون به صرفه نخواهد بود.

اما راهکار چیست؟

آنچه مشخص است؛ اولین راهکار، ورود مسئولان و دستگاه مربوطه مانند جهاد کشاورزی، تعاون روستایی و.. برای بررسی شرایط باغداران و تولید کنندگان انار است.

 راهکار بعدی راه اندازی صنایع تبدیلی انار و محصولات مربوط به آن است؛ اگر صنايع تبديلي انار در شهرستان وجود داشته باشد اين محصول با سودآوري بيشتري همراه مي شود و می توان از اين محصول و فرآوري هاي انجام شده روی ان به سود بيشتري دست يافت و بازار فروش بيشتري ايجاد كرد.

انتهای پیام/م*




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.