ID : 10245424
هنری ناب و پرمخاطب؛

«تعزيه»؛ مردمي ترين هنر نمايشي اشکذر +عکس


اگر تعزیه را به معنی عزاداری و سوگواری و نه به معنی شبیه‌خوانی امروز گمان کنیم، نخستین سوگواری بعد از پیشامد عاشورا از سوی گواهان عینی واقعه کربلا بوده که در اشکذر به خوبی این وقایع روایت می‌شود.

به گزارش یزد رسا به نقل از نسیم صادق، اگر تعزیه را به معنی عزاداری و سوگواری و نه به معنی شبیه‌خوانی امروز گمان کنیم، نخستین سوگواری بعد از پیشامد عاشورا از سوی گواهان عینی واقعه کربلا بوده که در اشکذر به خوبی این وقایع روایت می‌شود.

تعزیه، نمایشی با ریشه کهن که نماد هنر آئینیِ ایرانی - اسلامی در عرصه بین المللی محسوب می شود، از درون سوگواری‌های مذهبی برآمده و روایتگر واقعه کربلا و تنها نمایشی است که تماشاگر با اطلاع از داستان و اعتقاد قلبی تا انتها با آن همراه می شود.
بسیاری در ایام محرم برای تماشای تعزیه به حسینیه های اشکذر می آیند و مردم این شهرستان سالهاست که با استفاده از این هنر عشق و ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) نشان می دهند.

تعزیه به عنوان یک هنر ناب در شهرستان اشکذر، مخاطبان بسیاری دارد که در صورت حمایت بیشتر می توان شاهد رونق بیشتر این نمایش ایرانی - اسلامی بود.
این هنر مذهبی می تواند بسترساز جذب مخاطب باشد و نوآوری در تکنیک های اجرایی یکی از نیازهای امروز این نمایش آئینی است.

گفتنی است این آیین همه ساله در ایام محرم در حسینیه "حاج سید اسماعیل" و "حسینیه سفید اشکذر" برگزار می شود که تماشاگران زیادی را برای نمایش خود به این مکان ها جذب می کند.

 






summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.