ID : 12654214

«خانه جلیلی» و«مسجدموسی بن جعفر»بهاباد ثبت ملی شد


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت ملی مسجد «موسی بن جعفر» و «خانه جلیلی» بهاباد خبر داد.

به گزارش یزد رسا، محسن ذاکری نیا اظهار داشت: این دو بنای ارزشمند تاریخی در شهرستان بهاباد و میدان محمدآباد واقع شده اند که با توجه به سبک معماری، متعلق به دوره متاخر اسلامی (قاجار) هستند.

وی افزود: این بناها از معدود ابنیه تاریخی شهر بهاباد هستند که حدود ۷۰ سال قبل جزئی از قلعه و مجزا از شهر بهاباد بوده اند.

 

ذاکری نیا ادامه داد: بنای مذکور در یک پلان مستطیل شکل طراحی و احداث شده و بخش اصلی و در حقیقت شاه نشین بنا در ضلع شرقی به صورت یک حوضخانه با پوشش سقف گنبدی قرار گرفته است.

 

وی عنوان کرد: از ویژگی های این بنا، عبور مسیر قنات بهاباد از آن است که از جهت شرق وارد و از جهت غرب به باغچه و سپس از بنا خارج و به طرف شهر بهاباد سرازیر می شده که متاسفانه طی دهه های اخیر این مسیر تغییر یافته است.

 

وی، انباری و مسکونی که در جهت شمالی حیاط وجود دارند و مرکزیت آن یک اتاق سه دری است را از جمله فضاهای دیگر بنا دانست و عنوان کرد: با توجه به وضعیت فضاهای ضلع جنوبی چنین به نظر می رسد، مالک بخشی از ملک خود در مرکز این ضلع را به دلیل وجود سه طاق نما که زمانی به عنوان نمای یک سه دری به شمار می رفته، به مسجد اختصاص داده است.

 

ذاکری نیا یادآور شد: به طور کلی این بنا با مصالح خشت، آجر، ملات گل و گچ ساخته شده و به نظر می رسد، مالک طرحی را برای اجرای تزئینات گچبری طاق نماهای حیاط داشته که به هر دلیل متوقف شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این بنای تاریخی با شماره ۳۱۲۰۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.