ID : 7704412
گزارش تحلیلی جمعیت؛

احیای جمعیت، خیزش جهادی نسل جوان را می طلبد


عضو جمعیت زنان فرهیخته استان یزد گفت: ما ملت ایران ثابت کردیم که دشمنان هیچ غلطی نمی توانند بکنند و با خیزش جهادی نسل جوان جمعیت پویا وجوان را احیا می کنیم.

یه گزارش یزدرسا به نقل از  یزد بانو، اجرای سیاست‌های جمعیتی در ایران، بعد از انقلاب اسلامی و از سال 1366 آغاز شد. در آن زمان میزان باروری کشور با شعار "دو بچه کافی است" از باروری بیش از شش فرزند برای هر مادر کاهش یافت تا این که به 8/1 فرزند برای هر مادر در سال 1385  رسید و طبق آخرین بررسی‌ها این نرخ به 6/1 کاهش یافته است.
بيانات بی پرده مقام معظم رهبری در ديدار اعضاى همايش ملى "تغييرات جمعيتى و نقش آن در تحولات مختلف جامعه در تاریخ هشتم آبان 1392 در مورد وضعیت کاهش جمعیت در ایران نشان از حساسیت این موضوع در ابعاد مختلف جامعه اعم از اقتصادی، امنیتی و فرهنگی و...دارد و برای رسیدن به جمعیت مطلوب باید از شتابزدگی بدون برنامه نیز پرهیز شود.

نتایج پیش بینی جمعیت کشور، توسط مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه نشان می‌دهد که با ادامه این روند، نرخ باروری کل (متوسط تعداد بچه‌های زنده‌ای که یک مادر در طول دوره باروری به دنیا می‌آورد)، از 5/1 بچه نیز کمتر خواهد شد و این به معنی کاهش تدریجی رشد جمعیت است.

*آثار کاهش جمعیت
كاهش جمعيت موجب پيري جمعيت است كه خود مانعي براي رشد و توسعه اقتصادي خواهد بود. به عبارت ديگر، در شرايط كنوني كه جامعه اسلامي ما با معضل گسل كاهش جمعيت مواجه است، اين امر عامل مهمي براي عقب ماندگي و عدم توسعه كشور است.

*بیانات رهبر انقلاب در مورد افزایش جمعیت
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخشی از بیانات خود در ۱۳۹۲/۰۲/۱۱ و در  ديدار جمعى از مداحان اظهار داشتند: فرزندآورى يك مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهائى كه داشتيم، با عدم دقتهائى كه از ماها سر زده، يك برهه‌اى در كشور ما متأسفانه اين مسئله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داريم مى‌بينيم؛ كه من بارها اين را به مردم عرض كرده‌ام: پير شدن كشور، كم شدن نسل جوان در چندين سال بعد، از همان چيزهائى است كه اثرش بعداً ظاهر خواهد شد؛ وقتى هم اثرش ظاهر شد، آن روز ديگر قابل علاج نيست؛ اما امروز چرا، امروز قابل علاج است.

فرزندآورى يكى از مهمترين مجاهدتهاى زنان و وظایف زنان است؛ چون فرزندآورى در حقيقت هنر زن است؛ اوست كه زحماتش را تحمل مي كند، اوست كه رنجهايش را مي برد، اوست كه خداى متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است. خداى متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختيار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آنها داده، عاطفه‌اش را به آنها داده، احساساتش را به آنها داده، اندامهاى جسمانى‌اش را به آنها داده؛ در واقع اين هنر زنها است. اگر چنانچه ما اينها را در جامعه به دست فراموشى نسپريم، آن وقت پيشرفت خواهيم كرد.

رهبر انقلاب در تاریخ ۱۳۹۲/۰۶/۰۷ضمن تاکید بر  اولویت‌های كاری دولت یازدهم در حوزه اجتماعی می‌فرمایند: امروز بايد اين خطا را جبران كنيم. كشور بايد نگذارد كه غلبه‌ى نسل جوان و نماى زيباى جوانى در كشور از بين برود؛ و از بين خواهد رفت اگر به همين ترتيب پيش برويم؛ آنطورى كه كارشناسها بررسى علمى و دقيق كردند. اينها خطابيات نيست؛ اينها كارهاى علمى و دقيقِ كارشناسى‌شده است. اگر چنانچه با همين وضع پيش برويم، تا چند سال ديگر نسل جوان ما كم خواهد شد - كه امروز قاعده‌ى جمعيتى ما جوان است - و بتدريج دچار پيرى خواهيم شد؛ بعد از گذشت چند سال، جمعيت كشور هم كاهش پيدا خواهد كرد؛ چون پيرى جمعيت با كاهش زاد و ولد همراه است. يك زمانى را مشخص كردند و به من نشان دادند، كه در آن زمان، ما از جمعيت فعلى‌مان كمتر جمعيت خواهيم داشت. اينها چيزهاى خطرناكى است؛ اينها را بايستى مسئولين كشور بجد نگاه كنند و دنبال كنند.

 

*گفتگو با فعال جمعیت در یزد

عضو جمعیت زنان فرهیخته استان یزد گفت: ما ملت ایران ثابت کردیم که دشمنان هیچ غلطی نمی توانند بکنند و با خیزش جهادی نسل جوان جمعیت پویا وجوان را احیا کنیم.

سیما راغبیان که خود دارای پنج فرزند است درگفتگو با خبرنگار یزدبانو در خصوص توطئه دشمن درفرسایش جمعیت اظهارداشت: دشمنان سالیان سال است زیر نظر صهیونیستها و از طریق ارگانهای بین المللی چون سازمان ملل علیه کشور ما توطئه می کنند.

وی به یکی ازتوطئه های صهیونیستها  در دهه 60 برای تحدید نسل درایران اشاره کرد وتصریح نمود: آنها  در دهه 60  تمام علم خود را رایگان برای جلوگیری از نسل دراختیار ایران گذاشتند و درحالی که ما تحریم بودیم سازمان ملل کمک وتجهیز می کرد.

این مبلغ دینی با بیان این مطلب که برای تهاجم علیه ملت ما سیاست های نرم ازسوی دشمن اعمال شد خاطرنشان کرد : برای کنترل جمعیت، تهاجمی نرم بر ضد ما اعمال شد؛ کاری که از طریق نظامی نتوانستند بکنند با تحدید نسل دنبال کردند تا با فرسوده ساختن نیروی جوان خیالشان از جهت جمعیت آسوده باشد .

راغبیان با اشاره به تأ کید رهبری درسال 92 برتولید جمعیت جوان و پویا و اینکه تحدید نسل توطئه دشمن بود ابرازداشت : از نقاط قوت مسلمانان داشتن جمعیت است و دشمن برای کوتاه کردن دست ما می خواهد نسل ما را از بین ببرد.

وی با بیان این مطلب که ما ملتی هستیم که ثابت کردیم استکبار هیچ غلطی نمی تواند بکند اظهار امیدواری کرد : امروزهم با خیزش جهادی نسل جوان جمعیت پویا و کارآمد را  دوباره احیا می سازیم .

راغبیان ایجاد تسهیلات بهداشتی، پزشکی ومشاوره ای را ازجمله راهکارهای دولت برای افزایش جمعیت برشمرد و افزود: تمام ارگانها دست به دست هم بدهند تا مسأله  فرسودگی جمعیت رفع شود.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.