ID : 40594380
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد:

استان یزد با ۹۹.۶ درصد جمعیت با سواد رتبه اول کشور را دارد


معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: بر اساس آخرین آمار ۹۹.۶ درصد جمعیت استان یزد از سواد پایه بهره‌مند هستند؛ از لحاظ با سوادی جمعیت، استان یزد رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش یزدرسا، تعلیم و تربیت، اساس نظام فکری اسلام است. هدف تعلیم و تربیت اسلامی، تربیت انسان مهذب است و همه برنامه‌ریزی و فعالیت‌های برنامه ریزان و معلمان باید برای تحقق این هدف سازمان‌دهی شود تا از این طریق بتوانیم صلح و صفا و سعادت را برای همیشه به جامعه اسلامی‌مان برگردانیم. دانش‌آموزی از نگاه اسلام، ابزار دانایی است. از همین رو اولین کلمه و نخستین فرمان آخرین کتاب آسمانی، امر به خواندن است.

تشکیل نهضت مقدس سوادآموزی، اقتضای روح و مرام انقلاب اسلامی بود و اگر چنین نبود، جای هزار شگفتی و تأسف بود. به یمن فرمان امام خمینی (ره) پایه و اساس نهضتی گذارده شد که در هر گام، طاغوتی را شکست و در هر مرحله توفیقی به چنگ آورد.

سوادآموزی به توفیق فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود فرهنگی، به نهضتی فراگیر تبدیل شد و ازآن‌پس در شمار مقدس‌ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی در آمد. به حتم، چنین آرمان مقدسی، شایستگی آن را دارد که در کنار مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های معجزه قرن، یعنی انقلاب شکوهمند اسلامی بنشیند و سطری طلایی در کارنامه نهضت اسلامی در جهان معاصر باشد.

امام خمینی(ره) آن پیشوای علم و حکمت نیز با اقتدا به سیره نبوی و سنت علوی و با توجه به قدرت سترگ سلاح دانش در جامعه اسلامی، در هفتم دی ۱۳۵۸ با فرمان تأسیس نهضت سوادآموزی، امت مسلمان ایران را متوجه این عزم ملی و فرهنگی کرد و فرمود: «تعلیم و تعلم، عبادتی است که خداوند تبارک‌وتعالی ما را بر آن دعوت فرموده است‏.»

اهمیت مبارزه با بی‌سوادی بر کسی پوشیده نیست و کم‌وبیش تمام کشورهای جهان و به‌خصوص جوامع درحال‌توسعه، از دیرباز به اهمیت این امر پی برده‌اند. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اهمیتی که برای امور آموزشی و فرهنگی قائل است، برنامه‌های گسترده‌ای برای مبارزه با بی‌سوادی به انجام رسانده است. تشکیل نهضت سوادآموزی و فعالیت‌ها و موفقیت‌های آن در صحنه‌های بین‌المللی، شاهد گویایی بر این ادعاست. تلاش گسترده و همگانی مردم و مسئولان دلسوز، به‌ویژه دست‌اندرکاران این نهاد بزرگ، پدید آمدن ایرانِ با سواد و با فرهنگ را فراهم می‌سازد.

اینک در آستانه ۴۴ سالگی انقلاب، نهضت سوادآموزی با تلاش مضاعف خود در باسواد كردن افراد بی‌سواد، كارنامه درخشانی را به ارمغان آورده است.

بالاترین باسوادی کشور به یزد اختصاص دارد

علیرضا مصباح‌فر در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه همواره برای فراهم شدن امکان آموزش برای تمامی اقشار جامعه و به حداقل رسیدن نرخ بی‌سوادی تلاش می‌کنیم، اظهار کرد: سوادآموزی عامل توسعه اجتماعی و مسئولیت همگانی جامعه هست.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار ۹۹.۶ درصد جمعیت استان یزد از سواد پایه بهره‌مند هستند، تصریح کرد: از لحاظ با سوادی جمعیت، استان یزد رتبه اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

هنوز بیش از ۷۰ هزار بی‌سواد در یزد داریم

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد ادامه داد: بر این اساس در استان یزد هنوز ۷۱ هزار و ۴۹۶ نفر بی‌سواد ایرانی در استان یزد سکونت دارند.

مصباح‌فر با اشاره به اینکه دولت هر ساله برای آموزش بی‌سوادان، اعتبار در نظر می‌گیرد، گفت: بر اساس اعتبار در نظر گرفته‌شده برای سال ۱۴۰۱ باید تعداد ۲ هزار و ۶۵۵ نفر را برای آموزش سواد تحت پوشش ببریم.

وی افزود: از تعداد افراد در نظر گرفته‌شده برای آموزش سواد، تعداد یک هزار و ۳۰۵ نفر تحت پوشش دوره سوادآموزی قرار می‌گیرند که معادل دوره اول ابتدایی آموزش رسمی است.

این مقام مسئول ادامه داد: تعداد ۸۰۰ نفر تحت پوشش دوره انتقال قرار می‌گیرند که معادل دوره دوم ابتدایی آموزش رسمی است و تعداد  ۵۵۰ نفر تحت عنوان طرح تحکیم قرار می‌گیرند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد در مورد طرح تحکیم سوادآموزی اظهار کرد: در طرح تحکیم کسانی که سواد یاد می‌گیرند،  مجموعه برنامه‌هایی مانند آموزش رایانه، انشاءنویسی، خواندن با خانواده، آموزش نماز و... به آن‌ها آموزش داده میشود تا در واقع سواد آن‌ها تحکیم و ثبات پیدا کند.

مصباح فر با بیان اینکه  حدود ۳۰ طرح آموزشی غیر از خواندن، نوشتن و حساب کردن داریم، گفت: این طرح‌ها که در مراکز آموزشی یادگیری محلی اتفاق می‌افتد، همه در دوره تحکیم قرار دارد  .

اتباع خارجی هم در ایران سواد دار می‌شوند

وی گفت: از مجموع ۲ هزار و ۶۵۵ نفر که قرار است در سال جاری با سواد شوند، تعداد یک هزار و ۵۰۵ نفر ایرانی هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: تعداد یک هزار و ۱۵۰ نفر اتباع خارجی هستند  که بخشی از این اتباع تحت پوشش آموزش‌های بین‌المللی هستند و ایران تنها بخشی از اعتبار آموزش آن‌ها را تأمین می‌کند و به‌عنوان مجری بی‌سوادان غیر ایرانی را آموزش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مفهوم سواد در دنیای امروز فراتر از خواندن و نوشتن است، اهداف این حوزه را ارتقا آگاهی افراد دانست که گام اول آن خواندن و نوشتن و سپس به فعالیت حوزه‌های یادگیری محلی با ۳۰ عنوان مهارت اجتماعی مختلف هست همکاری بهزیستی، جهاد کشاورزی و مراکز بهداشتی پرداخت.

آموزش زندانیان با کاهش تکرار جرم ارتباط مستقیم دارد

مصباح‌فر با بیان اینکه ایران مقتدر با آگاهی، دانایی و مطالعه شکل می‌گیرد، اظهار کرد: در حوزه سوادآموزی با نهادهای مختلف همکاری داریم.

وی ادامه داد: یکی از نهادهایی که معاونت سواد آموزی با آن‌ها همکاری دارد، اداره فرهنگی اداره کل زندان‌ها است.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد با بیان اینکه بر اساس بسیاری از مطالعات در اثر آموزش زندانیان، کاهش معنی‌داری در تکرار جرم توسط آن‌ها اتفاق افتاده است، تصریح کرد: جمعیت بی سوادی که در زندان‌ها داریم جمعیت بالایی است؛ در این زمینه برای سواد آموزی آن‌ها تلاش می‌کنیم.

سوادآموزی یک رسالت اجتماعی است

مصباح‌فر با بیان اینکه سوادآموزی تنها و وظیفه معاونت سواد آموزی آموزش‌وپرورش نیست بلکه یک رسالت اجتماعی است که هر فرد در قبال آن مسئولیت دارد، گفت: هر میزان بی‌سوادی که در جامعه رواج داشته باشد، به همان میزان کل جامعه از آسیب آن متضرر خواهد شد.

وی ادامه داد:  آموزش در زندان بیشتر شامل تحصیلات مدرسه‌ای و مهارت‌های اجتماعی است که برای زندانیان به‌عنوان بخشی از برنامه‌های باز توانی (اصلاح) و مهیا نمودن آنان برای زندگی بیرون از زندان در نظر گرفته می‌شود.

جهش سوادآموزی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد با بیان اینکه نهضت سوادآموزی قدمتی صد ساله در ایران دارد، تصریح کرد: سواد آموزی به شکل کنونی که آموزش به بزرگ‌سالان است، حدود ۸۵ سال قدمت دارد.

وی افزود: با شروع انقلاب اسلامی سوادآموزی از فعالیت دولتی به فعالیت مردمی تغییر رویه داد و عموماً فعالیت مردمی سریع‌تر، کم‌هزینه‌تر، بهتر و گسترده‌تر در سطح جامعه عمل کرده و موفقت آمیز بود. بر این اساس یک جهش اتفاق افتاد و آمار حدود ۵۰ درصدی سواد به بیش از ۹۰ درصد رسید.

مصباح فر با بیان اینکه در دنیا تعریف سواد تغییر کرده است، ادامه داد: انواع سواد دیجیتال، سواد اقتصادی، سواد رسانه‌ای، سواد ارتباطی و ... مطرح است که لازمه کسب همه این سوادها مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن است؛ البته  طبق تعریفی که ایران آورده است علاوه بر مهارت خواندن، نوشتن و حساب کردن مهارت خواندن قرآن هم جزو سواد آمده است.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: تا زمانی که نتوانیم جمعیت لازم التعلیم را پوشش دهیم، بی‌سوادی وجود دارد؛ یعنی ما باید بتوانیم همه کودکانی که به سن مدرسه می‌رسند را به کلاس درس هدایت کنیم و در این میان بخشی از بی‌سوادی به دلایل مختلف از جمله فقر، جهل خانواده و ... از حضور کودک در مدرسه امتناع می‌کنند به وجود می‌آید.

وی افزود: بخشی دیگر به دلیل صنعتی بودن استان یزد و مهاجرپذیر بودن آن‌که درصدی از نیروی کار مهاجر داخلی و خارجی وارد شده با سطح سواد پایین‌تر از میانگین جامعه وارد استان می‌شود و ما در شناسایی، جذب و آموزش گروه اندک بی‌سوادان و پراکندگی زیاد با چالش روبرو هستیم.

این مقام مسئول عنوان کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم که باز هم نگاه مردمی به سوادآموزی استان داشته باشند و با وجود شیوه‌های متعدد پایش افراد، در شناسایی و معرفی افراد بی‌سواد به ادارات آموزش‌وپرورش محل سکونت فرد، ما را یاری کنند.

وی گفت: در طی چند سال گذشته با وجود کرونا و شرایط خاص حاکم بر روند آموزش در این دوران بیش از ۷۰۰۰ سوادآموز تحت پوشش قرار گرفت و در کلاس‌ها شرکت کردند که این روند در طی سال جاری نیز ادامه دارد.

انتهای پیام/ش

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.