ID : 1252004
«تفت» شهر آسیاب های آبی؛

آسیاب آبی «گرمسیر» تفت تنها آسیابی که هنوز زنده است +تصاویر


با توجه به تعداد آسیاب ها در شهرستان تفت، می توان آن را شهر «آسیابهای آبی» نامید که البته تعداد آن درگذشته بیش از 17 عدد بوده و امروزه تنها چند اثر از اين آسياب ها باقي مانده است.

به  گزارش خبرنگاریزدرسا ازتفت، «طاحونه» یا همان آسیاب آبی که در نقاط مختلف جهان به صورتهای متفاوتی وجود دارد، جهت خرد کردن گندم و جو استفاده می شده و یکی از عناصر وابسته به سازه های آبی است.

سرپرست نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفت دراین باره گفت: با توجه به تعداد آسیابها در شهرستان تفت، می توان آن را شهر «آسیابهای آبی» نامید که البته تعداد آن درگذشته  بیش از ۱۷ عدد بوده و امروزه تنها چند اثر از این آسیابها باقی مانده است.

ولی غیاثی در ادامه از مهمترین آسیاب های این شهرستان به آسیاب آبی نیر، آسیاب آبی صدری،آسیاب آبی باغ گلابدان ، آسیاب آبی نوابی ، آسیاب آبی سرده، آسیاب آبی موقوفه گرمسیر، آسیاب آبی راحت آباد، آسیاب آبی میر سید محمد، آسیاب آبی حاجی زینل، آسیاب آبی مبارکه، آسیاب آبی ملا حیدر، آسیاب آبی امام رضا، آسیاب آبی اسلامیه، آسیاب آبی فخر آباد و آسیاب بادی شواز اشاره کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر آسیاب واقع در محله گرمسیر توسط استاد محمد علی فلاح تفتی در حال فعالیت  و خرد کردن گندم می باشد به ویژگی فنی آن پرداخت و گفت: آسیاب گرمسیر با مساحت تقریبی ۹۵ متر مربع  در عمق سه متری زمین قرار دارد که از دو قطعه سنگ به قطرحدود ۱۲۰ سانتیمترو وزنی بالغ بر ۲۵۰ کیلوگرم تشکیل شده، سنگ زیرین آسیاب همیشه ثابت و سنگ بالایی متحرک است و با اهرمی چوبی میزان فاصله دو سنگ قابل تنظیم بوده که این امر در میزان ریزی و درشتی آرد نقش اساسی دارد.

غیاثی در ادامه تصریح کرد: تنوره ای به قطر تقریبی ۱/۴ متر و عمق حدود ۶/۵  متر در بالای آسیاب ساخته شده که آب "شاه جوی"  را ازطریق یک مجرای فرعی به داخل تنوره هدایت می کند و با به گردش در آوردن سنگ از قسمت پائین آسیاب خارج و به مسیر اصلی خود بر می گردد این آسیاب به طور متوسط بین ۴۰تا۶۰ کیلو گرم گندم را در هر ساعت به آرد تبدیل می کند .

سرپرست نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تفت از مهمترین مرمت هایی که در سالهای گذشته در این بنا صورت گرفته را به اجرای آجرفرش کف، اندود گچ در بدنه داخلی بنا، اندود کاهگل و سیمگل در نمای بیرونی و آجرفرش نمودن پشت بام و پله ها اشاره کرد و گفت: گرچه امروزه معظل کم آبی رونق این آسیاب را کم رنگ تر نموده، امید است با توجه به حمایت دستگاههای مربوطه در امر لایروبی قنات های تأمین کننده آب این آسیاب،  شاهد حیات مجدد در شهر آسیاب های آبی باشیم.

 

 

 

summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.