ID : 32483898
کاسه نوبخت داغ تر از آش روحانی!

افاضات نوبختانه! بار سنگین بودجه 97 را از دوش روحانی بر نمی دارد


نوبخت در حالی اعلام می کند مسئولیت بودجه با او است و ربطی به رئیس جمهور ندارد که اولا وی جدا از دولت نیست بلکه او معاون رئیس جمهور و از مهره های کلیدی دولت روحانی است و قرار نیست این ادعای او باری از دولت بردارد.

به گزارش یزدرسا، لایحه بودجه سال 97 انتقادهای بسیاری را به همراه داشت و کار به جایی رسید که حتی برخی از حامیان روحانی نیز نتوانستند بخشی از مفاد بودجه را هضم کنند و لب به انتقاد گشودند تا جایی که جمعی از سلبریتی ها از گران شدن عوارض خروج از کشور ابراز ناراحتی کردند و آن ها بخاطر این موضوع حتی از اینکه به روحانی رأی داده اند هم ابراز پشیمانی کردند. همین مسئله موجب شد تا محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون رئیس جمهور تمام قد از بودجه 97 دفاع کند و بگوید خودش شخصا این برنامه را تنظیم کرده است.

نوبخت در این رابطه گفت: «این روزها درباره بودجه حرف‌های زیادی می‌شنویم؛ ولی باید به منتقدان بگویم اگر امروز بودجه کاملا شفاف نبود، آیا اجزای بودجه مشخص و این تحلیل‌های آزادانه ارائه می‌شد؟

از همه می‌خواهیم از من انتقاد کنند؛ زیرا هیچ‌کس در زمینه بودجه حتی رئیس‌جمهور مسئول نیست؛ بلکه خودم به‌عنوان محمدباقر نوبخت شخصا مسئول بودجه هستم و اگر اشتباه می‌کنم، بگویید که برگردم.»

نوبخت در حالی اعلام می کند مسئولیت بودجه با او است و ربطی به رئیس جمهور ندارد که اولا وی جدا از دولت نیست بلکه او معاون رئیس جمهور و از مهره های کلیدی دولت روحانی است و قرار نیست این ادعای او باری از دولت بردارد. ثانیا در اصل ۱۲۶ قانون اساسی آمده است: «رییس جمهور مسوولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می‌تواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد.» یعنی طبق قانون این که کسی بخواهد ادعا کند مسئولیت بودجه کشور برعهده او است و ربطی به رئیس جمهور ندارد، اصلا امکان ندارد و نمی توان بدین شکل استدلال کرد.

افزون بر این، باید به دولت مردان محترم یادآور شد که القای اینکه اتفاق مهمی مثل تنظیم لایحه بودجه ربطی به رئیس جمهور ندارد و تلاش برای اینکه مسئولیت آن را از دوش رئیس جمهور بردارند، راه حل مشکلات نیست. این در حالی است که چنین ادعایی این گزاره را القا می کند کأنه رئیس جمهور کشور اصلا در جریان رخدادهای و مسائل مهمی در حد تنظیم لایحه بودجه هم نیست!

نوبخت که مدعی است مسؤولیت بودجه فقط بر عهده او است، اظهاراتش در رابطه با افزایش قیمت سوخت نیز با واکنش های زیادی همراه شد. عباس عبدی از چهره‌های سرشناس اصلاح‌طلب در توییتر خود درباره اظهارات نوبخت نوشت: «درآمد دولت از عوارض خروج تقریبا برابر افزایش ۵۰ تومان هر لیتر بنزین است. دولتی که در دو مرحله ۱۵۰ درصد بر قیمت بنزین افزود و اعتراضی نبود، حالا عاجز از افزایش پنج درصد آن است و به جایش به سه‌برابرکردن عوارض خروج متوسل شده است. فهم اقتصادی و اجتماعی رئیس سازمان برنامه همین‌قدر است. با این مدیر آینده اقتصاد کشور معلوم است».

انتهای پیام/ا ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.