ID : 38046950
رئیس‌کل دادگستری استان یزد خبر داد

افزایش 131 درصدی مجازات‌های جایگزین حبس در استان یزد/ استفاده 42 نفر از پابند الکترونیکی در یزد


دهشیری با اشاره به استفاده 42 نفر از پابند الکترونیکی در یزد، گفت: مجازات‌های جایگزین حبس در استان یزد رشد 131 درصدی داشته است.

به گزارش یزدرسا، غلامعلی دهشیری ظهر امروز در نشست خبری به گزارش عملکرد دستگاه قضایی اشاره و اظهار داشت: از تیرماه 98 تا پایان تیرماه 99، دستگاه قضایی شاهد تردد مقامات قضایی به یزد بود و سالی پر کار را در این دستگاه داشتیم.

رئیس‌کل دادگستری استان یزد با اشاره به ورودی پرونده به دستگاه قضایی از تیرماه سال گذشته تا ابتدای تیرماه امسال، اضافه کرد: 42 هزار و 472 پرونده در این مدت آمار ورودی به دادگستری استان یزد است که 12 درصد نسبت به سال قبل شاهد کاهش ورودی بودیم.

وی دهشیری با بیان اینکه کاهش ورودی پرونده یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما در دستگاه قضا بوده است اضافه کرد: این کاهش ورودی، دقت و سرعت رسیدگی در پرونده‌ها را افزایش داده که سبب افزایش رضایت‌مندی مردم می‌شود و اینکه این تعداد کاهش ورودی، قطعاً حاصل تلاش و برنامه‌ریزی و فکر بوده است.

رئیس‌کل دادگستری استان یزد ادامه داد: در بازه زمانی یک‌ساله گذشته، نرخ رسیدگی 101.5 درصد بوده که به ازای 100 فقره پرونده که وارد دستگاه قضایی شده، 102 پرونده مختومه شده است.

وی گفت: از جهت مانده پرونده‌ها در بازه زمانی یک‌ساله و در مقایسه مدت مشابه نسبت به سال گذشته، 9 هزار و 980 پرونده معادل 11.9 درصد کاهش داشته‌ایم که میزان کاهش در شعب دادگاه، دادسرا و شورا نیز تعداد 5 هزار و 5841 فقره معادل 15 درصد کاهش داشته است.

دهشیری رئیس‌کل دادگستری استان یزد در ادامه با اشاره به اینکه 32 درصد جمعیت استان یزد در سامانه ثنا ثبت‌نام کردند که 22 درصد آن در مدیریت جدید دستگاه قضا بوده است افزود: بیشترین ثبت‌نام کنندگان در سامانه ثنا بر اساس جمعیت، شهرستان خاتم با 42.3 درصد، شهرستان تفت 37.2 درصد و شهرستان یزد 34.4 درصد بوده است.

 

90 درصد ابلاغ‌های دادگستری یزد در یک سال گذشته الکترونیکی بوده است

وی با بیان اینکه ابلاغ‌های دادگستری یزد در بازه یک‌ساله در استان، 90 درصد آن الکترونیکی بوده است ادامه داد: این کار سبب صرفه‌جویی در هزینه و وقت می‌شود و اگر هزینه هر اوراق چاپی را 25 هزار تومان در نظر گرفته شود، 285 میلیارد ریال صرفه‌جویی شده است.

دهشیری بیشترین اتهام در استان را سرقت مستوجب تعزیر، توهین به اشخاص عدی و ضرب‌وجرح عمدی اعلام کرد و گفت: در کنار کاهش پرونده‌های ورودی، 14 درصد کاهش ثبت‌نام شکایت در دادگستری استان را هم داشتیم.

رئیس‌کل دادگستری استان یزد به جایگزین‌های حبس در استان یزد اشاره کرد و افزود: از خرداد سال گذشته تاکنون 2 هزار و 296 حکم محکومیت جایگزین حبس در یزد صادرشده که نسبت به مدت مشابه افزایش 131 درصدی را داشتیم و قضات به جایگزین‌های حبس روی آوردند.

وی به رتبه استان یزد به رتبه دوم استان یزد درزمینهٔ نظارت الکترونیکی یا پابند الکترونیکی اشاره و اظهار داشت: تاکنون 252 نفر از پابند الکترونیکی استفاده کرده‌اند که الآن هم 42 نفر در حال استفاده هستند و تعدادی هم در انتظار دریافت پابند الکترونیکی هستند.

دهشیری با اشاره به طرح‌های برگزارشده در این دستگاه قضا طی یک سال گذشته، گفت: تهیه پرونده شناخت، تشکیل اتاق فکر، بررسی اتقان آرا، طرح راه‌اندازی واحد صیانت و سلامت اداری و واحد سلامت و صیانت قضایی در راستای مبارزه با فساد، برگزاری دوره‌های آموزشی در زمان‌های مختلف مانند دوران کرونا و استفاده از اساتید مجرب حوزوی و دانشگاه و همچنین برگزاری سه نشست عمومی نقد ازجمله این طرح‌هایی است که در طول یک سال گذشته توسط دادگستری استان اجراشده است.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.