ID : 26590112

افزایش 38 درصدی خرید تضمینی گندم


خرید تضمینی گندم از کشاورزان یکی از مسائلی است که گندم‎‎کاران استان یزد هر سال دغدغه آن را دارند؛ دغدغه‎‎ای مبنی بر این‌که آیا پس از 9 ماه تلاش، دسترنجشان را به موقع دریافت خواهند کرد یا خیر، و آیا ممکن است با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی امروز، از دولت طلبکار شوند؟

به گزارش یزدرسا؛ خرید تضمینی گندم از کشاورزان یکی از مسائلی است که گندم‎‎کاران استان یزد هر سال دغدغه آن را دارند؛ دغدغه‎‎ای مبنی بر این‌که آیا پس از 9 ماه تلاش، دسترنجشان را به موقع دریافت خواهند کرد یا خیر، و آیا ممکن است با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی امروز، از دولت طلبکار شوند؟

این در حالی است که تعیین نرخ تضمینی گندم از سوی كمیته‌ای با عضویت مجموعه مسئولان ذی‌ربط در سطح مراجع ستادی تعیین و به استان‌ها ابلاغ می‌شود و با توجه به این که دولت با مشکلات اقتصادی دست به گریبان است و رکود بر بازار سایه افکنده است، باز هم دولت به گندم‎‎کاران یزدی هیچ بدهی‌ای ندارد.

مدیر کل تعاون روستایی استان یزد با بیان این مطلب تصریح می‌کند: بر همین اساس کشاورزان یزدی از این بابت نباید هیچ نگرانی داشته باشند چرا که همه حق‎‎الزحمه‎ کشاورزان تاکنون به طور کامل پرداخت شده است.«علی جهازی» با بیان این که میزان خرید تضمینی گندم از سوی مراکز خرید تحت نظارت سازمان تعاون روستایی استان در سال 95 معادل ۲۱ هزار و ۱۱۸ تن بوده است، اظهار می‌کند: میزان خرید تضمینی گندم امسال استان از سوی این مراکز خرید نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد افزایش داشته است.

جهازی با اشاره به تاثیر خرید تضمینی بر حوزه کشاورزی استان، می‌افزاید: خرید تضمینی محصولات استراتژیك مانند گندم از سوی دولت برای افزایش انگیزه كشاورزان در تولید این محصول وحمایت‌های قانونی از كشاورز در این مورد است.

وی در خصوص نرخ تضمینی اقلام اساسی کشاورزی در استان می‌گوید: هنوز نرخی برای خرید تضمینی سایر اقلام اساسی كشاورزی به سازمان تعاون روستایی یزد ابلاغ نشده است.

نقش موثر تعاونی‌های روستایی در خرید تضمینی

مدیر کل تعاون روستایی استان با اشاره به نقش موثر شرکت‌های تعاونی روستایی در خرید تضمینی گندم، می‌گوید: شبکه تعاونی‌های روستایی با مستقر بودن در نزدیك‌ترین مكان به محل برداشت محصول، بهترین گزینه برای فروش محصولات برای كشاورزان است.

وی می‌افزاید: بر همین اساس 11 مرکز خرید گندم در استان یزد شامل 5 مرکز در شهرستان ابرکوه، 4 مرکز در شهرستان خاتم و 2 مرکز در شهرستان بافق تحت نظارت سازمان تعاون روستایی استان به منظور خرید تضمینی گندم از کشاورزان،آماده‎سازی و تجهیز شده اند.

جهازی با بیان این که شرکت‌های تعاونی روستایی به عنوان مباشر خرید همکاری لازم را دارند، اعلام می‎‎کند: این شرکت‌ها برای تسهیل تحویل محصول مازاد مصرف کشاورزان در نزدیک‌ترین نقطه به مزرعه به صورت خرید تضمینی با شرکت بازرگانی دولتی ایران که نمایندگی‌های این شرکت در استان‌ها، شرکت‌های غله هستند همکاری دارند.

مشکلات شرکت‌های تعاون روستایی

مدیر کل تعاون روستایی استان با تاکید بر این که تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌های عام شمول هستند، می‌گوید: این تعاونی‌ها با حداقل هزار نفر عضو از روستاییان و كشاورزان منطقه با برخورداری از یك اساسنامه جامع، كلیه مراحل زندگی روستاییان و كشاورزان را پشتیبانی می‌کنند.

وی با بیان این که یك تعاونی روستایی از نظر عملكرد، مستعد برای هر نوع فعالیت اقتصادی و اجتماعی است، اظهار می‌کند: عمده‎‎ترین مشكل این تعاونی‌ها كمبود سرمایه برای فعالیت و گران بودن نرخ سود بانكی تسهیلات دریافتی است.

جهازی بر مهم ترین محدودیت‌ها و تنگناهای این شبكه تاکید و تصریح می‌کند: پایین بودن توان مالی و كمبود نقدینگی شبكه برای ایجاد و تجهیز واحدهای تولیدی، تكمیلی و مراكز عرضه مستقیم محصولات كشاورزی تولیدی و نیز کمبود وثایق ملکی برای اخذ تسهیلات و عدم قابلیت ترهین اموال و مستحدثات شبکه و وثایق روستایی از جمله محدودیت‌های شرکت‌های تعاونی استان است.

وی همچنین كمبود فضای ذخیره    سازی و انبارهای اختصاصی، شیوه عملكرد انتزاعی و گسسته و نبود عملكردی هماهنگ، یكپارچه و شبكه‌ای تعاونی‌ها و تشكل‌ها، نحوه فعالیت و ارائه خدمات به شیوه سنتی و بعضاً غیر استاندارد و استفاده نکردن از شیوه‌های نوین و کمبود امكانات و اعتبارات آموزشی را از دیگر تنگناهای شرکت‌های تعاون روستایی می‎‎خواند.

این مسئول عنوان می‌کند: مشخص نبودن سهمیه شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی از اعتبارات سرمایه‎‎گذاری و تسهیلات بانكی و نبود مأخذ و ردیف پایدار تأمین تسهیلات بانكی مورد نیاز و مناسب، كامل نبودن ناوگان حمل و نقل درون شبكه و نیز اقتصادی نبودن بخشی از فعالیت‌های شبکه از جمله فعالیت‌های خدماتی، توزیع سوخت و آرد روستایی و توزیع کود شیمیایی هم از عمده مشکلات تعاون‌های روستایی است.

این مسئول، كمبود نیروی انسانی متخصص، كیفی و تحصیلكرده برای بهره  گیری در سازمان و شبكه و وجود موسسات و واحدهای برخوردار از امکانات و کمک‌های دولتی با کارکرد موازی و مشابه شركت‌های تعاونی روستایی را نیز از تنگناهای حوزه تعاون روستایی می‌داند.

به گفته جهازی وابستگی قابل توجه به حمایت‌های دولت به ویژه در فعالیت‌های اقتصادی و تامین منابع در سنوات قبل، کاهش و تهدید منابع درآمدی اغلب تشکل‌ها ناشی از کاهش فعالیت به واسطه كم آبی، خشكسالی و سرمازدگی و همچنین روند رو به رشد مهاجرت روستاییان به شهرها و خالی شدن روستاها از سكنه، از دیگر مشکلات شرکت‌های تعاون روستایی است که باید درصدد رفع آنها برآمد.

معرفی ظرفیت‌های شبكه تعاونی استان

مدیر کل تعاون روستایی استان یزد در ادامه به معرفی ظرفیت‌های شبكه تعاونی و تشكل‌های روستایی و كشاورزی استان می‎‎پردازد و اظهار می‌کند: برخورداری از اساسنامه جامع و كامل و پشتوانه مردمی با حضور تولیدكنندگان بخش كشاورزی و حضور در اقصی نقاط استان از جمله دارایی‌هایی تعاون روستایی است.

جهازی در این باره می‌افزاید: در حال حاضر در مجموع 100 تشکل تعاونی و ۱۲ نظام صنفی با سرمایه‌ای نزدیک به 182 میلیارد ریال با بیش از 109 هزار نفر عضو از كشاورزان و روستاییان منطقه، تحت نظارت سازمان تعاون روستایی استان یزد فعالیت می‌كنند.

وی ادامه می‌دهد: شركت تعاونی روستایی، شركت تعاونی كشاورزی، شركت تعاونی تولید، شركت تعاونی روستایی زنان و اتحادیه تعاون روستایی شهرستانی در شهرستان‌های یزد، تفت و ابركوه از جمله تشکل‌های تعاونی استان هستند که در کنار آنها باید به نظام صنفی شهرستانی و نظام صنفی استانی نیز اشاره کرد.

این مسئول با تفکیک اتحادیه های استانی، اعلام می‌کند: اکنون 3 اتحادیه تعاونی روستایی کشاورزی به تفكیك گلخانه‎‎داران، دامداران و مرغداران و نیز یك اتحادیه تعاونی روستایی و یك اتحادیه تعاونی تولید در استان در حال فعالیت هستند.

وی همچنین به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه در طول سالیان متمادی اشاره و عنوان می‌کند: این سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته شامل بیش از 26 واحد صنایع تولیدی، تبدیلی، تکمیلی و فراوری است.

جهازی با تفكیك این واحدها، می‌افزاید: یک واحد كارخانه خوراك دام، یک واحد كارخانه مواد لبنی، یک واحد ایستگاه بوجاری بذر، یک واحد كشتارگاه مرغ، یک واحد كارخانه یخ، یک واحد بسته‎‎بندی خشكبار و حبوبات، یک واحد بسته‎‎بندی قند و شکر و چای، یک واحد سورت و بسته‎بندی محصولات گلخانه‎ای و نیز 18 واحد فعال ایستگاه جمع آوری شیر در استان در قالب سرمایه  گذاری‌های متعدد به فعالیت پرداخته‌اند.

مدیر کل تعاون روستایی استان همچنین به وجود 78 باب انبار چند منظوره به ظرفیت 47 هزار و 200 تن در استان اشاره و تصریح می‌کند: از این تعداد 37 انبار دولتی به ظرفیت 20 هزار و 500 تن و نیز 41 باب انبار متعلق به شبکه به ظرفیت 26 هزار و 700 تن هستند.

وی همچنین با اشاره به وجود 2 شرکت حمل و نقل درون شبكه‌ای در یزد و اردکان، می‌گوید: راه‎‎اندازی 9 باب بازارچه و مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در استان، وجود 80 باب فروشگاه مصرف، 119 باب فروشندگی مواد سوختی و 4 جایگاه پمپ بنزین سکودار در استان از جمله ظرفیت‌های استان در این حوزه است.

جهازی با بیان این که 48 درصد از سهام صندوق حمایت از بخش كشاورزی استان نیز متعلق به شبكه تعاونی‌ها و تشكل‌های كشاورزی و روستایی استان است، اظهار می‌کند: بر همین اساس به جرات می‌توان گفت با توجه به سهم مذکور، شبکه تعاونی و تشکل‌های روستایی دارای بیشترین سهم از صندوق نامبرده در استان است.

عملكرد مطلوب شبكه‌ای

این مسئول با تاکید بر عملكرد بسیار خوب شبكه‌ای در بخش دام و طیور در تعاونی‌های تولید روستایی استان، می‌افزاید: این عملكرد مطلوب در رابطه با هماهنگی با اتحادیه‌ها بوده که نتایج آن محسوس است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین نباید پراكنش بسیار خوب تعاونی‌ها و شبكه در بخش‌های كشاورزی در استان را نادیده گرفت.

جهازی حضور فعال در تكمیل زنجیره تولید از مزرعه تا سفره و تاثیرگذاری مناسب شبكه در تعیین نرخ محصولات كشاورزی تولیدی را از دیگر ظرفیت‌های استان در این حوزه می‌خواند.

طرح‌های شاخص شبكه تعاونی‌های روستایی استان

مدیر کل تعاون روستایی استان به طرح‌های شاخص اجرایی شبكه تعاونی‌های روستایی و كشاورزی استان در 3 سال اخیر اشاره و اظهار می‌کند: ساخت مدرن‌ترین كشتارگاه مرغ استان، تكمیل ظرفیت ایستگاه سورت و بسته‎‎بندی محصولات گلخانه‌ای، ایجاد کارخانه لبنیات، همكاری فعال در صادرات محصولات گلخانه‌ای استان و تهیه و تدوین برنامه جامع بازاررسانی محصولات گلخانه‌ای در بخش صادرات از مهم‌ترین طرح‌های اجرایی شبکه روستایی استان است.«علی جهازی» تهیه طرح تكمیل زنجیره تولید شیر و مرغ و اجرای آنها در راستای اقتصاد مقاومتی، تشكیل كمیته ساماندهی تشكل‌ها در استان و برگزاری جلسات كارشناسی در شهرستان‌ها و خرید تضمینی 100 درصد گندم تولیدی استان از سوی شبكه تحت نظارت سازمان را از دیگر طرح‌های شبکه تعاونی روستایی می‎‎خواند.

وی تصریح می‌کند: تهیه، تدارك و توزیع میوه عید سال 94 و 95 به میزان 2 هزار تن سیب و پرتقال، گسترش تعاملات سازنده و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان ارشد كشوری و استانی، توسعه اطلاع‎‎رسانی مطلوب ظرفیت‌ها و عملكرد شبكه و همچنین تعامل سازنده و پویا با رسانه‌های جمعی با انواع مصاحبه‎‎های مطبوعاتی و بر نامه‌های رادیویی و تلویزیونی، از دیگر طرح‌های شاخص در این زمینه است.

انتهای پیام/

همشهری




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.