ID : 7938786
ولایتی:

اقدام اخیر آمریکایی‌ها برای ما غیرمنتظره نبود؛ آنها هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند


مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل در پاسخ به «نسیم» افزود: تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا با توافقنامه ژنو مغایرت دارد/ ایران با وجود ۱۵ کشور همسایه قابل محاصره اقتصادی نیست.

به گزارش یزدرسا به نقل از «نسیم» علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در حاشیه دیدار با وزیر خارجه فنلاند در جمع خبرنگاران در پاسخ به «نسیم» اظهار داشت: تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا با توافقنامه ژنو مغایرت دارد؛ این اتفاق برای ما غیر منتظره نبود زیرا آمریکا هیچگاه به تعهدات خود پایبند نبوده است.


وی افزود: نظر جمهوری اسلامی مبنی بر شکل دهی و تقویت اقتصاد مقاومتی به دلیل همین عدم اطمینان به وعده های آمریکا و برخی متحدان آنها است.


مشاور رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه ایران از ابتدای انقلاب و جنگ تحمیلی با وجود تحریم‌های مداوم تحت تاثیر فشارها قرار نگرفته است اظهار داشت: بدون تردید مذاکره کنندگان ما در مذاکرات آینده از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حفظ حقوق صلح آمیز هسته ای خود عقب نشینی نخواهد کرد.
ولایتی تاکید کرد: گرچه این تحریم های آمریکا در اقتصاد ما تاثیر خواهد گذاشت اما مردم ما این فشارها را تحمل خواهند کرد.
وی با اشاره به تبلیغاتی بودن اقدامات غرب و به راه انداختن جنگ روانی از سوی آنها در قبال ایران تصریح کرد: کشور ایران با وجود 15 کشور همسایه قابل محاصره اقتصادی نیست و در بین شش کشور مذاکره کننده که عقاید مختلفی بین آنها وجود دارد، روسیه و چین در مقایسه با آمریکا درخصوص ایران دیدگاه متفاوتی دارند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: لاوروف، وزیر خارجه روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود بر حقوق هسته ای ایران تاکید کرده است و معتقد است درست نیست که ایران مورد تحریم قرار گیرد.


ولایتی با اشاره به انعقاد قراردادهای مختلفی که بین ایران و کشورهای چین، روسیه، هند، برزیل و... وجود دارد گفت: این روابط نشان میدهد که ما می‌توانیم از راه‌های این چنین آثار سو این تحریم‌ها را خنثی کنیم.


به گزارش خبرنگار «نسیم» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی روند تشکیل کابینه عراق گفت: آنچه که در این خصوص اهمیت دارد این است که این انتخابات طبق مراحل قانونی و بر اساس قانون اساسی طی شده است و علیرغم تمام مشکلاتی که در این کشور به دلیل وجود گروه‌های تروریستی بودجود آمده است قطعا کابینه عراق با موفقیت تشکیل خواهد شد و امید ما این است که مردم عراق همانطور که با قدرت در انتخابات شرکت کردند از دولت جدید حمایت می‌کنند.
ولایتی در خصوص دیدار امروز خود با وزیر خارجه فنلاند اظهار داشت: این دیدار به درخواست وزیر خارجه فنلاند انجام گرفته است و از آنجا که این مرکز در راستای اهداف استراتژیک و راهبردی، دیدگاه‌ها و نظرات خود را اعلام می‌کند و دیپلمات‌های خارجی قصد دارند دیدگاه‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران را نسبت به رابطه با کشور خود، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بدانند.


وی در ادامه افزود: بحث‌های امروز ما بیشتر حول محور دیدگاه‌های جمهوری اسلامی بود و مسائلی مانند مسائل هسته‌ای و نقش ایران از سوالات وزیر امور خارجه فنلاند بود که ما پاسخ دادیم نقش ایران در حل بحران‌های منطقه‌ای مانند عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان و ... تاثیر گذار است و آنها نیز به این امر اعتراف کردند که ایران به عنوان کشوری که لنگر ثبات منطقه است در حل این بحران‌ها موثر است.


ولایتی تاکید کرد: دیدگاه ایران مورد توجه هیأت دیپلماتیک فنلاند است و آنها به دیدگاه ایران راجع به مسأله اوکراین و رابطه بین شرق و غرب و روسیه و آمریکا حساس و خواستار توسعه روابط با ایران هستند.


وی با اشاره به تحولات منطقه و وجود گروه‌های تروریستی تاکید کرد: وجود تروریست‌هایی مانند داعش و النصره که مورد حمایت مالی و تسلیحاتی غرب هستند برای کشورهای منطقه حتی ترکیه و عربستان نیز خطرناک هستند.


مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب در ادامه گفت: برخی کشورها وجود این خطر را زودتر احساس کردند و برخی نیز دیرتر؛ اما آنچه اهمیت دارد این است که گروه‌های تروریستی به هیچ یک از اصول پایبند نیستند و هدفشان بر هم ریختن سیستم امنیتی و حکومتی کشورهایی است که حکومت‌های مشروع دارند. مقابله با گروه‌هایی همچون داعش به نفع کشورهای منطقه است. 


رئیس تیم پزشکی آیت‌الله مهدوی کنی همچنین درخصوص وضعیت جسمانی رئیس مجلس خبرگان ابراز امیدواری کرد و افزود: وضعیت عمومی ایشان نسبت به اوایل سکته قلبی ایشان بهتر است و همچنان روند نظارت تیم پزشکی در مراقبت‌های مستمر از ایشان ادامه دارد. وضعیت قلب، فشار خون و همه دستگاه‌های بدن ایشان فعالیت‌شان مطلوب است.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.