ID : 39510747
شورای فرهنگی از حرف تا عمل؛

اما و اگرهای برنامه‌های فرهنگی شورای پنجم/اثرگذاری حلقه مفقوده طرح‌هاست


شورای پنجم شهر یزد با شعار فرهنگی وارد عرصه فعالیت خود شد و در شعارهایش هویت‌بخشی فرهنگی را بسیار پررنگ مطرح کرد اما اینکه این شعارها تا چه اندازه محقق شد، قابل تأمل و بررسی است.

به گزارش خبرنگار یزدرسا، کار فرهنگی در عرصه مدیریت شهری از اهمیت بسیاری برخوردار است به ویژه در شهر یزد که به واسطه ثبت بافت تاریخی آن در فهرست آثار جهانی، نیازمند اقدامات جدی در حوزه فرهنگی است.

آنچه در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخودار است، تاثیرگذاری برنامه‌های فرهنگی است و صرف برگزاری یک جشنواره، همایش یا ساخت فیلم و ... نمی‌تواند کار فرهنگی مؤثر قلمداد شود بلکه این اقدام فرهنگی زمانی اثرگذار است که بازتاب آن در کنش‌ها و رفتارهای مردم نسبت به وقایع ملموس باشد.

البته که این امر زمان‌بر است اما در هر حال نمی‌توان تاثیرگذاری آنی برخی اقدامات فرهنگی را نیز نادیده گرفت.

تفاوت دیدگاه‌های اعضای شورای پنجم در مورد بودجه‌های فرهنگی

اعضای شورای پنجم شهر یزد در حوزه بودجه‌های فرهنگی شهرداری یزد طی چهار سال گذشته تفاوت نظرهای بسیاری دارند، برخی معتقدند که بخشی از بودجه‌های عمرانی به سمت امور فرهنگی هدایت شده و این امر برخی از پروژه‌های عمرانی را متوقف کرده است.

برخی دیگر بر این باورند که بودجه زیادی به امور فرهنگی یزد اختصاص نیافته بلکه نسبت آن در مقایسه با گذشته نسبت به بودجه‌های عمرانی افزایش یافته است.

بی‌شک اقدامات فرهنگی انجام شده در شورای شهر پنجم یزد، قابل توجه بوده اما اینکه اقدامات انجام شده، با تبلیغات و مانورهای رسانه‌ای تطبیق داشته یا خیر، موضوعی قابل تأمل و بررسی است.

از آنجا که اغلب برنامه‌های خبری، مانورهای رسانه‌ای و سایر برنامه‌های اعضای شورا حول محور برنامه‌های فرهنگی بود، انتظار این است که مصوبات شورا نیز بیشتر رنگ و بوی فرهنگی داشته باشد در حالی که بررسی تصادفی مصوبات شورا، گویای نکته دیگری است.

بررسی تصادفی مصوبات شورای شهر یزد

به عنوان مثال در جلسه 285 شورا که در تاریخ 10 دی‌ماه 99 برگزار شد، از دست اندرکاران طرح هفت‌خوان تجلیل به عمل آمد، روند بازدید از کمپ نگهداری از حیوانات بی‌سرپناه تشریح شد، لایحه دو فوریتی ارسالی از سوی شهرداری در مورد مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شهرداری مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مصوبات عمران شهری یزد بررسی شد.

در جلسه 299 که در چهارم اسفندماه برگزار شد نیز بحث راه اندازی پارکینگ نبش کوچه بکاء در خیابان فرخی و بحث سرویس ایاب و ذهاب کارکنان ادارات مستقر در این خیابان به منظور کاهش حجم ترافیک بررسی شد و دستورجلسه نیز تملک پلاک متعلق به ورثه قوی محمدی در طرح توسعه امامزاده جعفر(ع) بود.

جلسه 317 که در 18 فروردین برگزار شد نیز به اعتراض یکی از معلولان به عدم مناسب سازی معابر شهری و بی توجهی شورای شهر و شهرداری به جامعه معلولان گذشت و مباحثی از جمله واگذاری زمین برای احداث شهرک سنگ و مبل، خرید ساختمان برای شهرداری ناحیه تاریخی بررسی شد و البته یک موضوع فرهنگی نظیر تبیین جایگاه معلمان نیز در این جلسه مورد توجه قرار گرفت.

در این زمینه اختلاف نظرهایی نیز بین اعضای کمیسیون‌های مختلف شورا نیز وجود دارد به نحوی که اعضای کمیسیون فرهنگی بر عملیاتی شدن برنامه‌های شاخص اثرگذار در حوزه فرهنگ اعتقاد دارند و اعضای برخی کمیسیون‌های دیگر از جمله عمران بر این باورند که شورای پنجم با وجود افزایش بودجه فرهنگی نتوانست در این حوزه به خوبی عمل کند.

هویت بخشی مهمترین هدف فرهنگی شورای پنجم یزد

ونوس عامری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای پنجم یزد در این زمینه به خبرنگار یزدرسا گفت: یکی از مهمترین اهداف فرهنگی شورای پنجم، بحث هویت‌بخشی بود و این موضوع را با جدیت دنبال کردیم زیرا معتقدیم که ما وارث میراث گران بهایی هستیم که یونسکو هم آن را به رسمیت شناخت و تلاش ما هم این بود که این هویت واقعی یزد را هم به همشهریان خود و هم مردم سایر نقاط کشور و حتی خارج از کشور بشناسانیم.

وی معتقد است که شورای پنجم در این زمینه با توجه به زمان چهار ساله‌ای که داشته، موفق عمل کرده و برنامه‌هایی نظیر شب‌های فرهنگی یزد، انتشار کتاب بلدیه که به تاریخ یزد پرداخته، برگزاری نشست‌های فرهنگی در شهرهای مختلف کشور و حتی خارج از کشور، برگزاری مراسم شب یزد در دانشگاه سوربن به عنوان یکی از پایگاه‌های فرهنگی جهان را مصداق این موفقیت‌ها می‌داند.

عامری عنوان کرد: در این چهار سال از یک سو مواجهه با کرونا و از سوی دیگر هجمه‌های خارجی علیه کشور، برنامه‌های ما را متوقف نکرد و گرچه تحت تاثیر قرار داد اما رویدادهای متوالی مثل جشنواره‌های استانی، ملی و حتی بین‌المللی برگزار شدند.

عضو شورای شهر یزد ادامه داد: جشنواره‌ها پنجره‌های فرهنگی به سمت دنیا هستند و دنیا می‌تواند ما را از این پنجره به تماشا بنشیند و اصلا شهرهای کوچکی هستند که با جشنواره‌هایشان شناخته می‌شوند.

عامری، یکی از بهترین جشنواره‌ها که کرونا مهلت اجرای آن را نداد، جشنواره عروسکی اعلام کرد و گفت: این جشنواره می توانست برای یزد یک برند باشد و به یکی از جشنواره‌های معتبر دنیا تبدیل شود.

فیلم شهید پاکنژاد در شورای پنجم به سرانجام نرسید

عامری معتقد است این برنامه‌ها همه در راستای هویت بخشی و معرفی فرهنگ یزد انجام شده و البته برنامه‌های دیگری از جمله فیلم شهید پاکنژاد، به دلایل مختلف در دوره شورای پنجم به سرانجام نرسید.

در اینکه برنامه‌های فرهنگی و عمرانی در نقاطی به یکدیگر تنیده می‌شود، جای شکی نیست زیرا فرهنگ نیز مانند هر مؤلفه دیگری به زیرساخت نیاز دارد و گرچه در مقطعی از این دوره چهار ساله نسبت به این زیرساخت‌ها و ریل‌گذاری‌ها در حوزه فرهنگ بی‌توجهی شد اما در نهایت ساخت چند فرهنگسرا در بافت تاریخی، محله حسن آباد و ... توانست بخشی از ضعف‌های موجود را جبران کند اما یزد با گستردگی جغرافیایی که دارد، هنوز جای کار بسیار در این زمینه دارد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای پنجم شهر یزد در مورد فرهنگسرای بهمن که 20 سال است نیمه کاره مانده نیز اظهار داشت: تلاش بسیاری شد تا یک کد کاربری برای این فرهنگسرا تعریف کنیم زیرا محله صدرآباد به این فضا نیاز دارد اما شورا و شهرداری در نهایت به توافق نرسیدند و امیدواریم شورای ششم بتواند با توافق با شهرداری، این فرهنگسرا را در محله صدرآباد به نتیجه برساند.

شورای ششم یزد را به عنوان نماد فرهنگی ایران مطرح کند

عامری بر این باور است که یزد باید به عنوان نماد فرهنگی ایران اسلامی شناخته شود و امید دارد که شورای ششم بتواند در این مسیر گام بردارد و یزد پیش‌تر از اصفهان و شیراز در این زمینه بدرخشد.

وی در مورد هزینه‌های انجام شده برای کارهای فرهنگی یزد نیز اظهار داشت: کارهای فرهنگی مدنظر شورای پنجم، پر هزینه نبود بلکه معتقدم پرت هزینه‌های عمرانی، کل هزینه فرهنگی ما بود ضمن اینکه بودجه شهرداری یزد اصلا بودجه زیادی نیست و اتفاقی که در این سال‌ها افتاد، ارتقاء نسبت بودجه فرهنگی نسبت به سایر بخش‌هاست.

عضو شورای پنجم شهر یزد ادامه داد: به عنوان مثال بودجه شهرداری در سال 99، هزار و 200 میلیارد تومان بوده که 10 درصد آن 120 میلیارد تومان است و حال با توجه به اینکه بودجه فرهنگی، 40 میلیارد تومان بوده، می‌توان به میزان بودجه فرهنگی و جایگاه آن در اعتبارات شهرداری پی برد ضمن اینکه همه این مبلغ نیز جذب و هزینه نشد.

وی افزود: کار فرهنگی کار پر هزینه‌ای نیست البته که درآمدی ندارد ضمن ایکه کار فرهنگی سرمایه‌گذاری است و نباید آن را درآمد هزینه ببینیم.

اعضای سایر کمیسیون‌های شورای شهر پنجم از جمله کمیسیون عمران هم همواره نگاهی به مسائل فرهنگی داشته‌اند به عنوان مثال اغلب مصاحبه‌های محسن عباسی هرفته به عنوان رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد از زمانی که مسئولیت سخنگویی شورا را بر عهده داشت تاکنون، حول محور فرهنگ به ویژه در بافت تاریخی یزد بوده است.

سرانه زیرساخت‌های فرهنگی در یزد پایین‌تر از استانداردهای جهانی و ملی

عباسی هرفته بر این باور است که تقویت فرهنگ شهروندی و نشاط اجتماعی اولین رویکرد شورای شهر یزد در دوره پنجم بوده است.

وی معتقد است سرانه زیرساخت‌های فرهنگی استان یزد نسبت به استانداردهای ملی و جهانی پایین‌تر است و کار فرهنگی و زیرساخت فرهنگی باید توأمان انجام شود.

به طور قطع فرهنگ سازی اتفاقی نیست و خود به خود رخ نمی‌دهد بلکه جریانی است که باید به صورت مستمر و با امید به نتیجه به سرانجام برسد.

آنچه مسلم است یزد در طول چند سال گذشته از فرهنگ اصیل خود و مؤلفه‌های فرهنگی شهری دور شده و وضعیت فرهنگی یزد مسیر چندان درستی را طی نکرده است.

فعالیت‌های فرهنگی نیز در بسیاری از مواقع اسیر شعارزدگی شده‌اند و صرف برگزاری یک مراسم یا ساخت یک کلیپ، فارغ از اهمیت میزان اثرگذاری آن نمی‌تواند کار مؤثری در حوزه فرهنگ انجام دهد.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.