ID : 6759727

انگلیسی‌ها باید عذرخواهی کنند و غرامت بدهند


انگلستان باید به ایران در این اتفاق غرامت پرداخت کرده و در حقیقت پرداخت غرامت ایران به انگلستان باید منوط به پرداخت غرامت از سوی انگلستان به ایران در این حادثه و بسیاری دیگر از اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.

به گزارش یزدرسا ، بعد از طرح موضوع بازگشایی سفارت انگلستان در تهران بسیاری از رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی حامی دولت از این موضوع بشدت استقبال کردند. این استقبال در حالی مطرح شد که وزارت خارجه این کشور سه‌شنبه هفته گذشته بار دیگر به رایزنی با ایران برای پرداخت غرامت به این کشور اشاره کرده بود. پیش از این نیز علاوه بر پرداخت غرامت لزوم عذرخواهی ایران از انگلستان مطرح شده بود که مجید تخت روانچی اگرچه این موضوع را منتفی دانست اما از قابل بررسی بودن پرداخت غرامت ایران به انگلستان در جریان اشغال سفارت این کشور در تهران سخن گفت.

 از سوی دیگر طرح پرداخت غرامت ایران به انگلستان در حالی مطرح است که تاکنون انگلستان به خاطر هیچ‌یک از اقدامات جنایتکارانه خود علیه ایران از جمله کودتای 28 مرداد و فتنه 88 به ایران غرامت پرداخت نکرده است. همچنین در جریان اشغال سفارت ایران در انگلستان در سال 1980 نیز انگلستان هیچ غرامتی به ایران پرداخت نکرد. در این رابطه «وطن‌امروز» با سید‌حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت‌و‌گو کرده است.

 نقوی‌حسینی، با اشاره به موضوع درخواست غرامت انگلستان از ایران که در جریان احتمال بازگشایی سفارت این کشور در تهران مطرح شده است به «وطن امروز» گفت: قطعا این موضوع تابع قوانین بین‌المللی است و قاعدتا اگر قرار باشد ایران غرامتی به انگلستان پرداخت کند باید در ابتدا انگلستان به خاطر بسیاری از جنایات صورت داده علیه جمهوری اسلامی ایران غرامت بپردازد.

 وی با اشاره به حمله به سفارت ایران در انگلستان که در سال 1980 صورت گرفت، اظهار داشت: در جریان آن حمله جان شهروندان ایرانی به خطر افتاد و با توجه به اینکه مسؤولیت امنیت سفارتخانه ما در انگلستان با دولت این کشور بوده است، قطعا انگلستان باید به ایران در این اتفاق غرامت پرداخت کرده و در حقیقت پرداخت غرامت ایران به انگلستان باید منوط به پرداخت غرامت از سوی انگلستان به ایران در این حادثه و بسیاری دیگر از اقدامات علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. 

نقوی‌حسینی با اشاره به بخش دیگری از جنایات گسترده انگلستان علیه ایران از جمله کودتای 28 مرداد و فتنه سال 88، خاطرنشان کرد: سابقه چند ده ساله حضور انگلستان در ایران پر از خیانت، دخالت و اقدام علیه ملت ما است که این خیانت‌ها تنها به قبل از انقلاب ختم نشده و به بعد از انقلاب نیز مربوط می‌شود. وی ادامه داد: آن حرکت اعتراضی که مردم نسبت به سـفارت انگلستان نشـــان دادند بـه خاطـــر موضع‌گیری‌های ناحـــــــق و مداخله‌جویانه دولت انگلیس بود و این حق مردم است که نسبت به اینگونه مسائل واکنش نشان دهند که منجر به کاهش روابط و در نهایت قطع روابط شد.نقوی‌حسینی با اشاره به اقدام مجلس در آن برهه از زمان در این‌باره گفت:

مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به اقدامات سفارت انگلستان در جریان فتنه 88 و جاسوسی علیه ایران قانونی را تصویب کرد که دولت را ملزم به کاهش روابط با انگلستان کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اقدامات گسترده سفارت انگلستان در حمایت تمام قد از فتنه‌گران و سعی در براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: در آن دوران سفارت انگلیس حتی روزهای تعطیل و به صورت 24 ساعت فعالیت می‌کرد، در حالی که این سفارتخانه حتی در روزهای عادی هم پاسخگوی مـردم نبود. وی گفت: در مصوبه مجلـس شورای اسـلامی در رابطـه بـا سفارت انگلستان، تبصـره‌ای آورده شـد که هر گاه دولت تشخیص داد انگلستان مواضعش تغییر کرده و می‌خواهد در چارچوب مقررات بین‌المللی فعالیت کند، آنگاه تغییر سطح روابط با تشخیص دولت انجام شود و به عبارتی مجلس درباره سطح روابط به دولت اختیار داد.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره مجدد به طرح موضوع بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، تاکید کرد: آن زمانی که برخی از این کشورهای غربی یکطرفه سفارتخانه‌های خود را تعطیل کردند و رفتند، رهبر انقلاب همان موقع فرمودند آنها اگر می‌خواهند بازگردند باید خودشان با منت و سرافکندگی بازگردند اگرنه ما نمی‌خواهیم کسی بازگردد. وی ادامه داد: بازگشایی سفارت انگلستان نیز باید با حفظ عزت ملت ایران صورت پذیرد و در حقیقت انگلیسی‌ها باید عذرخواهی کنند و به ملت ما غرامت بپردازند و عزت ملی ما را حفظ کنند.

وی تاکید کرد: ما به هیچ‌وجه خوشحال نیستیم از اینکه انگلیسی‌ها دوباره بازمی‌گردند و جاسوسخانه خود را دوباره افتتاح ‌کنند. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی همچنین با اشاره به سابقه سفارت انگلیس در جاسوسی علیه مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: باید به انگلستان تفهیم شده باشد که فقط می‌تواند در چارچوب پروتکل‌های بین‌المللی فعالیت خود را انجام دهد و اگر این موضوع به انگلستان تفهیم نشده است نباید سفارتخانه این کشور در تهران باز شود. وی تاکید کرد: مداخله در امور داخلی ما، قطعا عکس‌العمل مردم را در پی خواهد داشت و مردم اجازه نخواهند داد بار دیگر جاسوسخانه به جای سفارتخانه در کشور ما فعالیت داشته باشد.

 




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.