ID : 4304063
درمان و طبیعت

آیا عسل یک غذای کامل است؟+دستور مصرف عسل برای بیماران قلبی


مصرف عسل به صورت شربت عسل با آب سرد هرگز دل کسی را از عسل نمی زند و توصیه می شود بیماران قلبی ضمن اینکه تحت نظر پزشک معالج خود هستند با مصرف عسل به تقویت کار قلب خود کمک کنند.

به گزارش یزدرسا به نقل از خبرنگار یزدبانو، در چندین مبحث گذشته خواص مهم و درمانی عسل را از انرژ زایی آن برای ورزشکاران تا خواص درمانی آن برای انواع سرفه و سرماخوردگی برشمردیم.

اینک می خواهیم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا عسل با توجه به این همه خواص رای سلامتی انسان، می تواند به عنوان یک غذای کامل محسوب شود؟

غذای کامل به غذایی گفته می شود که تمامی احتیاجات بدن انسان به مواد غذایی مورد نیازش را تأمین کند.بدیهی است برخی از غذاها از لحاظ محتوای مواد غذایی، مشخصات تعریف فوق را دارند، اما غذای کامل اگر قرار باشد به عنوان تنها غذای مصرفی در یک مدت طولانی مصرف شود باید به علاوه بر تأمین نیازهای غذایی بدن، از لحاظ حجم، مزه، بو وغیره نیز مناسب تغذیه انسان باشد تا اولا قابل مصرف باشد و ثانیا در استفاده مداوم از آن هیچ مشکلی در سلامتی فرد به بار نیاید.

شیر برای نوزاد یک غذای کامل است، ولی پس از12 ماهگی تأمین کننده نیازهای غذایی اطفال نیست.لذا اگراطفال پس از یک سالگی با غذاهای مکمل شیر تغذیه نشوند، رشد آنها مختل می شود.

برخی تصور می کنند که زنبور عسل به طور طبیعی فقط از شهد گیاهان ویا عسل تولید کرده از شهد گیاهان تولید می کنند و به همین دلیل چنین می پندارند که عسل برای زنبور عسل یک غذای کامل محسوب می شود و زنبور عسل می تواند فقط با خوردن شهدیا عسل به زندگی خود ادامه دهد.

این تصور صحت ندارد و عسل حتی برای زنبور عسل هم یک غذای کامل نیست.زیرا زنبور عسل فقط با خوردن عسل و بدون مصرف گرده به عنوان یک غذای پروتئینی که از لحاظ مواد معدنی،ویتامین ها، اسیدهای چرب ضروری نیزغنی است؛ قادر به ادامه کار و تلاش و پرورش لاروها نبوده و با عسل تنها کلونی های زنبور بزودی دچار ضعف و مرگ و میر فراوان و نابودی می شود.

به طور کلی عسل غذایی است سرشار از انرژی و حاوی مقادیر جزئی از سایر مواد غذایی و چندین آنزیم، آنتی بیوتیک و مواد ضداکسایش.لذا عسل ضمن اینکه در هیچ یک از مقاطع سنی برای انسان و حتی برای خود زنبور عسل یک غذای کامل محسوب نمی شود و اصولا هیچ فردی قادر به مصرف عسل به عنوان تنها خوراک مصرفی نیست،اما در مصرف متعادل می تواند به عنوان یک مکمل غذایی بسیار ارزشمند در تغذیه انسانی وارد شود.

لذا دادن لقب"غذای کامل" کاملا اشتباه است زیرا عسل اولا از لحاظ موادی چون پروتئین، ویتامین ها،مواد معدنی و اسیدهای چرب ضروری ضعیف و نامتعادل است،ثانیا هیچ کسی نمی تواند به اندازه ای مصرف کند که به غیر از انرژی مورد نیاز سایر احتیاجات غذایی بدن خود را نیز از آن تأمین کند.

*آیا عسل مغذی ترین غذاهاست؟

این گفته نیز درخصوص عسل صادق نیست،زیراعسل فقط از لحاظ انرژی غنی ترین غذا محسوب می شود و از لحاظ پروتئین، ویتامین ها، اسیدهای چرب ضروری و برخی مواد معدنی، نسبت به بسیاری از منابع غذایی دیگر کمبود شدیدی دارد.

اصولا ابراز این نظرکه یک غذا از لحاظ تمامی مواد به عناصر غذایی از سایر غذاها غنی تر است ،کاملا اشتباه است و تا کنون هیچ غذایی شناخته نشده است که از لحاظ تمام مواد غذایی از سایر غذاها غنی تر باشد.

اما ممکن است یک غذا از لحاظ یکی از گروههای مواد غذایی یا یکی از عناصر غذایی از سایر غذاها غنی تر باشد.لذا غنی بودن یک غذا از لحاظ یکی از مواد غذایی هرگز این اجازه را به ما نمی دهد که آن را مغذی ترین غذای موجود بنامیم.

*بیماری های قلبی؟

قلب پرکارترین عضله بدن است که از بدو تولد شروع به کار می کند و با استراحت آن انسان و حیوانات به استراحت ابدی می پردازند.این عضله که در طول زندگی انسان هرگز استراحت ندارد بالطبع بیشترین مصرف انرژی را در بین تمام عضلات بدن دارد.انرژی مورد نیاز عضلات از طریق سوختن گلوکز داخل یافته های بدن آزاد می شود و عسل منبع سرشار گلوکز است.

علاوه بر آن عسل دارای آنزیم هایی است که قادر به تجزیه و انحلال چربی هاست و مصرف عسل باعث می شود که علاوه بر تأمین انرژی فراوان  برای تحریک و تقویت قلب چربی های داخل قلب و عروق تحلیل روند و به این وسیله باعث گشاد شدن عروق،رفع تنگی آنها،افزایش جریان خون در قلب و عروق و تنظیم فشار خون می شود و با چنین اثراتی طبعا از خطر بروز سکته قلب کاسته می شود.

وقتی سرعت جریان خون در قلب و عروق زیاد شود مقدار هموگلوبین خون افزایش می یابد و این افزایش سبب جذب اکسیژن بیشتر در شش ها و درنهایت شادابی بیشتر به علت اکسیژن رسانی بیشتر به سلول های بدن و دفع کارآمدتر مواد زائد آنها می شود.

*مصرف عسل باعث تقویت قلب

این توجیهات علمی ثابت می کند که مصرف عسل در افراد سالم موجب طول عمربیشتر قلب آنها می شود و در بیماران قلبی باعث تقویت عضله قلب و تشدید فعالیت آن می شود.

برخی از پزشکان متخصص و محققین قلب و عروق با انجام تحقیقات روی بیماران قلبی از طریق مصرف خوراکی یا تزریقی عسل، مصرف عسل برای سالم نگه داشتن قلب افراد سالم یا تقویت قلب بیماران قلبی را بسیار مفید دانسته و توصیه کرده اند.

دکترگلومب مصرف 50تا 140 گرم عسل را در روز به مدت دو ماه توسط بیماران قلبی را توصیه کرده است.از آنجا که مصرف مداوم عسل باعث زدگی بسیاری از افراد می شود،مولف توصیه می کند که افراد سالم برای تقویت قلب و سالم تر نگه داشتن قلب و عروق خود روزانه یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان آب سرد حل کنند و شربت مذکور را بنوشند.

*نحوه مصرف برای بیماران قلبی

مصرف عسل به صورت شربت عسل با آب سرد هرگز دل کسی را از عسل نمی زند.همچنین توصیه می شود بیماران قلبی ضمن اینکه تحت نظر پزشک معالج خود هستند با مصرف عسل به تقویت کار قلب خود کمک کنند.توصیه می شود تمام بیماران قلبی به ویژه آن دسته از بیمارانی که مبتلا به انسداد یا تنگی عروق قلبی هستند از مصرف کوتاهی نکنند.پزشکان روش زیررا برای تغذیه عسل توسط بیماران قلبی توصیه می کند:

تقویت کار قلب یا کمک به رفع تنگی عروق را با تجویز زیر به مدت سه ماه ادامه دهید.

1- برای مدت سه ماه هر روزدرسه نوبت 30 گرم عسل را مصرف کنید.

2- سعی کنید مصرف درحد30گرم در هر نوبت رعایت شود.

3- عسل مصرفی را بعد از صبحانه،نهار و شام به صورت شربت مصرف کنید.

4- در هر نوبت مصرف 30 گرم عسل را در یک لیوان آب سرد کاملا حل کنید و بنوشید.

6-پس از سه ماه کمک درمانی با عسل را به مدت سه ماه دیگر به روش فوق با 15 گرم عسل در هر نوبت ادامه دهید.

7- پس از اتمام ماه ششم دوره کمک درمانی قلب شما با عسل تمام شده است.اما توصیه می شود که از آن پس نیز از مصرف عسل غافل نشوید و دست کم یک روز در میان یک لیوان شربت عسل که حاوی یک قاشق مرباخوری عسل باشد بنوشید.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.