ID : 10596858
بستر مناسب یزد برای توسعه هوا و فضا؛

ایجاد اولین پارک بزرگ تحقیقات و فناوری هوایی کشور در یزد


علم و فناوری نماد توسعه یافتگی هر کشوری است و این فناوری زمانی خوشایند است که باعث تولید ثروت شود و خود را در توسعه یافتگی در سایر عرصه‌ها نشان دهد.

به گزارش یزد رسا، این در حالی است که در شرایطی که دشمن در رابطه با تحریم اقتصادی بر کشور و ملت ما فشار آورده است، با حمایت از پارک‎‎های علم و فناوری در صنایع به ویژه صنعت هوا و فضا می‌توان این توسعه یافتگی را شاهد بود.

همشهری نوشت: به همین منظور نیز ستادی در معاونت فناوری ریاست جمهوری با عنوان «ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‎‎بنیان هوایی و هوانوردی» شکل گرفته و از آنجایی که استان نخبه‎‎خیز یزد در حوزه اختراع و فناوری آی.تی در کشور ظرفیت بالقوه‎‎ای دارد، مسئولان پارک علم و فناوری یزد بر آن شدند تا اولین مرکز رشد هوا و فضا را در این پارک راه‎‎اندازی کنند. البته این تلاش به دلیل نبود حمایت با مشکلاتی روبرو شد ولی اکنون قرار است که با حمایت این ستاد، شبکه‎‎ای هوشمند و یکپارچه در حوزه هوایی و هوانوردی در کشور شکل گیرد که یزد، اولین استانی است که این طرح را پیاده می‎‎کند.

همکاری ستاد هوایی کشور با پارک
مسئول پارک بزرگ ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت فناوری ریاست جمهوری ‌با اشاره به ایجاد این شبکه یکپارچه در استان، گفت: از چند سال پیش تصمیم گرفته شد که مرکز رشد هوا و فضا در این پارک ایجادشود، اما به دلیل نبود حمایت مالی نتیجه نگرفتیم.
«غلام سریزدی» افزود: البته با مهیا شدن این شرایط در آینده نزدیک به همین منظور تفاهم‏‏نامه‎‎ای در این باره بین ستاد توسعه فناوری و صنایع هوایی و هوانوردی معاونت ریاست جمهوری با پارک علم و فناوری یزد منعقد شد. وی ادامه داد: براساس این تفاهم‎‎نامه، فعالیت‏‏های هوا و فضا در قالب شرکت‎‎های دانش‏‏بنیان توسعه می‌یابد و با جانمایی زمینی در فرودگاه یزد برای ایجاد فرودگاه تفریحی و حمایت از شرکت‎‎های دانش‌بنیان، از تخصص آنها برای تولید قطعات مربوط به صنعت هوا و فضا بهره گرفته می‌شود. به گفته سریزدی، استان به دلیل داشتن ظرفیت بالای فناوری و آی.تی و همچنین وجود رشته‌های هوا و فضا در دانشگاه یزد، اولین استانی است که از پارک بزرگ تحقیقات و فناوری هوایی بهره‎‎مند می‎‎شود.
وی با اشاره به نقش‌‌آفرینی پارک علم و فناوری یزد در توسعه صنایع هوایی کشور، اضافه کرد: این شبکه از این رو پارک بزرگ نامیده شده است که در آن پارک‎‎های مختلف و دانشگاهی تعریف شده تا با طراحی نیاز کشور محصولات پیچیده‌‌ای را با فناوری نو طراحی کند و خوشبختانه یزد این قابلیت را دارد. مشاور رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به نحوه فعالیت این پارک بزرگ، اظهار کرد: پارک بزرگ، شبکه‎ای هوشمند و یکپارچه از پارک‎‎های علم و فناوری است که در حوزه هوانوردی تعریف شده است. وی افزود: پیشرفت در صنعت هوایی نیازمند طراحی شبکه‌هایی از شرکت‎‎های دانش بنیان در پارک‌های علم و فناوری است و به همین دلیل نیز پارک علم و فناوری یزد اولین پارکی است که برای این توسعه تعریف شده است.
سریزدی عنوان کرد: بازیگران پارک بزرگ تحقیقات هوایی، شامل نخبگان و محققان پارک‎های علم و فناوری و دانشگاه‎‎ها هستند که با هدف توسعه و پیشرفت در صنعت هوایی فعالیت می‎‎کنند.
به گفته وی، اگر این پارک در یزد راه‏‏اندازی شود، جلوی مهاجرت و سردرگمی ‌نخبگان و ایده‎‎پردازان استان گرفته می‎‎شود.

بستر  مناسب یزد برای توسعه هوا و فضا
این مقام مسئول گفت: خوشبختانه در استان، بستر بسیار خوبی برای توسعه هوا و فضا وجود دارد و اگر بتوانیم بهتر این حوزه را مدیریت کنیم، در کشور و حتی منطقه حرف‎‎های زیادی برای گفتن خواهیم داشت.
سریزدی عنوان کرد: شرکت تعاونی پیشگامان یزد با وجود ایده‌ها و طرح‌‌های نوآورانه در مورد آی.تی می‌تواند سرمایه‏‏گذار خوبی در حوزه هوانوردی کشور و یزد باشد.
مشاور رئیس پارک علم و فناوری یزد با اشاره به ظرفیت‌های بالای علمی‌ استان گفت: 7شرکت دانش‌‌بنیان با فناوری‌های هوا و فضا در پارک پذیرش و در این رابطه مشغول به فعالیت شده‌اند و با در اختیار داشتن نیروهای انسانی فارغ‎‎التحصیل در رشته‌های مرتبط با هوا و فضا از دانشگاه‌های معتبر کشور تاکنون اقدامات مهمی ‌در این حوزه انجام داده‌اند.
مسئول پارک بزرگ ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی کشور اظهار کرد: تمرکز بر بهره‎‎گیری از توان بالای دانشگاهیان و شرکت‏‏های دانش‎بنیان برای ساخت و تولید انواع اجسام پرنده با دست توانای پژوهشگران یزدی در اولویت است.

برگزاری نمایشگاه هوا و فضای کشور در استان
سریزدی از برگزاری اولین نمایشگاه هوا و فضای استان به میزبانی پارک علم و فناوری یزد در اردیبهشت سال آینده خبر داد و افزود: همچنین قرار است با کمک معاونت فناوری رئیس جمهوری، همایش بین‎‎المللی صنعت هوایی و فرصت‎‎های پیش‎‎روی شرکت‌‌های دانش‎‎بنیان نیز در یزد برگزار شود.مشاور رئیس پارک علم و فناوری یزد اظهار کرد: شرکت‎‎های دانش‎‎بنیان می‎‎توانند با فرهنگ‎سازی و آموزش‌‌های عالی در تربیت خلبان و تولید قطعات هواپیمایی در صنعت هوا و فضا نقش‎‎آفرینی کنند.
به گفته وی، پارک علم و فناوری یزد در آینده می‎‎تواند با ارائه نقشه راه و بررسی درخواست‎‎های مطالعاتی برحسب نیاز کشور، به یکی از پارک‎‎های فعال در حوزه هوا و فضا در کل کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/ع




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.